Sylwetka focusa C-Max nawiązuje do stylistyki New Edge, w której utrzymane są wszystkie samochody Forda Fot. Jerzy Witaszczyk |
Teraz wiele wskazuje na to, że Leach się nie mylił. Wersja produkcyjna focusa C-Max jest samochodem nie tylko ładnym i praktycznym, ale także w pełni dojrzałym pod względem technicznym.
Od czasu, kiedy w 1996 roku Renault przedstawił megane scenic, segment kompaktowych minivanów należy do najbardziej dynamicznie rozwijających się na europejskim rynku samochodów osobowych. Tylko w tym roku na drogach pojawił się kolejny scenic, zupełnie nowy volkswagen touran (zbudowany na bazie golfa V). Ford wchodzi na rynek minivanów klasy kompakt jako ostatni z wielkich producentów.
Minivany kupowane są przez ludzi, którzy chcą mieć samochód o niebanalnym wyglądzie, z przestronnym, uniwersalnym wnętrzem i dobrymi właściwościami jezdnymi. Już pierwsze zetknięcie z focusem C-Max wskazuje, że samochód spełnia takie wymagania.
Auto ma ciekawą sylwetkę, interesujące rozwiązania wnętrza i mocno trzyma się ziemi. Jest wyższy od pozostałych modeli Forda, ale zarazem niższy od większości minivanów w tym segmencie. Jeden z twórców auta tłumaczył, że m. in. chodziło o to, żeby C-Max nie był podobny do autobusu. Dzięki temu najnowszy ford ma najniższy w segmencie współczynnik oporu aerodynamicznego (0,31), co ma wpływ na mniejsze zużycie paliwa i komfortowe wyciszenie w kabinie.
Środkowe siedzenie schowane, między dwoma fotelami pozostał poręczny schowek. Dwaj pasażerowie mają dużo miejsca Fot. Jerzy Witaszczyk |
Jest wygodnym autem dla pięciu osób. Wszystkie znajdą dla siebie sporo miejsca na fotelach z wysoko umieszczonymi siedziskami. Jeśli korzystają z niego cztery osoby, środkowy fotel drugiego rzędu można łatwo złożyć, zamieniając jego oparcie na stolik.
Jeśli stolik jest niepotrzebny, można go wsunąć do bagażnika, dwa boczne fotele przesunąć nieco do centrum - pasażerowie mają wówczas do swojej dyspozycji tyle miejsca, ile w luksusowej limuzynie.
Komfort pasażerów został starannie przemyślany. Pasażerowie z tyłu mogą na życzenie otrzymać urządzenie multimedialne, które umożliwi obejrzenie filmu z DVD lub zabawę grą komputerową.
Wygodne jest miejsce kierowcy. Nietypowo, ale poręcznie - w desce rozdzielczej - została umieszczona dźwignia zmiany biegów. Wysoka pozycja kierowcy, bardzo dobra widoczność we wszystkich kierunkach także ułatwiają prowadzenie.
Układ kierowniczy, wyposażony w elektrohydrauliczne wspomaganie, działa precyzyjnie i lekko. O wyższości takiego wspomagania w porównaniu z tradycyjnym hydraulicznym, pisaliśmy już nieraz. Tu warto podkreślić, że pomiary wykonane podczas testów potwierdziły w praktyce, że samochody ze wspomaganiem elektrohydraulicznym układu kierowniczego są oszczędniejsze od tradycyjnych.
Fot. Jerzy Witaszczyk |
Focus C-Max jest wyposażony w elektronicznie sterowany hamulec postojowy. Jego załączenie odbywa się automatycznie w chwili wyjęcia kluczyka ze stacyjki. Ponowne zwolnienie hamulca następuje podczas uruchomienia samochodu i włączenia pierwszego lub wstecznego biegu.
Wyposażenie standardowe obejmuje układ ABS z elektronicznym rozkładem siły hamowania i asystentem hamowania. Elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP) jest dostępny na życzenie, chociaż - prawdę mówiąc - najzupełniej zbędny, gdyż auto trzyma się drogi wyjątkowo dobrze.
Gama jednostek napędowych focusa C-Max obejmuje dwa nowe silniki wysokoprężne duratorq TDCi z układem wtryskowym common rail drugiej generacji. Mniejszy o pojemności 1,6 litra rozwija moc 110 KM (!). Większy, 2-litrowy (136 KM) został udostępniony do jazd testowych. Po przejechaniu 100 km po górskich krętych drogach oraz w ruchu miejskim trudno było wytknąć tej jednostce złe strony. Jak na diesla jest cicha, przy tym bardzo dynamiczna i oszczędna. W nowym fordzie jest skojarzona z 6-biegową manualną przekładnią. Najwyższe przełożenie jest traktowane jako nadbieg. Jego wykorzystanie na trasie zmniejsza zużycie oleju napędowego, wydłuża żywotność silnika.
Zaskakująco dobrze spisywał się zmodernizowany 1,8-litrowy silnik benzynowy duratec (120 KM). Jednostka ta występuje z 5-biegową przekładnią. W porównaniu z 2-litrowym dieslem jest to silnik nieco mniej dynamiczny i, oczywiście, mniej ekonomiczny, ale za to odgłosy jego pracy prawie nie przenikają do kabiny.
W ogóle ford focus C-Max należy do najlepiej wyciszonych aut nie tylko wśród minivanów. Dobrze tłumione są odgłosy pracy zawieszenia, a szumy opływu powietrza są niemal niesłyszalne nawet przy dużych prędkościach.
Czy ford focus C-Max ma jakieś wady? Pewnie ma. Miejmy nadzieję, że jedną z nich nie będzie wysoka cena. Jednak żeby odkryć wady, trzeba by poznać samochód bliżej. W Polsce będzie to możliwe dopiero w przyszłym roku, kiedy auto trafi na nasz rynek.
Dane techniczne
Silnik | 1.8 Duratec 16V | 1.6 Duratorq | 2.0 Duratorq |
Paliwo | benzyna 95 | ON | ON |
Pojemność (ccm) | 1.798 | 1.560 | 1.997 |
Moc kW/KM/obr. min. | 88/120/6.000 | 80/109/4.000 | 100/136/4.000 |
Maks. moment obr. Nm/obr. min. | 165/4.000 | 240/1.750 | 320/2.000 |
Prędkość maks. km/h | 193 | 185 | 200 |
Przyspieszenie 0-100 km (s) | 10,8 | 11,3 | 9,6 |
Zużycie paliwa (l/100 km) | |||
w mieście | 9,7 | 6,3 | 7,5 |
za miastem | 5,6 | 4,1 | 4,5 |
średnio | 7,1 | 4,9 | 5,6 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4.333/1.825/1.595 | ||
Rozstaw osi (mm) | 2.640 | ||
Pojemność bagażnika (l) | 550/1.620 | ||
Zbiornik paliwa (l) | 55 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?