Wizualny tuning trzydrzwiowej wersji Focusa za ponad 10 tys. złotych, to sposób na wzrost sprzedaży kompaktowego auta tego producenta. Naszym zdaniem raczej nietrafiony strzał.Podstawowa wersja Forda Focusa w wersji wyposażenia Trend i silnikiem 1.6 litra to wydatek około 49 tys. złotych. Ale za samochód z wizualnym tuningiem firma żąda prawie 60 tys. złotych.
Trudne początki
W 1998 roku wchodzący do sprzedaży Focus otrzymał prestiżowy, przyznawany przez dziennikarzy motoryzacyjnych tytuł "Samochód Roku 1999". Euforia nie trwała zbyt długo. Już w ciągu pierwszego roku klienci zaczęli narzekać na kłopoty techniczne. Spora część wydanych klientom aut trafiała do serwisów, które przy silniku 1.6 wymienić musiały wadliwy korek wlewu oleju. Teraz, po trzech latach od rozpoczęcia produkcji Focus stał się sprawnym technicznie i nadal ciekawym od strony wizualnej autem. Atutem jest także atrakcyjna cena i oferowane wyposażenie seryjne. Tylko czy klienci ponownie zawierzą tej niemieckiej marce.
Po tuningu
W ofercie znajdziemy dwa pakiety. Pierwszy obejmuje chromowaną atrapę chłodnicy, skórzane wykończenie drążka zmiany biegów, hamulca i aluminiowe felgi. Za to przyjdzie nam zapłacić około 5 tys. złotych. Znacznie droższe są już zmiany przeprowadzone w testowym modelu, który dodatkowo posiadał szersze zderzaki (przedni i tylny), a także tylny spoiler na klapie bagażnika. Za montaż i lakierowanie w odpowiednim kolorze dealer może doliczyć nawet ponad 5 tys. złotych. Do ceny podstawowej wersji Focusa Trend musimy więc doliczyć ponad 10 tys. złotych. Taniej wyjdzie zakup auta z dwulitrowym silnikiem.
Wnętrze
Samochód mimo swoich trzech lat nie stracił na wizerunku pojazdu nowoczesnego i wyróżniającego się w tłumie podobnych do siebie kompaktów. Nie tylko ładnie, ale jak się okazuje również optymalnie opracowano tablicę przyrządów. Pod ręką znajdują przełączniki i pokrętła. Razi nie pasujące tutaj firmowe radio Forda z okrągłymi przyciskami. Siedzi się jednak wygodnie i to zarówno na przednich fotelach, jak i tylnej kanapie. Bez większych kłopotów mierząc ponad 190 cm wzrostu mieściłem się w tylnej części przedziału pasażerskiego. Na plus odnotować musimy ciemną, ale miłą w dotyku tapicerkę.
Silnik i zawieszenie
W testowym modelu znajdował się benzynowy silnik o pojemności 1.6 litra i mocy 100 KM. Spokojna praca szesnastozaworowej jednostki napędowej przeczy sportowemu tuningowi zewnętrznego poszycia Focusa. Przyspieszenie do "setki" wynoszące blisko 11 sekund nie odbiega od konkurencji. Maksymalne wychylenie strzałki prędkościomierza to 185 km/h, a średnie zużycie paliwa waha się w granicach 8 litrów. Sportowego ducha raczej w nim niewiele, ale na uwagę zasługują dobrze dobrane przełożenia skrzyni biegów i krótki skok drążka. Fordem Focusem 1.6 przyjemnie jeździ się zarówno po mieście, jak i na dłuższych trasach. Chcąc wykrzesać z niego sportowego ducha musimy kręcić silnik powyżej 4500 obr. /minutę. Sporo przyjemności sprawiło nam twarde zawieszenie testowej wersji o krótkim skoku. Samochód pewnie trzyma się drogi, sprawnie pokonując również obecne na polskich drogach nierówności.
Podsumowanie
Po czterech latach od rozpoczęcia produkcji Focus wreszcie dorósł, pozbywając się technicznych ułomności. Niestety ponad 10 tys. złotych za wizualny tunig to znacznie za dużo na polskim, przeżywającym kłopoty rynku motoryzacyjnym.
Ford Focus i konkurenci
Model | Ford Focus 1.6 | Peugeot 307 1.6 | VW Golf 1.6 |
Silnik | R4 | R4 | R4 |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1596 | 1587 | 1598 |
Moc maks. (KM) | 101 | 109 | 105 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 145/4000 | 147/3900 | 148/4500 |
Skrzynia biegów | manualna | manualna | manualna |
Średnica zawracania (m) | 10,9 | 11,1 | 10,9 |
Objętość bagażnika (dm3 ) | 350/1205 | 340/1330 | 330/1185 |
Długość (mm) | 4150 | 4200 | 4150 |
Szerokość (mm) | 1700 | 1730 | 1735 |
Wysokość (mm) | 1480 | 1510 | 1440 |
Rozstaw osi (mm) | 2615 | 2610 | 2515 |
Masa własna (kg) | 1060 | 1175 | 1140 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 185 | 190 | 192 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s.) | 10,9 | 11,6 | 10,8 |
Zużycie paliwa (l/100 km) | |||
Miasto | 10,9 | 9,5 | 9,3 |
Poza miastem | 5,6 | 5,8 | 5,5 |
Średnie | 7,8 | 7,2 | 6,9 |
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?