Ford Focus 1.6 kontra Nissan Almera 1.5

Ryszard Polit
Generacje samochodów zmieniają się tak często, że debiutujący w 1998 r. Ford Focus stał się już weteranem. Zobaczymy, jak sobie radzi w porównaniu z nieco młodszym Nissanem Almerą.

Co prawda, zwolennicy aut japońskich nie biorą z zasady pod uwagę zakupu pojazdu europejskiego, ale podobno to tylko krowa nie zmienia poglądów.
 

W gruncie rzeczy, oba auta można uznać za "europejskie", bowiem jak podkreśla firma Nissan, Almera została zaprojektowana specjalnie dla Europejczyków. Oba pojazdy wybraliśmy w wersji 5-drzwiowego hatchbacka. Za wersję sedan u Forda trzeba dopłacić 1 tys. zł, u Nissana ceny 5-drzwiowego hatchbacka i sedana są identyczne. Forda napędza silnik 1,6 l o mocy 100 KM, a Almerę - 1,5 l /98 KM.

 

Cechy szczególne

 

fot. Ford
fot. Ford

Cechą szczególną Focusa jest wielowahaczowa tylna oś -

w 1998 r. rzadkość w tej klasie pojazdów. W Almerze oryginalny jest pomysł, by linię dachu obniżyć akurat nad głowami pasażerów tylnej kanapy. To osobliwe rozwiązanie powoduje, że wysokim pasażerom siedzącym z tyłu brakuje miejsca i

z konieczności muszą pochylić głowę przed pomysłodawcami albo kupić Focusa. Co prawda w Fordzie na tylnej kanapie nie ma przesadnie dużo miejsca, ale jest go więcej niż w Almerze.

 

fot. Nissan
fot. Nissan

Focus ma przestronniejsze wnętrze niż Almera, gdyż rozstaw osi jest większy o 8 cm. W wyposażeniu seryjnym Almera ma regulację kolumny kierownicy w pionie i wysokości fotela kierowcy. W Focusie jest podobnie, z tą różnicą, że kolumnę kierownicy można regulować w dwóch płaszczyznach.

Zaletą Almery są montowane standardowo aktywne zagłówki przy przednich fotelach, które zmniejszają urazy kręgów szyjnych podczas uderzenia w tył pojazdu. Obaj konkurenci mają czytelną tablicę przyrządów.

 

Silnik

 

fot. Ford
fot. Ford

Silnik Forda to "sprawdzona" jednostka napędowa z 4 zaworami w każdym cylindrze o pojemności 1,6 l i mocy 100 KM. Podobną budowę ma silnik Almery, który z pojemności 1,5 l uzyskuje 98 KM mocy. Bardziej oszczędny jest silnik Almery  - zużycie paliwa w mieście nie przekracza 9 l/100 km.

W obu silnikach maksymalny moment obrotowy uzyskiwany jest dopiero przy 4000 obr/min. Te jednostki napędowe nie są zbyt elastyczne i chcąc jechać dynamicznie, trzeba często zmieniać biegi.

 

fot. Nissan
fot. Nissan

W obu pojazdach dźwignia zmiany biegów pracuje bez zarzutu. Ciekawe, że Nissan nie życzy sobie, by w jego autach napędzanych silnikiem benzynowym montować instalację gazową. Decydując się na Almerę, warto o tym pamiętać.

 

 

 

 

 

Wrażenia z jazdy

 

fot. Ford
fot. Ford

Obaj konkurencyjne pojazdy mają dość sztywne zawieszenie, korzystnie wpływające na własności jezdne. Ze względu na wielowahaczową oś tylną, Focus pewniej pokonuje zakręty.

W tylnym zawieszeniu Almery zastosowano zmodyfikowaną belkę skrętną, ale jej skuteczność jest nieco gorsza od zawieszenia Focusa. Z przodu w obu pojazdach są typowe kolumny McPhersona. Standardowo Almera wyposażona jest w układ ABS zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania oraz układ wspomagania nagłego hamowania.

 

fot. Nissan
fot. Nissan

Droga hamowania Almery jest o 1,7 m krótsza niż Focusa.

Pod tym względem Focus nie wypada najlepiej, co świadczy o jego nienowoczesnej konstrukcji.

Nissan okazał się także pojazdem lepiej wyciszonym. Za to Ford jest pojazdem bardziej dynamicznym od Nissana, czego zasługą jest m.in. wyższy moment obrotowy silnika Focusa.

 

 

 

Podsumowanie

 

Almera w wersji Visia+ jest droższa od Focusa Comfort aż o 7 tys. zł. Ta różnica wynika z bogatszego wyposażenia auta japońskiego, m.in. o boczne poduszki powietrzne, układ ABS, klimatyzację manualną czy radio z CD. Jednak nie tylko wyposażenie jest zaletą Almery, także krótsza droga hamowania, niższe zużycie paliwa i 3-letnia gwarancja mechaniczna. Focus ma przestronniejsze wnętrze, większy bagażnik i lepsze własności jezdne.

 

Z tej konfrontacji wynika jednak, że te zalety mogą już niedługo Focusowi nie wystarczyć. Przygotowywana jest następna generacja popularnego Forda. Ford i Nissan mają wierną rzeszę swoich zwolenników. Jest mało prawdopodobne, by zmienili zdanie: żadne z prezentowanych aut nie ma wyraźnej przewagi nad konkurentem i każde ma swoje wady.

 

 

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie