Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ford Focus 1.0 EcoBoost - mały silnik w dużym aucie

Janusz Steinbarth
Litrowa jednostka w kompaktowym samochodzie to już rzeczywistość. Na takie rozwiązanie zdecydował się Ford w najnowszym Focusie.

Jeszcze kilka lat temu taką informację potraktowalibyśmy z przymrużeniem

Fot: Ford
Fot: Ford

oka. Eksperymentować można z jeszcze mniejszymi jednostkami napędowymi, ale niekoniecznie wprowadzać je zaraz do seryjnej produkcji. Ale stało się i w cenniku Forda figuruje już trzycylindrowa, litrowa jednostka EcoBoost o mocy 100 KM lub 125 KM.

Mówiąc szczerze,  nigdy nie miałem przekonania do silników mniejszych niż 4-cylindrowe. Nierówna praca takich trudnych przecież do wyważenia jednostek i głośność dyskwalifikowała je na starcie. Rozczarowania nie rekompensowała ani niższa cena takiego samochodu ani jego mniejsze spalanie. Takie silniki z reguły trafiały pod maski najmniejszych i najtańszych pojazdów segmentów A i B. Ford Focus to jednak klasa średnia niższa. Cóż zatem skłoniło producenta do podjęcia pewnego rodzaju ryzyka z zastosowaniem tak niewielkiej jednostki napędowej? Odpowiedź jest jedna: coraz ostrzejsze normy emisji CO2 i szybko rosnące ceny benzyny. Koncepcja downsizingu (ograniczenie pojemności silnika z zachowaniem jego mocy) rozwija się w najlepsze, do silników Volkswagena (1.4 TSI i 1.2 TSI) dołączają jeszcze mniejsze zaledwie litrowe silniki Forda (również z bezpośrednim wtryskiem benzyny i turbodoładowaniem).   

Fot: Ford
Fot: Ford

Pierwsze kilometry Focusem 1.0 (125 KM) potwierdziły, iż konstruktorzy Forda porządnie odrobili lekcję. Ku naszemu zaskoczeniu, trzycylindrowy silnik nie wykazywał odczuwalnych drgań zarówno przy uruchomieniu jak i późniejszej jeździe. Szukaliśmy "dziury w całym" i  nie znaleźliśmy. Silnik pracuje równo od najmniejszych obrotów, nie wykazuje wibracji na biegu jałowym. Jedyny drobiazg jaki udało się wychwycić to nie dość płynne przejście z wyższych niż 1000 obrotów do 800 obrotów. W praktyce, podczas jazdy, nikt tego nawet nie zauważy. Spokojna praca silnika zaskakuje jeśli weźmiemy pod uwagę, że zrezygnowano w nim z dodatkowego wałka wyrównoważającego.

Kolejne pozytywne zaskoczenie to brak turbodziury dzięki zastosowaniu turbosprężarki o niskiej bezwładności (może się rozkręcić do 250 tys. obrotów i osiągnąć temperaturę 900 stopni C). Wysoki moment obrotowy (175 Nm) dostępny jest już od 1400 obrotów i taką wartość trzyma do 4500. Jest też funkcja overboost, dzięki której moment na chwilę podnoszony jest do wartości 200 Nm. Nic dziwnego, że ten nowy, benzynowy silnik Forda pod względem zachowania porównuje się do diesla. Zwiększając dalej obroty silnika moment spada, ale rośnie moc do wartości 125 KM przy 6.000 obrotów. Jak te "ponadnaturalne" parametry przekładają się na jazdę? Do setki Focus potrzebuje zaledwie 11,3 sekundy, na trasie jest elastyczny, efekt

Fot: Ford
Fot: Ford

pracy turbosprężarki czuje się w praktyce już od 2000 obrotów. Producent podaje, iż średnie zużycie benzyny w tej wersji mocy wynosi 4,8 l/100 km czyli o ponad 1 litr mniej niż w starszym 1.6 -litrowym silniku Duratec.

Podczas jazd testowych w okolicach podmiejskich (duża liczba rond, częste hamowanie i ruszanie z jedynki, ograniczenia prędkości) wyszła nam średnia 6,3 l/100 km. Jednolitrowy, 125-konny silnik emituje 114 g CO2 na 1 km, słabsza 100-konna odmiana o 5 gramów mniej, ale nieco gorzej przyspiesza i jest minimalnie wolniejsza. Z ciekawostek warto wspomnieć o pierwszym na świecie pasku rozrządu, pracującym w kąpieli olejowej, dzięki czemu zmniejsza się tarcie i głośność układu rozrządu (dwa wałki rozrządu/4 zawory na cylinder).

Ford Focus 1.0 EcoBoost (100 KM) hatchback w najtańszej wersji Ambiente, z 5-biegową skrzynią manualną kosztuje 63.050 zł czyli o 850 zł więcej niż w tej samej wersji wyposażenia, ale ze starszym silnikiem 1.6 (105 KM) Duratec.  Wersja Trend Sport z opisywaną tutaj jednostką 1.0 (125 KM) i skrzynią 6-biegową to wydatek 73.700 zł. Nowoczesne, ekologiczne technologie kosztują. W Polsce nie ma jeszcze podatkowych ulg dla "czystych aut", ale z pewnością się to zmieni za parę lat. Dlatego dziś główną zachętą do kupna Focusa z silnikiem 1.0 EcoBoost będzie niższe zużycie paliwa. Przy wysokich cenach benzyny, nie adekwatnych do zarobków w naszym kraju, niższe zużycie paliwa litrowej jednostki jest z pewnością silnym atutem. Warto też przypomnieć o opcjonalnej 12-letniej gwarancji mechanicznej, która również jest mocną stroną oferty Forda.

Wybrane dane techniczne Forda Focus 1.0 EcoBoots i konkurentów:

Marka / ModelFord Focus 1.0 EcoBoostOpel Astra 1.4 TwinPortVolkswagen Golf 1.2 TSI
WersjaAmbienteEssentiaTrendline
Cena (zł)63 05061 95064 990
SilnikBenzynowyBenzynowyBenzynowy
Pojemność (l)1.01.41.2
Moc (KM)100100105
Moment obrotowy (Nm)170130175
Przyspieszenie 01-00 km/h (s)12,513,910,6
Prędkość maksymalna (km/h)185178190
Średnie spalanie (l/100 km)4,85,55,7
Emisja CO2 (g/km)109129134
Skrzynia biegów5-biegowa, manualna5-biegowa, manualna6-biegowa, manualna
Pojemność bagażnika (l)363370350
Fot: Ford
Fot: Ford
Fot: Ford
Fot: Ford
Fot: Ford
Fot: Ford
Fot: Ford
Fot: Ford
Fot: Ford
Fot: Ford
Fot: Ford
Fot: Ford
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty