Przestronność wnętrza, atrakcyjna stylistyka, bezpieczeństwo, walory użytkowe, koszt nabycia i eksploatacji oraz jakość prowadzenia - oto seria zalet nowej Fiesty.
Stylizacja Fiesty może wydawać się na zachowawczą, mało awangardową. Krótki przód, duży rozstaw osi i kół (osłoniętych wypukłymi nadkolami), wskazują na chęć uzyskania dużego wnętrza w małym samochodzie. Udało się konstruktorom, i wnętrze rzeczywiście zadawala. Dotyczy to zwłaszcza ilości miejsca dla pasażerów siedzących z tyłu, bo z przodu wiele marek może poszczycić się podobnymi jak w Fieście rezultatami. Widać staranie solidnego wykonania pojazdu. Do jego budowy użyte materiały, jak i sam montaż zadawalają.
Producent podkreśla, że samochód został zbudowany na nowej płycie podłogowej. Tak dobrej, że posłuży ona do budowy kolejnych odmian Fiesty i innych modeli. "Zasługą" nowej płyty podłogowej jest to, że w porównaniu z nadwoziem poprzedniej Fiesty to nowe jest o 100 proc. bardziej odporne na zginanie i o 40-proc. bardziej wytrzymałe na skręcanie. Ten korzystny rezultat osiągnięto przez stosowanie profili kształtowych ze stali o podwyższonej wytrzymałości, wzmacniających płytę, jak i szkielet nadwozia. Zawieszenie przednie to dopracowany system kolumn McPherson, a tylne z udziałem mocnej konstrukcji poprzecznej belki skrętnej. Efekty przyniosło drobiazgowe projektowanie układu kierowniczego ze wspomaganiem hydraulicznym. Układ jezdny nowej Fiesty nawiązuje do tego z Forda Focusa.
Silniki
Do napędu Fiesty na początek przewidziano wybór spośród dwóch jednostek; benzynowej o pojemności 1,3-litra (70 KM) i wysokoprężnej o pojemności 1,4-litra (68 KM). Druga z wymienionych jest bardzo nowoczesna, turbodoładowana, z układem zasilania common-rail, opracowana wspólnie przez Forda i PSA (Peugeot-Citroën). W roku przyszłym wybór silników zostanie rozszerzony o dwie jednostki benzynowe; 1,4-litra (80 KM) i 1,6-litra (100 KM).
Kierowca ma regulację ustawienia fotela i ergonomicznie rozmieszczone urządzenia sterowania, które działają płynnie. Świetna jest widoczność z miejsca kierowcy, przez dużą powierzchnię szyb i w dużych lusterkach zewnętrznych. Samochód zachowuje się nienagannie w ruchu. Wyczuwalna jest sztywność nadwozia, dobrze dobrane zawieszenie i precyzyjny układ kierowniczy. Rezultat - Fiesta jest stabilna w ruchu i bezbłędnie utrzymuje zadany kierunek jazdy.
Podczas polskiej prezentacji udostępniono samochody wyłącznie napędzane silnikami diesla 1,4-litra. Silniki te, dynamiką oraz kulturą pracy, nie ustępują benzynowym i są od nich bardziej ekonomiczne. Pozytywne wrażenie z jazdy jakby zechciały zakłócić wskaźniki; licznika kilometrów i stanu paliwa - są mało czytelne.
Wyposażenie
Nowa Fiesta w Polsce jest dostępna od trzeciej dekady września br. Na razie w 5-drzwiowej wersji nadwoziowej, od przyszłego roku również z 3-drzwiami. O silnikach już wspomniałem, pozostaje wyposażenie. W standardowym otrzymujemy; poduszkę powietrzną kierowcy o dwóch stopniach napełnienia, napinacze pasów bezpieczeństwa, wspomaganie kierownicy i regulację kąta jej ustawienia, immobilizer, skórzaną wykładzinę koła kierownicy i instalację do montażu radia. Wersję Ambiente wzbogacają m.in.; poduszka bezpieczeństwa przedniego pasażera, boczne poduszki i kurtyny oraz regulacja wysokości siedziska kierowcy.
Dane techniczne
Silnik | 1,3 | 1,4 TDCi |
Moc maks. (KM) | 70 | 68 |
Maks. moment obr. (Nm-obr./min) | 106/2800 | 160/2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 15,8 | 14,9 |
Prędkość maks. (km/h) | 158 | 164 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 6,2 | 4,4 |
Cena (zł) | od 35 900 | od 43 900 |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?