Za Fiestą, obecnym liderem europejskiej sprzedaży, stoi kilkadziesiąt lat tradycji, dzięki którym auto jest dzisiaj dobrze przemyślane i dopracowane. Za Rio stoi z kolei wyjątkowa ambicja producenta, który w krótkim czasie dokonał ogromnego skoku jakościowego i wprowadził swoje samochody na szczyty rankingów sprzedaży. „Mieszczuch” Forda to jedna z ikon motoryzacji, produkowana nieprzerwanie od 1976 r. Rio pracuje na swoją legendę dopiero od 1999 r., różnica doświadczeń jest zatem ogromna. Ale patrząc na modele Kia z innych segmentów rynku ten mecz wcale nie musi być rozgrywany do jednej bramki.
Gdy spojrzymy na Fiestę i Rio nieodparcie nasuwa się myśl, jak bardzo atrakcyjne z wyglądu stały się auta segmentu miejskiego na przestrzeni ostatnich lat. Oba auta prezentują się ciekawie i nieco zadziornie, mają dynamiczne linie i dobrze dobrane proporcje. Kia jest może nieco mniej finezyjne w kształtach i detalach, za to wygląda masywniej i potężniej. Wyraźny motyw klina w karoserii Fiesty i potężny wlot powietrza z przodu nadają jej sportowego sznytu.
Także wnętrze Fiesty zaprojektowano z nieco większym polotem. Ciekawiej prezentuje się deska rozdzielcza, zwłaszcza w okolicy centralnej konsoli. Rio wygląda bardziej klasycznie, choć wcale nie gorzej. W obu autach świetnie prezentują się zestawy wskaźników. Są duże i czytelne, a przy tym estetyczne. Wykończenie obu aut stoi na podobnym poziomie, podobnie jak przestronność przedziału pasażerskiego. Rio sprawia wrażenie bardziej „plastikowego”, ale tworzywa są niezłej jakości a ich montaż nie budzi zastrzeżeń. Wyciszenie kabin nie jest może najwyższych lotów, ale jak na samochody tej klasy zupełnie poprawne.
Kią jeździ się bardziej komfortowo, zawieszenia zestrojono dość „miękko” co sprzyja wygodzie podróżujących. Ale przy próbach dynamicznej jazdy Rio jest mniej stabilne niż Fiesta. Najwyraźniej czuje się to przy szybkich zmianach kierunku jazdy. Ma też mniej precyzyjny układ kierowniczy. W zakrętach samochody spisują się bardzo podobnie, pokonują je bez problemów. Dzięki „sztywniejszemu” podwoziu Fiestą można sobie pozwolić na więcej, chcąc jeździć szybko. Tyle tylko, że silnik Forda daleki jest od sportowych zapędów. Jego osiągi preferują normalną, codzienną jazdę w tempie typowym dla miejskich aglomeracji. Nie ma żyłki sprintera i brakuje mu elastyczności. W Rio wygląda to bardzo podobnie. Mimo sporo wyższego momentu obrotowego koreańskie auto przyśpiesza niewiele lepiej, a elastyczność też nie jest jego mocną stroną.
Porównywalne, choć zróżnicowane, jest wyposażenie obu aut. Fiesta góruje nad rywalem dodatkową, kolanową poduszką powietrzną dla kierowcy. Rio nie ma takiego atrybutu, za to ma seryjnie montowaną klimatyzację i radioodtwarzacz z CD i MP3. W Fordzie takie elementy wymagają dopłacenia blisko 6000 zł. Można oczywiście dyskutować, czy lepiej jest mieć multimedia i „klimę”, rzeczy podwyższające komfort, czy kolanową poduszkę powietrzną, podwyższającą bezpieczeństwo. To dylemat trudny do rozstrzygnięcia, każdy z nabywców ma przecież inne preferencje. Uznajmy zatem, że w wyposażeniu panuje układ remisowy. Warto jednak zaznaczyć, że Rio można kupić z fabryczną instalacją LPG właśnie do silnika 1.2, i to w stosunkowo dobrej cenie 4200 zł. Istotny jest też fakt, że ten model oferowany jest nie tylko jako trzydrzwiowy i pięciodrzwiowy hatchback, ale również jako czterodrzwiowy sedan. Kia proponuje też dłuższą gwarancję mechaniczną (aż 7 lat), przy czym nie dla każdego może to być zaletą. Utrzymanie gwarancji wymaga bowiem regularnego serwisowania samochodu, co oznacza dodatkowe koszty
Wybrane dane techniczne
| Ford Fiesta 1.25 Ambiente 5d | Kia Rio 1.2 M 5d |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzynowy | 4/16/benzynowy |
Pojemność skokowa (cm3) | 1242 | 1248 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 82/5800 | 84/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 114/4200 | 121/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,3 | 13,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 168 | 168 |
Pojemność bagażnika (l) | 281/965 | 288/923 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 42 | 43 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 5,2 | 5,0 |
Długość/szerokość/wysokość (cm) | 396,9/172,2/149,5 | 405/172/145,5 |
Rozstaw osi (cm) | 248,9 | 257 |
Masa własna (kg) | 969 | 1029 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 7/10 |
Cena (zł) | od 48 600 | od 45 990 |
Wybrane wyposażenie seryjne
| Ford Fiesta 1.25 Ambiente 5d | Kia Rio 1.2 M 5d |
Poduszki powietrzne | 7 | 6 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t | S/- | S/- |
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr | S | S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | O | S/- |
Radio/odtwarzacz CD/MP3 | O/O/O | S/S/S |
S wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
- wyposażenie niedostępne
* opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych
Nasza ocena
| Ford Fiesta 1.25 Ambiente 5d | Kia Rio 1.2 M 5d |
Przestronność wnętrza | + | + |
Silnik | + | + |
Osiągi | + | + |
Podwozie | + | |
Poziom hałasu (odczuwalny) | + | + |
Zużycie paliwa | + | + |
Wyposażenie | + | + |
Cena | | + |
Wynik końcowy | +++++++(7) | +++++++(7) |
Podsumowanie
Ten remis trzeba uznać za sukces Rio. W końcu mierzył się z samochodem najlepiej sprzedającym się w Europie. Fiesta to niewątpliwie bardzo udane auto, dopracowane w każdym calu i prezentujące wysoką jakość. Trudno zatem dziwić się jego powodzeniu. Ale na takich rynkach jak Polska, gdzie bardzo liczy się atrakcyjna cena, Fiesta nie ma już tak dużej siły przebicia. Miejski Ford jest po prostu drogi, co widać na tle rywala. Rio jest pod wieloma względami w pełni porównywalnym autem, a kosztuje sporo mniej.
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?