Ford Fiesta (1995 – 2002)

Grzegorz Wojtyrowski
Fot. Grzegorz Wojtyrowski: Ford Fiesta III generacji produkowany w latach 1995 – 2002 to udany samochód.
Fot. Grzegorz Wojtyrowski: Ford Fiesta III generacji produkowany w latach 1995 – 2002 to udany samochód.
Po raz pierwszy Ford Fiesta pojawił się na rynku w 1976 r., a III generacja tego modelu była produkowana w latach 1995 - 2002.

Po raz pierwszy Ford Fiesta pojawił się na rynku w 1976 r., a III generacja tego modelu była produkowana w latach 1995 - 2002.

 

Fot. Grzegorz Wojtyrowski: Ford Fiesta III generacji produkowany w latach 1995 – 2002 to udany samochód.
Fot. Grzegorz Wojtyrowski: Ford Fiesta III generacji produkowany w latach 1995 – 2002 to udany samochód.

W 1999 r. dokonano drobnych zmian stylistycznych polegających m.in. na zastosowaniu świateł o nowym kształcie. Samochód był wytwarzany z 3- i 5-drzwiowym nadwoziem typu hatchback. Ewolucyjnie zmieniano zakres wyposażenia i kolorystykę materiałów, powstało wiele wersji,

Fot. Grzegorz Wojtyrowski: Najczęściej można spotkać Fiesty z benzynowymi silnikami 1,3 l/60 KM, 1,25 l/75 KM lub 1,4 l/90 KM.
Fot. Grzegorz Wojtyrowski: Najczęściej można spotkać Fiesty z benzynowymi silnikami 1,3 l/60 KM, 1,25 l/75 KM lub 1,4 l/90 KM.

m.in. Fun, Flair, Style, Ambiente, Trend, Budget, Family oraz topowa - Ghia.

 

Bezpieczeństwo

 

W tej fazie rozwoju Fiesta to pojazd, który ma wzmocnienia drzwi bocznych, strefy kontrolowanego zgniotu, poduszki powietrzne i pasy bezpieczeństwa z napinaczami. Fabryczne zabezpieczenie przed kradzieżą tworzą centralny zamek sterowany pilotem, podwójne ryglowanie zamków, immobiliser w kluczyku oraz numer VIN widoczny z zewnątrz przez szybę przednią.

 

Jednostki napędowe

 

Fot. Grzegorz Wojtyrowski: Do wykończenia wnętrza użyto materiałów dobrej jakości. Plastiki nie trzeszczą, a tapicerka siedzeń nie ma tendencji do m
Fot. Grzegorz Wojtyrowski: Do wykończenia wnętrza użyto materiałów dobrej jakości. Plastiki nie trzeszczą, a tapicerka siedzeń nie ma tendencji do marszczenia.

Fiesta była napędzana silnikami 4-cylindrowymi z serii Endura o pojemności 1,3 l lub nowoczesnymi, 16-zaworowymi serii Zetec o pojemności 1,25 l i 1,4 l. Sporadycznie można spotkać auta z wolnossącymi silnikami wysokoprężnymi o pojemności 1,8 l i mocy 60 KM.

 

Eksploatacja

 

Samochód ma stosunkowo obszerne wnętrze, mogące pomieścić 4 osoby, które bez nadmiernego zmęczenia mogą podróżować na długich dystansach. Bagażnik o pojemności 250 litrów jest typowy w tej klasie pojazdów. Można go znacznie zwiększyć po złożeniu tylnej kanapy. Układ jezdny jest jednym z najlepszych w klasie małych samochodów. Zapewnia dobre trzymanie się drogi, a jednocześnie niezły komfort jazdy.

Fot. Grzegorz Wojtyrowski: Bagażnik o pojemności 250 l jest wystarczająco pojemny.
Fot. Grzegorz Wojtyrowski: Bagażnik o pojemności 250 l jest wystarczająco pojemny.

Do wykończenia wnętrza samochodu użyto materiałów dobrej jakości, które nawet po latach eksploatacji nie marszczą się i nie wycierają. Części wykonane z tworzyw sztucznych są dobrze dopasowane, nie trzeszczą i nie ulegają zarysowaniem.

Jeśli samochód jest zadbany, koszty eksploatacji można utrzymać na niskim poziomie. Przez wiele lat produkcji pojazd został dopracowany i jest niezawodny. Poważne awarie

Fot. Grzegorz Wojtyrowski: Silniki Fiesty są trwałe, pod warunkiem systematycznego serwisowania.
Fot. Grzegorz Wojtyrowski: Silniki Fiesty są trwałe, pod warunkiem systematycznego serwisowania.

zdarzają się rzadko i przeważnie są wynikiem niedbalstwa właściciela. Standardowy przegląd, który odbywa się po przejechaniu 15 tysięcy km kosztuje ok. 600 zł. Większy wydatek czeka właściciela podczas wymiany rozrządu, ta operacja wraz z materiałami kosztuje około 1000 złotych. Jednostki napędowe zapewniają niezłą dynamikę i osiągają długie przebiegi. Wolnossący diesel jest hałaśliwy i zapewnia przeciętną dynamikę, ale jest dość oszczędny. Pojazdy z takimi silnikami mają z reguły bardzo duże przebiegi.

 

Zalety:

1. Trwałe silniki

2. Przestronne wnętrze

 

Wady:

1. Ciężko pracujący układ kierowniczy w wersjach bez wspomagania

2. Ubogie wyposażenie niektórych wersji

 

  Orientacyjne ceny części zamiennych (w zł)

 

Reflektor główny         

520

Zderzak przedni          

750

Błotnik przedni

360

Klocki hamulcowe      

130

Tarcze hamulcowe      

200

Rozrząd kompletny z wymianą

ok. 1000

 

Ceny samochodów używanych w podstawowej wersji wyposażenia (w zł)

 

Rok produkcji

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

Fiesta 1,3 l

11,5 –

12,5

12,0 –

13,5

13,0 –

15,5

13,7 –

17,0

15,6 –

19,2

18,8 –

22,5

20,4 –

25,6

Fiesta 1,8 l diesel

17,0

 

 

 

 

 

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

1,3 Endura

1,25

1,4 i

Pojemność skokowa (ccm)129912421388
Moc maksymalna (KM)60/500075/520090/5500
Maksymalny moment obrotowy (Nm)

103/2500

110/4000

125/4500

Masa własna wersji 3drzwiowej (kg)

956

948

987

Czas rozpędzania 0-100 km/h (s)

15,5

12,2

11,5

Prędkość maksymalna (km/h)

155

170

180

Zużycie paliwa (l/100 km)

8,6/5,7/6,8

8,9/5,6/6,8

9,6/6,1/7,4

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty