Ford Fiesta 1.3

Ryszard Polit
Ford systematycznie odnawia gamę swoich modeli. Przykładem nowoczesnego, popularnego samochodu jest Fiesta, którą wprowadzono na polski rynek w 2002 roku.

Fiesta oferowana jest z nadwoziem 3-lub 5-drzwiowym. Wygodniejsza jest wersja 5-drzwiowa, którą opisujemy. Z gamy silników przeznaczonych do tego modelu wybraliśmy klasyczną, benzynową jednostkę napędową o pojemności 1,3 l i mocy 70 KM.

 


fot. Ford
fot. Ford


Cechy szczególne

 

Fiesta najnowszej generacji otrzymała podwyższone nadwozie, typowe dla tej klasy pojazdów. Jedynym oryginalnym rozwiązaniem w tym aucie jest zastosowanie jednorurowych amortyzatorów w zawieszeniu tylnym, co stanowi ewenement w tej klasie pojazdów. Poza tym Fiesta niczym szczególnym się nie wyróżnia. Wnętrze jest jednak dość przestronne, jak na pojazd o długości 392 cm. Mankamentem są zbyt krótkie siedziska przednich foteli - zjawisko dość charakterystyczne dla aut tej wielkości. Tablica przyrządów jest w zasadzie czytelna. Kłopoty mogą wystąpić z odczytem wskazań ciekłokrystalicznego wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej i ilości paliwa w zbiorniku. W wersji 5-drzwiowej pojemność bagażnika wynosi 284 l.

 


fot. Ford
fot. Ford


Silnik

 

Benzynowa jednostka napędowa o pojemności 1,3 l ma 2 zawory w każdym z 4 cylindrów i osiąga moc 70 KM. Nie jest to zbyt nowoczesna jednostka napędowa, jednak nie pozbawiona pewnych zalet. Czasy rozpędzania pojazdu nie są imponujące, ale i tak nie mamy wyboru. Pozostałe silniki - benzynowy o pojemności 1,25 l (75 KM) i wysokoprężny 1,4 TDCi (68 KM) również nie zapewniają lepszych osiągów. Fiesta uzyskuje prędkość 100 km/h po 15,8 s, rozpędzanie na wyższych biegach jest równie wolne. Za to zalety silnika 1,3 l to elastyczność i dość cicha praca. Maksymalny moment obrotowy uzyskiwany jest już przy 2600 obr/min, dzięki czemu nie ma potrzeby "kręcenia" silnika na wysokie obroty, jak wymaga tego większość silników z 4 zaworami w cylindrze. Również zużycie paliwa nie jest duże - w mieście Fiesta zadowala się 8,4 l benzyny na 100 km.

 


fot. Ford
fot. Ford


Wrażenia z jazdy

 

W mieście Fiesta radzi sobie całkiem dobrze. Zawieszenie dość skutecznie tłumi nierówności drogi, chociaż jego konstrukcja jest bardzo prosta. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu belkę skrętną z oddzielnie mocowanymi sprężynami i amortyzatorami - jednorurowymi. W zasadzie są one lepsze od tradycyjnych, dwururowych, ale droższe. Podczas szybko pokonywanych zakrętów pojazd zachowuje się pewnie, a przechył wysokiego nadwozia można uznać za naturalny. Fiesta byłaby idealnym autem, gdyby nie pewne mankamenty występujące podczas dłuższej jazdy. Męczy bowiem brak miejsca na lewą stopę kierowcy i niewygodne fotele przednie. Za to poziom hałasu nie jest wysoki.

 


fot. Ford
fot. Ford


Podsumowanie

 

Jako auto miejskie Fiesta sprawdza się znakomicie. Nawet nie przeszkadza nieco słaby silnik, a komfort jazdy jest wystarczający. Osoby często wyjeżdżające poza miasto mogą być z Fiesty niezadowolone. Dalecy jesteśmy od gloryfikowania samochodów szybkich, jednak na naszych drogach możliwość szybkiego wyprzedzenia wolno jadących pojazdów ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa. Dlatego dynamika pojazdu szczególnie w naszych warunkach jest tak istotna. Generalnie Fiesta pozostawia pozytywne wrażenie.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika                                                         benzynowy           

Ilość cylindrów/zaworów                                4/8

Pojemność skokowa (cm3):                             1299

Moc maksymalna (KM/obr/min):                        70/5600

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):                     106/2600

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):                         15,8

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):    18,5

Prędkość maksymalna (km/h):                           160

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB):                68*

Droga hamowania od 100 km/h (m):                  39,5

Pojemność bagażnika (dm3):                             284

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):                    45

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):      5,0/8,4

Długość x szerokość x wysokość (cm):           392 x 168 x 147

Rozstaw osi (cm):                                              249

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)    2/12

Cena (zł):                                                             36 700

 

* - pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

 

 

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

Przestronność wnętrza to jedna z zalet Fiesty.

 

Silnik

***

Silnik 1,3 l (70 KM) ma nienowoczesną konstrukcję, ale wyróżnia się stosunkowo niewielkim zużyciem paliwa i elastycznością.

 

Poziom hałasu

****

Fiesta jest nieco cichsza niż Opel Corsa 1,2 (75 KM) i głośniejsza niż Renault Clio 1,2 l (75 KM).

 

Hamulce

****

Droga hamowania Fiesty jest zbliżona do drogi hamowania Renaulta Clio 1,2 l (75 KM) i Opla Corsy 1,2 l (75 KM).

 

Dynamika

**

Dynamika Fiesty jest zdecydowanie gorsza od dynamiki Clio 1,2 (75 KM) i Corsy 1,2 l (75 KM).

 

Zużycie paliwa

****

W mieście Fiesta zużywa podobne ilości paliwa jak Corsa 1,2 l (75 KM) i Clio 1,2 l (75 KM). 

 

Nowoczesność konstrukcji

****

Pod względem bezpieczeństwa Fiesta reprezentuje dobry poziom, rozwiązania konstrukcyjne są typowe.

 

Wyposażenie

**

Standardowe wyposażenie najtańszej wersji Fiesty jest dość skromne.

 

Wyposażenie seryjne:

 

Poduszki powietrzne                                                         1                             

Układ ABS                                                                          o                             

Układ kontroli trakcji ESP                                                    -

Układ wspomagania nagłego hamowania                         -

Wspomaganie układu kierowniczego                                s                             

Centralny zamek                                                                o                             

Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne                 o                             

Klimatyzacja                                                                       o                             

Radioodtwarzacz                                                               o

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

 

 

Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie