Fiesta oferowana jest z nadwoziem 3-lub 5-drzwiowym. Wygodniejsza jest wersja 5-drzwiowa, którą opisujemy. Z gamy silników przeznaczonych do tego modelu wybraliśmy klasyczną, benzynową jednostkę napędową o pojemności 1,3 l i mocy 70 KM.
Cechy szczególne
Fiesta najnowszej generacji otrzymała podwyższone nadwozie, typowe dla tej klasy pojazdów. Jedynym oryginalnym rozwiązaniem w tym aucie jest zastosowanie jednorurowych amortyzatorów w zawieszeniu tylnym, co stanowi ewenement w tej klasie pojazdów. Poza tym Fiesta niczym szczególnym się nie wyróżnia. Wnętrze jest jednak dość przestronne, jak na pojazd o długości 392 cm. Mankamentem są zbyt krótkie siedziska przednich foteli - zjawisko dość charakterystyczne dla aut tej wielkości. Tablica przyrządów jest w zasadzie czytelna. Kłopoty mogą wystąpić z odczytem wskazań ciekłokrystalicznego wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej i ilości paliwa w zbiorniku. W wersji 5-drzwiowej pojemność bagażnika wynosi 284 l.
Silnik
Benzynowa jednostka napędowa o pojemności 1,3 l ma 2 zawory w każdym z 4 cylindrów i osiąga moc 70 KM. Nie jest to zbyt nowoczesna jednostka napędowa, jednak nie pozbawiona pewnych zalet. Czasy rozpędzania pojazdu nie są imponujące, ale i tak nie mamy wyboru. Pozostałe silniki - benzynowy o pojemności 1,25 l (75 KM) i wysokoprężny 1,4 TDCi (68 KM) również nie zapewniają lepszych osiągów. Fiesta uzyskuje prędkość 100 km/h po 15,8 s, rozpędzanie na wyższych biegach jest równie wolne. Za to zalety silnika 1,3 l to elastyczność i dość cicha praca. Maksymalny moment obrotowy uzyskiwany jest już przy 2600 obr/min, dzięki czemu nie ma potrzeby "kręcenia" silnika na wysokie obroty, jak wymaga tego większość silników z 4 zaworami w cylindrze. Również zużycie paliwa nie jest duże - w mieście Fiesta zadowala się 8,4 l benzyny na 100 km.
Wrażenia z jazdy
W mieście Fiesta radzi sobie całkiem dobrze. Zawieszenie dość skutecznie tłumi nierówności drogi, chociaż jego konstrukcja jest bardzo prosta. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu belkę skrętną z oddzielnie mocowanymi sprężynami i amortyzatorami - jednorurowymi. W zasadzie są one lepsze od tradycyjnych, dwururowych, ale droższe. Podczas szybko pokonywanych zakrętów pojazd zachowuje się pewnie, a przechył wysokiego nadwozia można uznać za naturalny. Fiesta byłaby idealnym autem, gdyby nie pewne mankamenty występujące podczas dłuższej jazdy. Męczy bowiem brak miejsca na lewą stopę kierowcy i niewygodne fotele przednie. Za to poziom hałasu nie jest wysoki.
Podsumowanie
Jako auto miejskie Fiesta sprawdza się znakomicie. Nawet nie przeszkadza nieco słaby silnik, a komfort jazdy jest wystarczający. Osoby często wyjeżdżające poza miasto mogą być z Fiesty niezadowolone. Dalecy jesteśmy od gloryfikowania samochodów szybkich, jednak na naszych drogach możliwość szybkiego wyprzedzenia wolno jadących pojazdów ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa. Dlatego dynamika pojazdu szczególnie w naszych warunkach jest tak istotna. Generalnie Fiesta pozostawia pozytywne wrażenie.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika benzynowy
Ilość cylindrów/zaworów 4/8
Pojemność skokowa (cm3): 1299
Moc maksymalna (KM/obr/min): 70/5600
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): 106/2600
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): 15,8
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): 18,5
Prędkość maksymalna (km/h): 160
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB): 68*
Droga hamowania od 100 km/h (m): 39,5
Pojemność bagażnika (dm3): 284
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): 45
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): 5,0/8,4
Długość x szerokość x wysokość (cm): 392 x 168 x 147
Rozstaw osi (cm): 249
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) 2/12
Cena (zł): 36 700
* - pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza
****
Przestronność wnętrza to jedna z zalet Fiesty.
Silnik
***
Silnik 1,3 l (70 KM) ma nienowoczesną konstrukcję, ale wyróżnia się stosunkowo niewielkim zużyciem paliwa i elastycznością.
Poziom hałasu
****
Fiesta jest nieco cichsza niż Opel Corsa 1,2 (75 KM) i głośniejsza niż Renault Clio 1,2 l (75 KM).
Hamulce
****
Droga hamowania Fiesty jest zbliżona do drogi hamowania Renaulta Clio 1,2 l (75 KM) i Opla Corsy 1,2 l (75 KM).
Dynamika
**
Dynamika Fiesty jest zdecydowanie gorsza od dynamiki Clio 1,2 (75 KM) i Corsy 1,2 l (75 KM).
Zużycie paliwa
****
W mieście Fiesta zużywa podobne ilości paliwa jak Corsa 1,2 l (75 KM) i Clio 1,2 l (75 KM).
Nowoczesność konstrukcji
****
Pod względem bezpieczeństwa Fiesta reprezentuje dobry poziom, rozwiązania konstrukcyjne są typowe.
Wyposażenie
**
Standardowe wyposażenie najtańszej wersji Fiesty jest dość skromne.
Wyposażenie seryjne:
Poduszki powietrzne 1
Układ ABS o
Układ kontroli trakcji ESP -
Układ wspomagania nagłego hamowania -
Wspomaganie układu kierowniczego s
Centralny zamek o
Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne o
Klimatyzacja o
Radioodtwarzacz o
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?