Ford Fiesta 1.3

Ryszard Polit
Ford systematycznie odnawia gamę swoich modeli. Przykładem nowoczesnego, popularnego samochodu jest Fiesta, którą wprowadzono na polski rynek w 2002 roku.

Fiesta oferowana jest z nadwoziem 3-lub 5-drzwiowym. Wygodniejsza jest wersja 5-drzwiowa, którą opisujemy. Z gamy silników przeznaczonych do tego modelu wybraliśmy klasyczną, benzynową jednostkę napędową o pojemności 1,3 l i mocy 70 KM.

 


fot. Ford
fot. Ford


Cechy szczególne

 

Fiesta najnowszej generacji otrzymała podwyższone nadwozie, typowe dla tej klasy pojazdów. Jedynym oryginalnym rozwiązaniem w tym aucie jest zastosowanie jednorurowych amortyzatorów w zawieszeniu tylnym, co stanowi ewenement w tej klasie pojazdów. Poza tym Fiesta niczym szczególnym się nie wyróżnia. Wnętrze jest jednak dość przestronne, jak na pojazd o długości 392 cm. Mankamentem są zbyt krótkie siedziska przednich foteli - zjawisko dość charakterystyczne dla aut tej wielkości. Tablica przyrządów jest w zasadzie czytelna. Kłopoty mogą wystąpić z odczytem wskazań ciekłokrystalicznego wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej i ilości paliwa w zbiorniku. W wersji 5-drzwiowej pojemność bagażnika wynosi 284 l.

 


fot. Ford
fot. Ford


Silnik

 

Benzynowa jednostka napędowa o pojemności 1,3 l ma 2 zawory w każdym z 4 cylindrów i osiąga moc 70 KM. Nie jest to zbyt nowoczesna jednostka napędowa, jednak nie pozbawiona pewnych zalet. Czasy rozpędzania pojazdu nie są imponujące, ale i tak nie mamy wyboru. Pozostałe silniki - benzynowy o pojemności 1,25 l (75 KM) i wysokoprężny 1,4 TDCi (68 KM) również nie zapewniają lepszych osiągów. Fiesta uzyskuje prędkość 100 km/h po 15,8 s, rozpędzanie na wyższych biegach jest równie wolne. Za to zalety silnika 1,3 l to elastyczność i dość cicha praca. Maksymalny moment obrotowy uzyskiwany jest już przy 2600 obr/min, dzięki czemu nie ma potrzeby "kręcenia" silnika na wysokie obroty, jak wymaga tego większość silników z 4 zaworami w cylindrze. Również zużycie paliwa nie jest duże - w mieście Fiesta zadowala się 8,4 l benzyny na 100 km.

 


fot. Ford
fot. Ford


Wrażenia z jazdy

 

W mieście Fiesta radzi sobie całkiem dobrze. Zawieszenie dość skutecznie tłumi nierówności drogi, chociaż jego konstrukcja jest bardzo prosta. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu belkę skrętną z oddzielnie mocowanymi sprężynami i amortyzatorami - jednorurowymi. W zasadzie są one lepsze od tradycyjnych, dwururowych, ale droższe. Podczas szybko pokonywanych zakrętów pojazd zachowuje się pewnie, a przechył wysokiego nadwozia można uznać za naturalny. Fiesta byłaby idealnym autem, gdyby nie pewne mankamenty występujące podczas dłuższej jazdy. Męczy bowiem brak miejsca na lewą stopę kierowcy i niewygodne fotele przednie. Za to poziom hałasu nie jest wysoki.

 


fot. Ford
fot. Ford


Podsumowanie

 

Jako auto miejskie Fiesta sprawdza się znakomicie. Nawet nie przeszkadza nieco słaby silnik, a komfort jazdy jest wystarczający. Osoby często wyjeżdżające poza miasto mogą być z Fiesty niezadowolone. Dalecy jesteśmy od gloryfikowania samochodów szybkich, jednak na naszych drogach możliwość szybkiego wyprzedzenia wolno jadących pojazdów ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa. Dlatego dynamika pojazdu szczególnie w naszych warunkach jest tak istotna. Generalnie Fiesta pozostawia pozytywne wrażenie.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika                                                         benzynowy           

Ilość cylindrów/zaworów                                4/8

Pojemność skokowa (cm3):                             1299

Moc maksymalna (KM/obr/min):                        70/5600

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):                     106/2600

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):                         15,8

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):    18,5

Prędkość maksymalna (km/h):                           160

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB):                68*

Droga hamowania od 100 km/h (m):                  39,5

Pojemność bagażnika (dm3):                             284

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):                    45

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):      5,0/8,4

Długość x szerokość x wysokość (cm):           392 x 168 x 147

Rozstaw osi (cm):                                              249

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)    2/12

Cena (zł):                                                             36 700

 

* - pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

 

 

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

Przestronność wnętrza to jedna z zalet Fiesty.

 

Silnik

***

Silnik 1,3 l (70 KM) ma nienowoczesną konstrukcję, ale wyróżnia się stosunkowo niewielkim zużyciem paliwa i elastycznością.

 

Poziom hałasu

****

Fiesta jest nieco cichsza niż Opel Corsa 1,2 (75 KM) i głośniejsza niż Renault Clio 1,2 l (75 KM).

 

Hamulce

****

Droga hamowania Fiesty jest zbliżona do drogi hamowania Renaulta Clio 1,2 l (75 KM) i Opla Corsy 1,2 l (75 KM).

 

Dynamika

**

Dynamika Fiesty jest zdecydowanie gorsza od dynamiki Clio 1,2 (75 KM) i Corsy 1,2 l (75 KM).

 

Zużycie paliwa

****

W mieście Fiesta zużywa podobne ilości paliwa jak Corsa 1,2 l (75 KM) i Clio 1,2 l (75 KM). 

 

Nowoczesność konstrukcji

****

Pod względem bezpieczeństwa Fiesta reprezentuje dobry poziom, rozwiązania konstrukcyjne są typowe.

 

Wyposażenie

**

Standardowe wyposażenie najtańszej wersji Fiesty jest dość skromne.

 

Wyposażenie seryjne:

 

Poduszki powietrzne                                                         1                             

Układ ABS                                                                          o                             

Układ kontroli trakcji ESP                                                    -

Układ wspomagania nagłego hamowania                         -

Wspomaganie układu kierowniczego                                s                             

Centralny zamek                                                                o                             

Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne                 o                             

Klimatyzacja                                                                       o                             

Radioodtwarzacz                                                               o

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty