Ford Escort

Grzegorz Wojtyrowski
Tanie, obszerne auto rodzinne, które przez wiele lat będzie obecne na rynku samochodów używanych.

|
|  

Ford Escort

Historia modelu jest długa, bowiem pierwsze egzemplarze tych aut ukazały się w 1968 roku. W roku 1980 rozpoczęto produkcję Escortów nowej generacji wyposażonych w przedni napęd oraz poprzecznie umieszczony silnik. Samochody sukcesywnie modernizowano, a V generacja oznaczona Bolero została wprowadzona do obrotu handlowego w 1995 roku. Był to model światowy, oferowany na wszystkich kontynentach, jego produkcję zakończono w 2000 roku.
W ostatnich pięciu latach, na polskim rynku sprzedawano pięciodrzwiową kombilimuzynę i kombi. Z Europy Zachodniej pochodzi spotykana na rynku czterodrzwiowa limuzyna o nazwie Orion.
Silniki
Auto napędzały silniki benzynowe o pojemności 1,3; 1,4; 1,6 litra oraz silniki wysokoprężne o pojemności 1,8 litra. Zdecydowanie najkorzystniejszym źródłem napędu jest nowoczesny silnik z rodziny Zetec o mocy 90 KM, umożliwiający osiągnięcie prędkości 100 km/h w 12 sekund. Jest to dynamiczna i trwała jednostka napędowa, która bez większych nakładów finansowych na naprawy osiąga przebieg 200 tysięcy km. Średnie zużycie paliwa dla aut wyposażonych w ten silnik oscyluje około 9 litrów i, co istotne, ta jednostka napędowa dobrze uruchamia się w warunkach polskiej ostrej zimy. Auta z silnikiem 1,3 nie mają właściwej dynamiki, szczególnie podczas wyprzedzania na IV i V biegu.
Escort Bolero
W Escorcie Bolero zmieniono zawieszenie przednie i tylne, dzięki czemu auto dobrze tłumi nierówności podłużne i poprzeczne oraz stabilnie zachowuje się podczas pokonywania zakrętów. W wersji kombi zawieszenie jest zdecydowanie twardsze niż w limuzynie. Wnętrze samochodu jest funkcjonalne, tworzywa sztuczne, z których zbudowano deskę rozdzielczą oraz materiały tapicerskie są dobrej jakości i nie ulegają zużyciu podczas długotrwałej eksploatacji. Blachy nadwozia właściwie zabezpieczone antykorozyjnie. Obowiązkowe przeglądy techniczne wykonuje się po przebyciu 15 tysięcy kilometrów, wymiana świec następuje po 45 tysiącach km, a wymiana rozrządu po przejechaniu 90 tysięcy km. Układ wydechowy wytrzymuje pięć lat eksploatacji.
Mankamenty
Zespołami, które wymagają ingerencji mechaników są silnik, w którym wymienia się zawór odpowietrzenia skrzyni korbowej (zawór 58 zł, wymiana 62 zł) i zawór wolnych obrotów (zawór 350 zł, wymiana 61 zł) oraz układ zawieszenia. Tu do najczęstszych usterek należą wymiana tulei gumowych stabilizatora (tuleje 44 zł, wymiana 137 zł), wymiana tulei wahacza lub najdroższa wymiana wahacza (wahacz 450 zł, wymiana 76 zł), gdy ulegnie on deformacji np. po wjechaniu w dziurę na jezdni.
Ford Escort jest wszechstronnie sprawdzoną konstrukcją, wykorzystującą doświadczenia zebrane w ciągu wielu lat produkcji. Funkcjonalność tego modelu została zweryfikowana przez rynek i niesłabnący popyt w ciągu minionych lat.
Zalety

  • dobre właściwości jezdne
  • trwałe silniki 1.6
  • korzystne ceny zakupu
    Wady
    - przeciętna jakość wykonania
    - głośno pracujące silniki diesla
    - brak możliwości regulacji kolumny kierownicy
    Dane techniczne
Pojemność silnika (ccm)1299139115971753
Moc maks. (KM)60/500075/550090/550090/4500
Moment obr. (Nm-obr./min)103/2500106/2750130/3000180/2000
Ciężar własny (kg)1350146413901530
Średnie zużycie paliwa (l/100 km)9,010,09,07,0

Ceny części zamiennych (zł)

Reflektor główny557
Zderzak przedni994
Błotnik przedni654
Klocki hamulcowe218
Przegląd podstawowy164
Przegląd rozszerzony505
Wymiana klocków76
Wymiana kpl. rozrządu321

Ceny aut używanych (tys. zł)

Rok produkcji199519961997199819992000
Escort 1,317,018,019,622,0--
Escort 1,619,020,022,026,029,038,0
Escort 1,8 TD19,022,025,027,032,040,0

Historia modelu
Escort MK1 z lat 70-tych
1980 - 1990 r.
1991 - 1995 r.
1992 r. - wprowadzono serię silników Zetec
Od 1993 r. Orion nazywa się Escort
1995 - 2000 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty