
Pierwsze egzemplarze Escortów, wówczas z tylnym napędem, ukazały się w 1968 r. W roku 1980 rozpoczęto produkcję modelu zupełnie nowej generacji, wyposażonego w przedni napęd oraz poprzecznie umieszczony silnik. Samochody sukcesywnie modernizowano, a opisywana V generacja, oznaczona dodatkowo Bolero, została wprowadzona do obrotu handlowego w 1995 r. W roku 1998 dokonano nieznacznej modernizacji i samochód został oznaczony jako Bolero 2. Produkcję Escorta zakończono w 2000 roku.
Gama modeli
W ostatnich pięciu latach, na polskim rynku sprzedawano 5-drzwiowego hatchbacka i kombi z bardzo pojemnym bagażnikiem, a z Europy Zachodniej pochodzi 4-drzwiowy sedan o nazwie

Orion. Producent oferował również pojazd z nadwoziem kabriolet oraz model RS 2000 o cechach sportowych.
Jednostki napędowe
Do napędu samochodu wykorzystywano silniki benzynowe o pojemności: 1,3; 1,4; 1,6; 1,8 i 2,0 litra oraz silniki wysokoprężne o pojemności 1,8 litra - wolnossący i turbodoładowany. Zdecydowanie najkorzystniejszym źródłem napędu jest nowoczesny silnik 1,6 l z rodziny Zetec o mocy 90 KM, umożliwiający osiągnięcie prędkości 100 km/h w 12 sekund. Jest to dynamiczna i trwała jednostka napędowa,

która bez większych nakładów finansowych na naprawy osiąga przebieg 200 tysięcy km. Średnie zużycie paliwa dla aut wyposażonych w ten silnik oscyluje około 9 litrów na 100 km i co istotne, ta jednostka dobrze uruchamia się w warunkach polskiej ostrej zimy. Auta z silnikiem 1,3 l nie mają właściwej dynamiki, szczególnie podczas wyprzedzania na wyższych biegach, silnik 1,4 l zużywa nadmierne ilości paliwa, a oba diesle są głośne. Dodatkowo wersja turbo silnika wysokoprężnego sprawia kłopoty eksploatacyjne.
Zmiany podnoszące jakość
W Escorcie Bolero zmieniono zawieszenie przednie i tylne, dzięki czemu auto dobrze tłumi nierówności drogi i stabilnie zachowuje się podczas pokonywania zakrętów. W wersji kombi

zawieszenie jest zdecydowanie twardsze niż w sedanie. Wnętrze samochodu jest funkcjonalne i wygodne, tworzywa sztuczne, z których zbudowano deskę rozdzielczą oraz materiały tapicerskie są dobrej jakości i nie ulegają zużyciu podczas długotrwałej eksploatacji. Blachy nadwozia właściwie zabezpieczono antykorozyjnie i po wielu latach użytkowania nie noszą śladów korozji.
Eksploatacja
Obowiązkowe przeglądy techniczne wykonuje się po przebyciu 15 tysięcy kilometrów, wymiana świec następuje po 45 tysiącach km, a wymiana rozrządu po przejechaniu 90 tysięcy km. Układ wydechowy wytrzymuje pięć lat eksploatacji.
Zespołami, które wymagają ingerencji mechaników są: silnik, w którym wymienia się zawór odpowietrzenia skrzyni korbowej i zawór wolnych obrotów oraz układ zawieszenia. Do najczęstszych usterek zawieszenia należą wymiana tulei gumowych stabilizatora, wymiana tulei wahacza lub najdroższa wymiana wahacza, gdy ulegnie on deformacji np. po wjechaniu w dziurę

na jezdni. Wahacz kosztuje ok. 500 zł, a wymiana – 100 zł. Zespolony przełącznik świateł wytrzymuje około 100 tysięcy km przebiegu, pierwsze kłopoty z rozrusznikiem zaczynają się po przejechaniu 150 tysięcy km. Ceny części zamiennych utrzymują się na średnim poziomie, ceny usług w autoryzowanych serwisach nie są niskie.
Ford Escort jest wszechstronnie sprawdzoną konstrukcją, wykorzystującą doświadczenia zebrane w ciągu wielu lat produkcji. Funkcjonalność tego modelu została zweryfikowana przez rynek i niesłabnący popyt w ciągu minionych lat.
Zalety:
1. Dobre właściwości jezdne.
2. Trwałe silniki Zetec 1,6.
3. Korzystna cena zakupu.
Wady:
Przeciętna jakość wykonania.
1. Głośno pracujące silniki Diesla.
2. Brak możliwości regulacji kolumny kierownicy.
Orientacyjne ceny części zamiennych i usług serwisowych (zł)
1. Reflektor główny: 560,-
2. Zderzak przedni: 1000,-
3. Błotnik przedni: 680,-
4. Klocki hamulcowe: 230,-
5. Tarcze hamulcowe: 300,-
5. Rozrząd kpl.: 500,-
Orientacyjne ceny samochodów używanych w podstawowej wersji wyposażenia (zł)
Rok produkcji | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 |
Escort 1,4 | 10,0 | 12,0 | 14,6 | 16,5 | 18,5 | 20,0 |
Escort 1,6 16V | 10,8 | 13,7 | 15,7 | 17,7 | 19,0 | 21,5 |
Escort 1,8 16V | 12,6 | 14,4 | 16,5 | 18,4 | - | - |
Escort 1,8 TD kombi | 15,5 | 16,0 | 17,0 | 19,0 | 19,5 | 22,5 |
Niektóre dane techniczne samochodów wyposażonych w różne silniki
Pojemność silnika (ccm) | 1391 | 1597 | 1796 | 1753 TD |
Moc maksymalna (KM) | 75/5500 | 90/5500 | 115/5750 | 90/4500 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 106/2750 | 130/3000 | 160/4500 | 180/2000 |
Masa własna (kg) | 1030 | 1065 | 1065 | 1139 |
Czas rozpędzania 0-100 km/h (s) | 14,4 | 12,2 | 9,9 | 11,5 |
Średnie zużycia paliwa (l/100 km) | 10,0 | 9,0 | 9,1 | 7,0 |
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Szwecja wyprowadza wojsko na ulice. "Żaden kraj w Europie nie jest w takiej sytuacji"
- Jaka będzie jesień? Sprawdź w naszym quizie, czy znasz jesienne przysłowia
- Jesienny trening mózgu dla bystrzaków. Czy rozwiążesz 12 zagadek? QUIZ
- Lista imion zakazanych w Polsce! Urzędnik nie pozwoli ci tak nazwać dziecka!