Ford C-Max 1.8

Zdzisław Podbielski
Fot. Zdzisław Podbielski: Ford C-Max został zbudowany z wykorzystaniem zespołów podwozia popularnego Focusa I generacji. Dzięki temu ma dobre własności jezdne.
Fot. Zdzisław Podbielski: Ford C-Max został zbudowany z wykorzystaniem zespołów podwozia popularnego Focusa I generacji. Dzięki temu ma dobre własności jezdne.
Ford Focus C-Max jest minivanem. Na polskim rynku można nabyć go od początku tego roku.

Samochody osobowe z nadwoziem o powiększonej objętości użytecznej zwykło nazywać się minivanami. Taką odmianą nadwoziową Forda Focusa jest C-Max. Na polskim rynku jest on obecny od początku tego roku.

Fot. Zdzisław Podbielski: Ford C-Max został zbudowany z wykorzystaniem zespołów podwozia popularnego Focusa I generacji. Dzięki temu ma dobre własności
Fot. Zdzisław Podbielski: Ford C-Max został zbudowany z wykorzystaniem zespołów podwozia popularnego Focusa I generacji. Dzięki temu ma dobre własności jezdne.

 

Zdaniem producenta C-Max spośród konkurentów innych marek wyróżnia się istotnymi walorami. Dlatego Ford nazwał ją C-Max co ma oznaczać: maksimum komfortu (Comfort), maksimum pewności w prowadzeniu (Confidence) i maksimum kontroli (Control).

 

Cechy szczególne

 

W drugim rzędzie foteli C-Maxa środkowy fotel jest węższy od skrajnych. Dorosła osoba siedząca w środku nie podróżuje więc tak wygodnie jak pozostałe. Środkowy fotel można jednak składać, a dwa skrajne zbliżać do siebie. Fotele można różnie konfigurować, co czyni pojazd uniwersalnym. Oprócz uniwersalności odnotowujemy rzeczywiście

Fot. Zdzisław Podbielski: Nadwozie typu minivan jest dość przestronne, jednak wygodnie mogą w nim podróżować 4 osoby.
Fot. Zdzisław Podbielski: Nadwozie typu minivan jest dość przestronne, jednak wygodnie mogą w nim podróżować 4 osoby.

szczególne cechy C-Maxa, a mianowicie wygodę jazdy wynikającą z obszerności wnętrza dla czterech osób i zastosowanego zawieszenia kół. Wyróżnia się też kierowalność i stateczność w ruchu pojazdu.

 

Silnik

 

Optymalnym dla tego pojazdu wydaje się silnik 1,8 l o mocy 120 KM. Umieszczony jest on poprzecznie z przodu i napędza koła przednie. Jest to jednostka benzynowa, przez Forda nazwana Duratec, ma rozrząd z dwoma wałkami sterującymi 16-zaworami (przy 4-cylindrach). Wałki rozrządu umieszczono w głowicy wykonanej ze stopów lekkich. Z podobnych stopów odlano również blok cylindrów. Silnik zaliczamy do “wysokoobrotowych", ale niezbyt łakomych na paliwo, bo np. podczas jazdy poza miastem zadawala się porcją mniejszą niż 6 dm3/100 km.

Fot. Zdzisław Podbielski: Bardzo ergonomiczne rozmieszczenie urządzeń sterowania i kontroli pojazdu
Fot. Zdzisław Podbielski: Bardzo ergonomiczne rozmieszczenie urządzeń sterowania i kontroli pojazdu

 

Wrażenia z jazdy

 

Samochód odznacza się bardzo dobrym resorowaniem i tłumieniem drgań wywołanych nierównościami nawierzchni. Wielkimi zaletami samochodu są stabilność w ruchu i pewność prowadzenia. C-Max bardzo dobrze trzyma się drogi. Kierowca bez nadmiernego zmęczenia może długo prowadzić pojazd. Siedzi w wygodnym fotelu, wysoko i pomimo rozwidlonych szerokich przednich słupków dachu ma dobrą widoczność. Precyzyjnie działają m.in. układ kierowniczy i skrzynia biegów oraz inne urządzenia sterowania, w tym układ hamulcowy.

 

Podsumowanie

 

C-Maxa zbudowano na dobrym podwoziu Focusa I generacji i zapewne dlatego pojazd świetnie zachowuje się w ruchu. Zawieszeniu pomagają inne rozwiązania techniczne: nisko położony środek masy, dobrany rozkład obciążeń na osie i, w porównaniu z innymi wersjami Focusa, o 25 mm wydłużony rozstaw osi oraz o 40 mm powiększony rozstaw kół. C-Max zapewnia wygodę podróżowania dla 4, a nie dla 5 osób.

 

Wybrane dane techniczne

 

Rodzaj silnika

benzynowy

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3)

1798

Moc maksymalna (KM-obr/min)

120-6000

Maks. moment obr. (Nm-obr/min)

165-4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,8

Przyspieszenie (IV bieg) 50÷100 km/h (s)

13,1

Prędkość maksymalna (km/h)

193

Pojemność zbiornika paliwa (dm3)

55

Zużycie paliwa: miasto/poza miastem/cykl mieszany (dm3/100 km)

9,7/5,6/7,1

Pojemność bagażnika (dm3)

550÷1620

Długość/szerokość/wysokość pojazdu (mm)

4333/1825/1595

Rozstaw osi (mm)

2640

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena wersji 1.8 FX Silver/1.8 FX Gold (zł.)

70 890/76 690

 

Nasza ocena (przyznana liczba gwiazdek w skali 1 do 5)

 

Przestronność wnętrza

*****

Duża objętość wnętrza - pomimo wąskiego środkowego fotela tylnego rzędu siedzeń - najwyższa nota, za możliwość aranżacji wnętrza, duży regularny bagażnik i b. wygodny do niego dostęp

Silnik

****

Nowoczesnej konstrukcji, ale rozpędzanie pojazdu odbywa się przy dużej prędkości obrotowej silnika

Poziom hałasu

****

Nie odbiega od przyjętych standardów w klasie dobrze wyciszonych minivanów

Hamulce

*****

Bardzo skuteczne - seryjnie montowane mechanizmy tarczowe przy 4 kołach, ABS z rozdziałem siły hamowania EBD i wspomaganiem awaryjnego hamowania EBA

Dynamika

*****

Jak na samochód o masie własnej (zależnie od wyposażenia) ok. 1400 kg i dużej powierzchni czołowej, dynamika bardzo dobra

Zużycie paliwa

****

Poza miastem oszczędne, w mieście porównywalne z konkurencyjnymi “vanami" napędzanymi silnikami benzynowymi

Nowoczesność konstrukcji

*****

Wysoka nota przede wszystkim za układy jezdny i sterowania

Wyposażenie

*****

Nawet w uboższym wyposażeniu wiele przydatnych rozwiązań technicznych z zakresu bezpieczeństwa i wygody jazdy

 

 

Przykłady wyposażenia dwóch wersji pojazdu

 

Wersja pojazdu

FX Silver

FX Gold

Poduszki powietrzne przednie i boczne

s

S

Boczne kurtyny powietrzne

o

O

ABS+EBD+EBA

s

S

ESP+układ przeciwpoślizgowy TCS

o

O

Przednie lampy ksenonowe

-

O

Wspomaganie kierownicy

s

S

Klimatyzacja

s

s (dwustrefowa)

Komputer pokładowy

-

S

Stoliki typu lotniczego

-

S

Elektrycznie sterowane szyby w 4 drzwiach

s

S

Centralny zamek sterowany pilotem

s

S

s - wyposażenie standardowe

o - wyposażenie za dopłatą, opcyjne

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie