Samochody osobowe z nadwoziem o powiększonej objętości użytecznej zwykło nazywać się minivanami. Taką odmianą nadwoziową Forda Focusa jest C-Max. Na polskim rynku jest on obecny od początku tego roku.

Zdaniem producenta C-Max spośród konkurentów innych marek wyróżnia się istotnymi walorami. Dlatego Ford nazwał ją C-Max co ma oznaczać: maksimum komfortu (Comfort), maksimum pewności w prowadzeniu (Confidence) i maksimum kontroli (Control).
Cechy szczególne
W drugim rzędzie foteli C-Maxa środkowy fotel jest węższy od skrajnych. Dorosła osoba siedząca w środku nie podróżuje więc tak wygodnie jak pozostałe. Środkowy fotel można jednak składać, a dwa skrajne zbliżać do siebie. Fotele można różnie konfigurować, co czyni pojazd uniwersalnym. Oprócz uniwersalności odnotowujemy rzeczywiście

szczególne cechy C-Maxa, a mianowicie wygodę jazdy wynikającą z obszerności wnętrza dla czterech osób i zastosowanego zawieszenia kół. Wyróżnia się też kierowalność i stateczność w ruchu pojazdu.
Silnik
Optymalnym dla tego pojazdu wydaje się silnik 1,8 l o mocy 120 KM. Umieszczony jest on poprzecznie z przodu i napędza koła przednie. Jest to jednostka benzynowa, przez Forda nazwana Duratec, ma rozrząd z dwoma wałkami sterującymi 16-zaworami (przy 4-cylindrach). Wałki rozrządu umieszczono w głowicy wykonanej ze stopów lekkich. Z podobnych stopów odlano również blok cylindrów. Silnik zaliczamy do “wysokoobrotowych", ale niezbyt łakomych na paliwo, bo np. podczas jazdy poza miastem zadawala się porcją mniejszą niż 6 dm3/100 km.

Wrażenia z jazdy
Samochód odznacza się bardzo dobrym resorowaniem i tłumieniem drgań wywołanych nierównościami nawierzchni. Wielkimi zaletami samochodu są stabilność w ruchu i pewność prowadzenia. C-Max bardzo dobrze trzyma się drogi. Kierowca bez nadmiernego zmęczenia może długo prowadzić pojazd. Siedzi w wygodnym fotelu, wysoko i pomimo rozwidlonych szerokich przednich słupków dachu ma dobrą widoczność. Precyzyjnie działają m.in. układ kierowniczy i skrzynia biegów oraz inne urządzenia sterowania, w tym układ hamulcowy.
Podsumowanie
C-Maxa zbudowano na dobrym podwoziu Focusa I generacji i zapewne dlatego pojazd świetnie zachowuje się w ruchu. Zawieszeniu pomagają inne rozwiązania techniczne: nisko położony środek masy, dobrany rozkład obciążeń na osie i, w porównaniu z innymi wersjami Focusa, o 25 mm wydłużony rozstaw osi oraz o 40 mm powiększony rozstaw kół. C-Max zapewnia wygodę podróżowania dla 4, a nie dla 5 osób.
Wybrane dane techniczne
Rodzaj silnika | benzynowy |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1798 |
Moc maksymalna (KM-obr/min) | 120-6000 |
Maks. moment obr. (Nm-obr/min) | 165-4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,8 |
Przyspieszenie (IV bieg) 50÷100 km/h (s) | 13,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 193 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3) | 55 |
Zużycie paliwa: miasto/poza miastem/cykl mieszany (dm3/100 km) | 9,7/5,6/7,1 |
Pojemność bagażnika (dm3) | 550÷1620 |
Długość/szerokość/wysokość pojazdu (mm) | 4333/1825/1595 |
Rozstaw osi (mm) | 2640 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena wersji 1.8 FX Silver/1.8 FX Gold (zł.) | 70 890/76 690 |
Nasza ocena (przyznana liczba gwiazdek w skali 1 do 5)
Przestronność wnętrza | ***** | Duża objętość wnętrza - pomimo wąskiego środkowego fotela tylnego rzędu siedzeń - najwyższa nota, za możliwość aranżacji wnętrza, duży regularny bagażnik i b. wygodny do niego dostęp |
Silnik | **** | Nowoczesnej konstrukcji, ale rozpędzanie pojazdu odbywa się przy dużej prędkości obrotowej silnika |
Poziom hałasu | **** | Nie odbiega od przyjętych standardów w klasie dobrze wyciszonych minivanów |
Hamulce | ***** | Bardzo skuteczne - seryjnie montowane mechanizmy tarczowe przy 4 kołach, ABS z rozdziałem siły hamowania EBD i wspomaganiem awaryjnego hamowania EBA |
Dynamika | ***** | Jak na samochód o masie własnej (zależnie od wyposażenia) ok. 1400 kg i dużej powierzchni czołowej, dynamika bardzo dobra |
Zużycie paliwa | **** | Poza miastem oszczędne, w mieście porównywalne z konkurencyjnymi “vanami" napędzanymi silnikami benzynowymi |
Nowoczesność konstrukcji | ***** | Wysoka nota przede wszystkim za układy jezdny i sterowania |
Wyposażenie | ***** | Nawet w uboższym wyposażeniu wiele przydatnych rozwiązań technicznych z zakresu bezpieczeństwa i wygody jazdy |
Przykłady wyposażenia dwóch wersji pojazdu
Wersja pojazdu | FX Silver | FX Gold |
Poduszki powietrzne przednie i boczne | s | S |
Boczne kurtyny powietrzne | o | O |
ABS+EBD+EBA | s | S |
ESP+układ przeciwpoślizgowy TCS | o | O |
Przednie lampy ksenonowe | - | O |
Wspomaganie kierownicy | s | S |
Klimatyzacja | s | s (dwustrefowa) |
Komputer pokładowy | - | S |
Stoliki typu lotniczego | - | S |
Elektrycznie sterowane szyby w 4 drzwiach | s | S |
Centralny zamek sterowany pilotem | s | S |
s - wyposażenie standardowe
o - wyposażenie za dopłatą, opcyjne
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?