Filtr paliwa

Grzegorz Burda
Fot. Grzegorz Burda: Odkręcenie tak skorodowanego filtra paliwa może okazać się bardzo trudne, a bez specjalnych kluczy nawet niemożliwe
Fot. Grzegorz Burda: Odkręcenie tak skorodowanego filtra paliwa może okazać się bardzo trudne, a bez specjalnych kluczy nawet niemożliwe
Filtr paliwa ma ogromne znaczenie dla trwałości układu wtryskowego, więc nie wolno zapominać o jego systematycznej wymianie.

Do większości samochodów filtry kosztują poniżej 50 zł, a wymiana jest tak prosta, że można ją wykonać samemu.

 

Zespół wtryskowy to precyzyjny układ, więc paliwo musi być bardzo dokładnie filtrowane, zwłaszcza w nowoczesnych dieslach (bardzo wysokie ciśnienie wtrysku) i silnikach benzynowych z wtryskiem bezpośrednim. Na filtrach nie ma co oszczędzać, gdyż oszczędności będą raczej niewielkie, a kłopoty mogą być duże.

Fot. Grzegorz Burda: Odkręcenie tak skorodowanego filtra paliwa może okazać się bardzo trudne, a bez specjalnych kluczy nawet niemożliwe
Fot. Grzegorz Burda: Odkręcenie tak skorodowanego filtra paliwa może okazać się bardzo trudne, a bez specjalnych kluczy nawet niemożliwe

 

Nie tylko przebieg

 

Przebiegi po jakich wymienia się filtr paliwa są bardzo różne i wahają się od 30 do 120 tys. km. Jednak górnej granicy nie powinniśmy się sztywno trzymać i jeśli po kilku latach eksploatacji samochód nie ma takiego przebiegu, to i tak powinniśmy wymienić filtr.

 

W silnikach wysokoprężnych wskazana jest wymiana przed każdym sezonem zimowym, nawet gdy nie wynika to z przebiegu.

 

Filtr paliwa jest w każdym samochodzie, tylko nie zawsze go widać. Może być umieszczony głęboko w komorze silnika, albo w podwoziu i osłonięty dodatkową osłoną chroniącą go przed zanieczyszczeniami. Może również być umieszczony bezpośrednio w zbiorniku paliwa na pompie paliwowej.

 

W samochodach osobowych filtr paliwa to najczęściej metalowa puszka, którą wymienia się w całości. Tak jest we wszystkich filtrach do benzyny i w coraz większej ilości również w dieslach, zwłaszcza tych najnowszych. W starszych silnikach wysokoprężnych są jeszcze filtry, w których

Fot. Grzegorz Burda: Gdy jest dobry dostęp do filtra, wymiana nie powinna trwać dłużej niż kilka minut
Fot. Grzegorz Burda: Gdy jest dobry dostęp do filtra, wymiana nie powinna trwać dłużej niż kilka minut

wymienia się sam papierowy wkład i wówczas koszt wymiany jest najniższy.

 

Można samemu

 

Wymiana filtra jest w większości przypadków czynnością bardzo prostą. Wystarczy odkręcić dwie opaski ściskające przewody, wyjąć stary filtr i założyć nowy. Niekiedy problemem może być brak miejsca lub skorodowane połączenia. Dość często zdarza się, że filtr połączony jest z sztywnym przewodem paliwowym nakrętką i wówczas, jeśli był dawno nieodkręcany i mogą pojawić się problemy z odkręceniem.

 

Aby nie zniszczyć nakrętki trzeba dysponować specjalnym kluczem, takim jaki używa się do przewodów hamulcowych. Natomiast gdy filtr jest się w zbiorniku, to odradzamy samodzielną wymianę, gdyż prawdopodobnie do tego celu potrzebne są specjalne klucze, których nie opłaca się kupować tylko dla jednej wymiany.

 

Po wymianie filtra w silnikach benzynowych z elektryczną pompą paliwa (a taka jest we wszystkich silnikach z wtryskiem) należy kilka razy przekręcić kluczyk w pozycję zapłon, ale bez uruchamiania silnika, aby pompa napełniła cały układ paliwem pod odpowiednim ciśnieniem.

 

W silniku wysokoprężnym przed uruchomieniem trzeba ręczną pompką napompować paliwo, aby odpowietrzyć układ. Pompka to gumowe zgrubienie na przewodach lub przycisk w obudowie filtra. Ale nie wszystkie diesle wymagają odpowietrzania. Niektóre same się odpowietrzają, trzeba tylko dłużej kręcić rozrusznikiem.

 

Ceny wybranych filtrów paliwa (zamienniki)

 

Marka i model

Ceny filtra (zł)

BMW 520i (E34)

28 -120

Citroen Xsara 2.0HDi 

42 - 65

Daewoo Lanos 1.4i

26 - 32

Honda Accord ’97 1.8i

39 - 75

Mercedes E200D

13 - 35

Nissan Almera 1.5 dCi

85 - 106

Opel Astra F 1.6 16V

26 - 64

Renault Megane II 1.9 dCi

25 - 45

Skoda Octavia 1.9 TDI

62 - 160

VW Golf 1.4i

28 - 40

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty