Filtr paliwa zimą

Andrzej Bartoszak
Fot. Bosch: Filtr benzyny należy wymieniać raz na dwa lata, a filtr oleju napędowego – co roku.
Fot. Bosch: Filtr benzyny należy wymieniać raz na dwa lata, a filtr oleju napędowego – co roku.
Z zatykającym się układem paliwowym mamy do czynienia dość rzadko. Jednak filtracja paliwa jest niezwykle ważna, szczególnie w silnikach Diesla.

Jednostki benzynowe w dzisiejszych czasach zazwyczaj nie cierpią z powodu zanieczyszczeń w paliwie. Te nowoczesne, z zasilaniem wtryskowym, zaopatrzone są w bardzo wydajne i dokładne filtry paliwa, w związku z tym rzadko ulegają awariom z tego powodu.

Fot. Bosch: Filtr benzyny należy wymieniać raz na dwa lata, a filtr oleju napędowego – co roku.
Fot. Bosch: Filtr benzyny należy wymieniać raz na dwa lata, a filtr oleju napędowego – co roku.

Precyzyjna konstrukcja układów wtryskowych wymaga czystej benzyny - i taka benzyna jest dostarczana, a ewentualne zanieczyszczenia odkładają się w filtrze. Ponieważ urządzenie to jest zazwyczaj dość głęboko ukryte, łatwo o nim w ogóle zapomnieć. Czy warto je wymieniać, skoro silnik ciągle pracuje bez zarzutu? Mimo wszystko warto (choćby raz na dwa lata), bo tak naprawdę nie wiemy, ile zanieczyszczeń odłożyło się w filtrze i czy nie stwarza on już nadmiernych oporów przepływowi benzyny.

Ciśnieniowa pompa układu wtryskowego będzie sobie z tym radzić, ale do czasu. W rzeczywistości filtr paliwa w silnikach benzynowych powinniśmy wymieniać w zależności od przebiegu auta oraz czystości paliwa. Ten drugi parametr pozostaje poza naszą kontrolą, więc zgódźmy się, że czasami wymienimy filtr, który był jeszcze całkiem czysty.

Fot. MANN+HUMMEL
Fot. MANN+HUMMEL

Zupełnie inaczej sprawa wygląda w silnikach wysokoprężnych. Tam również potrzebne jest bardzo czyste paliwo, ale dodatkowo olej napędowy skłonny jest do mętnienia i zwiększania swojej lepkości wraz ze spadkiem temperatury, a poniżej pewnej jej wartości wydziela się z niego parafina. Dziej się to w zbiorniku paliwa i w filtrze paliwa.

Filtry do Diesli mają więc rodzaj odstojnika, gdzie powinna zbierać się woda i cięższe frakcje oleju. W lecie jest on zazwyczaj nieistotny, ale przed zimą i w jej trakcie powinniśmy regularnie co kilka tysięcy kilometrów odkręcać go i czyścić. Procedura zazwyczaj polega na poluzowaniu odstojnika i spuszczeniu zanieczyszczeń. Powinniśmy pamiętać o przeczyszczeniu owego urządzenia szczególnie przed wyjazdem w dłuższą podróż, na przykład na zimowe ferie.

Jeszcze lepszym rozwiązaniem jest coroczna wymiana filtra paliwa na nowy przed sezonem zimowym. Co prawda korzystamy w tym okresie z zimowego (czyli wytrącającego parafinę w niższych temperaturach) oleju napędowego, możemy dodawać depresatory (dodatki do paliwa rozpuszczające parafinę), jednak nawet pojedynczy atak mocnego mrozu może nam uprzykrzyć życie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty