Fiat Uno

Wawrzyniec Rozenberg
Fiaty Uno zawsze były w Polsce popularne. Niska cena oraz dobra opinia o samochodzie sprawia, że chętnych do nabycia używanego Uno nie brakuje do dziś.

Fiat Uno

Fot. Wawrzyniec Rozenberg

Klientów znajdują zarówno stare, ponaddziesięcioletnie auta, jak również wyprodukowane przed kilku laty. Każdej niedzieli na giełdzie w Pruszczu Gdańskim można wybierać spośród ok. 10 egzemplarzy tego modelu. Najczęściej są to auta z silnikiem 1,0 i trzydrzwiowym nadwoziem. Są też starsze, napędzane silnikiem wysokoprężnym o pojemności 1,3 i najnowsze benzynowe 1,4. Panuje opinia, że jest to tani samochód, który łatwo sprzedać. Dlatego też chętnie przyjmowane są w rozliczeniach przy handlu wymiennym.

 

Uno pojawiło się na rynku w 1983 r., zastępując popularny również u nas model 127 i od razu odniosło sukces nie tylko na europejskim rynku. Od 1995 do 2002 roku auto produkowane było tylko w Bielsku-Białej. Przez prawie rok po zakończeniu produkcji Fiata 126p Uno było najtańszym samochodem, dostępnym w salonach sprzedaży. Jego cena oscylowała w granicach 20 tys. zł. Zakończenie produkcji Uno nastąpiło w grudniu 2002 r.

Ryszard Mroziński ze Starogardu przyjechał na giełdę do Pruszcza sprzedać Fiata Uno 1.0 z 1997 roku. Wystawił cenę wywoławczą 10,7 tys. zł. Nie była to kwota wygórowana, bo zazwyczaj są droższe o około tysiąc zł. Klienci interesowali się autem. Sprawdzali, czy nie brało udziału w wypadku i w jakim stanie są blachy.

 

- Pierwszy raz przyjechałem na giełdę i wszystko wskazuje na rychłe sprzedanie pojazdu - powiedział Ryszard Mroziński. - Wśród zainteresowanych przeważają młode małżeństwa. Jestem drugim właścicielem auta, które kupiłem okazyjnie od znajomych. Uno jest skromne, ma bardzo ubogą deskę rozdzielczą, ale w porównaniu do malucha lub tico, jest już dużo wygodniejsze. Silnik o mocy 45 KM wystarcza do spokojnej jazdy. Dzięki niewielkiej pojemności moje Uno paliło na trasie nieco poniżej 5 litrów. Dużo słyszałem o niezbyt mocnym zawieszeniu w tym aucie, które nie jest przystosowane do naszych dróg. Takie opinie nie sprawdziły się w czasie eksploatacji mojego auta. Nie musiałem wymieniać amortyzatorów. To na pewno nie jest samochód dla szpanu i nie polecam go nikomu, kto ma ciężką nogę i lubi ruszać z piskiem opon. Uno muszę sprzedać, żeby kupić dostawczy pojazd i podjąć pracę w zaopatrzeniu. Już wybrałem markę, będzie to również Fiat.

 

Zdaniem mechanika
Stanisław Kowalczyk, kierownik serwisu Auto Plus Gdańsk
- Budowa Uno jest prosta i naprawy nie wymagają drogiego, specjalistycznego oprzyrządowania. Silniki oraz wszystkie mechanizmy są trwałe. Przyjeżdżają do nas właściciele tego auta, którzy przejechali prawie 200 tys. km, i silnik nie wymaga remontu. Nie potrzeba do nich stosować drogich olejów, więc eksploatacja jest tania. Gorzej jest z zawieszeniem. Pomimo że dość twarde, elementy zużywają się na nierównościach dróg. Użytkownikom Uno zalecam sprawdzanie szczelności skrzyni biegów. Bywa, że olej sączy się przy uszczelnieniach półosi. Właściciele tego modelu to najczęściej osoby niezbyt zamożne. Niewiele z nich przyjeżdża na przeglądy autem, które eksploatują ponad 5 lat. Drobne naprawy wykonują sami, a jeśli zepsuje się coś poważniejszego, odwiedzają małe i tanie warsztaty.

 

Zalety i wady

  • Niska cena zakupu
  • Tanie części
  • Niskie koszty eksploatacji
  • Łatwe naprawy
  • Ubogie wyposażenie
  • Słabe osiągi
  • Przestarzałe rozwiązania techniczne
  • Awaryjne zawieszenie
Ceny części(w zł)
Reflektor324
Zderzak przedni113
Pasek rozrządu24
Klocki hamulcowe
komplet do kół przednich
120
Tarcze hamulcowe88
Filtr oleju14
Filtr powietrza11
Łożysko piasty przedniego koła127
Amortyzator przedni196
Końcówka drążka kierowniczego100

Dane techniczne Uno

Wymiary w (mm)3689 x1558 x1430
Rozstaw osi (mm)2362
Rozstaw kół (mm)1346 przód, 1300 tył
Masa własna (kg)740
Dopuszczalna masa całkowita (kg)1200
Objętość bagażnika (dm sześc.)248/968
Silnikrzędowy umieszczony poprzecznie
4 cylindry po 2 zawory na cylinder
Pojemność (cm sześc.)999
Moc (KM)45
Stopień sprężenia9,0
Przekładniepięciobiegowe
Zawieszenie przódwahacz poprzeczny z amortyzatorem
Zawieszenie tyłoś wielowahaczowa i sprężyna śrubowa
Rozpędzanie 0-100 km/godz. (sek)17,8
Prędkość maksymalna (km/godz.)145
Zużycie paliwa przy 100 km/godz (l/100 km)5,9
Zużycie paliwa w jeździe miejskiej (l/100 km)7,8

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty