Włoskie auto, które niegdyś zdobyło tytuł "Samochodu Roku 1984 roku", zostało wyprodukowane już w kilku milionach egzemplarzy. W obecnej linii nadwozia pojazd występuje od 1989 roku, kiedy to przeprowadzono modernizację stylistyczną. Uno dostępne jest w dwóch wersjach nadwoziowych - jako trzy- lub pięciodrzwiowy hatchback.
Siedzenia są wygodne, zaś deska rozdzielcza, choć dość prosta i wykonana z twardego plastiku, pomimo upływu lat nie sprawia wrażenia przestarzałej. Do bagażnika o pojemności 270 litrów przy odrobinie dobrych chęci spakujemy nawet całkiem pokaźny, wakacyjny ekwipunek (po złożeniu tylnych siedzeń pojemność przestrzeni bagażowej wzrasta do 970 litrów).
Zawieszenie uno jest stosunkowo miękkie, przez co auto mocno wychyla się w zakrętach. Trwałość poszczególnych elementów nie budzi poważniejszych zastrzeżeń; auta bez większych problemów pokonują około 80-90 tys. kilometrów. Po przejechaniu tego dystansu trzeba liczyć się z koniecznością wymiany amortyzatorów oraz elementów metalowo-gumowych zawieszenia. Niestety, fiat nie przewiduje możliwości wymiany samego sworznia przedniego wahacza; w przypadku uszkodzenia, czy też zużycia tego elementu, zamontować należy kompletny nowy wahacz.
Do napędu uno wykorzystano szeroką gamę benzynowych i wysokoprężnych jednostek napędowych o mocy od 41 do nawet 118 KM (wersja 1.4 turbo). Na naszym rynku najpopularniejsze są silniki o pojemności 1,0, 1,1 oraz 1,4 litra. Samochody wyposażone w te jednostki powinny co 15 tys. kilometrów przechodzić okresowy przegląd techniczny. Po przejechaniu 90 tys. kilometrów serwisy zalecają wymianę paska rozrządu na nowy. Właściciele aut z motorem 0,9 są zwolnieni z tego obowiązku - w silniku tym do napędu rozrządu wykorzystano łańcuch.
Na rynku pojazdów używanych wybór fiatów uno jest bardzo duży. Niestety, większość egzemplarzy jest ubogo wyposażona; nawet takie dodatki, jak elektryczne szyby, czy centralny zamek należą do rzadkości. Zadbany samochód w dobrym stanie technicznym z roku 1994 można kupić już za około 10 tys. złotych. Auto z rocznika 2000 to już wydatek rzędu 16-17 tys. zł.
Zalety
- przestronne wnętrze;
- dynamiczne i oszczędne silniki;
- przyzwoity bagażnik;
- niska awaryjność;
- atrakcyjne ceny.
Wady
- przestarzała konstrukcja;
- niski poziom bezpieczeństwa;
- ubogie wyposażenie;
- mało atrakcyjna stylistyka.
Orientacyjne ceny części zamiennych w ASO
klocki hamulcowe | 121 zł |
tarcza hamulcowa (1 szt.) | 88,5 zł |
amortyzator przedni (1 szt.) | 197 zł |
amortyzator tylny (1 szt.) | 94 zł |
wahacz przedni | 279 zł |
tłumik końcowy | 193 zł |
reflektor przedni | 341 zł |
szyba czołowa | 646 zł |
zderzak przedni | 113 zł |
O uno mówi Grzegorz Kubek, kierownik serwisu w ASO
Fiata w Czeladzi:
- Uno doskonale sprawdza się w mieście. Nieduże silniki zapewniają przyzwoitą dynamikę, wykazując się przy tym małym apetytem na paliwo. Niewątpliwą zaletą włoskiego samochodu jest też bardzo dobra widoczność we wszystkich kierunkach; fotel kierowcy umieszczony jest wyżej niż w innych autach tej klasy, co pozwala łatwiej wykonywać manewry, np. parkowanie tyłem.
Oprócz przystępnych cen poważnym argumentem za zakupem uno przemawia gęsta siec stacji serwisowych i niewygórowane ceny części zamiennych.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?