Fiat Ulysse

Piotr Myszor
Fiat ulysse i jego bliźniacze modele, w nowej generacji nie przypominają już wyglądem, ani zachowaniem samochodów dostawczych, czy mniejszych autobusów.

To zgrabne, choć nieco większe samochody osobowe.

Fiat Ulysse

Na Polski rynek wchodzą nowe vany Fiata i koncernu PSA: fiat ulysse,
peugeot 807 i citroen C8. Wszystkie samochody są produkowane w tej samej
fabryce - w Valenciennes we Francji - wspólnej własności PSA i Fiata. Do
wspólnej płyty podłogowej montowane jest francuskie zawieszenie z włoskimi
hamulcami. Całość napędzają francuskie silniki. Miałem okazję spotkać się
z tą rodzinką poprzez fiata ulysse.
Z zewnątrz nowe samochody wyglądają znacznie lżej, niż ich poprzednicy.
Mimo to, wnętrze jest bardzo obszerne. Płaska podłoga, gałka zmiany biegów
w konsoli środkowej i szerokie przejście między przednimi fotelami pozwalały
mi bez kłopotów przechodzić między miejscami w I i II rzędzie. Fotele są
dobrze wyprofilowane, twarde i zapewniające dobre trzymanie boczne. Przednie
są szerokie i komfortowe. Tylne są węższe. Nad głowami pasażerów zostaje
dużo miejsca, ale nadwozie dość wyraźnie zwęża się do góry, więc pasażerowie
tylnych skrajnych siedzeń mają górne krawędzie drzwi blisko głów. Wąska
tapicerka drzwi sprawia natomiast, że na poziomie nóg i bioder auto jest
szerokie i przestronne.

Fiat Ulysse

Wnętrze jest niezwykle interesujące także ze względu na ilość i rodzaj
zaprojektowanych w nim schowków. Dwa schowki umieszczono w górnej części
deski rozdzielczej. Są tak profilowane, żeby stanowić miejsce np. na płyty
kompaktowe. Głęboki schowek znajduje się przed pasażerem z przodu, a dwa
kolejne są w środkowej konsoli. W pierwszym znajduje się popielniczka i
uchwyt na kubek, oraz miejsce, w które można odłożyć zapalniczkę, jeżeli
w jej miejsce podłączymy np. ładowarkę telefonu komórkowego. W drugim,
znajdującym się niżej jest chłodziarka na dwie puszki z napojami. Pojemne
kieszenie znajdują się także w drzwiach. W tylnych jest uchwyt, w którym
mieści się duża butelka napoju lub oferowany w najwyższej wersji wyposażenia
wyjmowany pojemnik na śmieci.

Fiat ulysse może mieć 5, 7 (dwa fotele w trzecim rzędzie) lub nawet
8 miejsc (trzyosobowa ławeczka w trzecim rzędzie). Kiedy są trzy rzędy
siedzeń z tyłu zostaje przestrzeń bagażowa wielkości 324 litrów. Składając
trzeci i drugi rząd siedzeń można ją powiększyć do 2948 litrów.
Gama silników obejmuje dwulitrowy silnik benzynowy i dwa turbodiesle
z bezpośrednim wtryskiem. Jazdy zacząłem od najsłabszego, dwulitrowego
turbodiesla. Póki jechałem sam samochód zachowywał się w miarę dynamicznie,
ale obciążony czterema dorosłymi osobami stracił wszelką ochotę na przyspieszanie.
Silnik 2,2 JTD oferuje więcej mocy i wyższy moment obrotowy, więc jazda
nim sprawia więcej przyjemności. Najbardziej jednak przypadł mi do gustu
dwulitrowy silnik benzynowy, który z tej trójki ma najwyższą moc i najlepsze
osiągi. Wkrótce gamę ma uzupełnić trzylitrowy, benzynowy silnik V6.
Fiat ulysse to długi i dość szeroki samochód z dużym rozstawem osi.
Na drodze zachowuje się stabilnie. Ma dość twarde zawieszenie, które powoduje,
że w zakrętach wysokie nadwozie nie przechyla się zbyt mocno.
W składy wyposażenia podstawowej wersji samochodu wchodzą: poduszki
powietrzne przednie, boczne i kurtynowe, manualna klimatyzacja, ABS z EBD,
elektrycznie sterowane przednie szyby, a także radio z 8 głośnikami i sterowaniem
w kierownicy.

Za najtańszą wersję z benzynowym silnikiem 2,0 16 V trzeba zapłacić
95 tys. złotych.

 

Fiat Ulysse
Fiat Ulysse

W zależności od poziomu wyposażenia konsola środkowa może mieć różny
wygląd. Ciekawie prezentuje się, umieszczony obok gałki zmiany biegów,
niewielki okrągły schowek z przezroczystą klapką (powyżej, na zdjęciu z
prawej strony).
Rodzinka razem
Na rynek weszli także francuscy bracia fiata ulysse. Peugeot 807 obok
silników oferowanych lub zapowiadanych przez Fiata ma jeszcze benzynowy
silnik 2,2, o mocy 160 KM. Najtańsza wersja jest wyposażona tak jak podstawowy
fiat ulysse i kosztuje podobnie - 96 tys. złotych.

Citroen ustawił swój samochód zdecydowanie wyżej. W C8 są dostępne
trzy silniki: benzynowe 2,2 16V i 3,0 V6 oraz turbodiesel 2,2 HDI. Podstawowa
wersja wyposażenia jest bogatsza m. in. o system ESP, radar cofania i automatyczną
klimatyzację, z możliwością regulacji także dla 2 i 3 rzędu. Ale wyższy
standard to także wyższe ceny. Najtańszy citroen C8 kosztuje 123 tys. złotych.

Na razie Fiat nie planuje wprowadzenia do Polski lancii phedra, ostatniego
bliźniaka z tej rodziny.
Dane techniczne

silnik2,0 16V2,0 16V JTD2,2 16V JTD
moc (KM)136109128
maks. mom. obr. (Nm)190270314
prędkość maks. (km/h)185174182
przyspieszenie 0 - 100 km/h (s)11,213,412,6
średnie spalanie (l/100 km)9,17,07,4
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty