Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fiat Tipo na LPG. Czy opłaca się jego zakup?

wf; Partnerem cyklu jest FCA POLAND S.A.
Niektórzy producenci oferują w Polsce fabrycznie nowe auta z instalacją LPG. Czy zakup takiego pojazdu jest opłacalny? Sprawdziliśmy to na przykładzie Fiata Tipo.fot. Motofakty.pl
Niektórzy producenci oferują w Polsce fabrycznie nowe auta z instalacją LPG. Czy zakup takiego pojazdu jest opłacalny? Sprawdziliśmy to na przykładzie Fiata Tipo.fot. Motofakty.pl
Niektórzy producenci oferują w Polsce fabrycznie nowe auta z instalacją LPG. Czy zakup takiego pojazdu jest opłacalny? Sprawdziliśmy to na przykładzie Fiata Tipo.

Fiat Tipo wszedł do sprzedaży w Polsce na początku 2016 roku, a od niedawna model jest oferowany także z instalacją LPG. Zasilanie gazem jest możliwie w przypadku jednej wersji silnikowej - jednostki benzynowej 1.4 T-Jet o mocy 120 KM. To turbodoładowany silnik benzynowy, w którym zastosowano instalację gazową marki LandiRenzo (posiada gwarancję fabryczną). Silnik 1.4 T-Jet LPG może napędzać Tipo w wersjach hatchback i kombi. Prześledziliśmy opłacalność tej inwestycji w przypadku tej pierwszej odmiany nadwoziowej.

Benzyna a autogaz

Niektórzy producenci oferują w Polsce fabrycznie nowe auta z instalacją LPG. Czy zakup takiego pojazdu jest opłacalny? Sprawdziliśmy to na przykładzie
Niektórzy producenci oferują w Polsce fabrycznie nowe auta z instalacją LPG. Czy zakup takiego pojazdu jest opłacalny? Sprawdziliśmy to na przykładzie Fiata Tipo.

fot. Motofakty.pl

Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM (bez instalacji gazowej) hatchback w najtańszej wersji wyposażeniowej Pop kosztuje 55 900 zł. To samo auto w wersji Pop i z instalacją LPG kosztuje 59 400 zł. Zatem różnica wynosi 3500 zł. Przyjmując, że miesięcznie pokonujemy ok. 2000 km, zaś według danych fabrycznych Tipo 1.4 120 KM pali średnio 6 litrów benzyny na 100 km, to w tym czasie auto spali 120 litrów tego paliwa.

W okresie, kiedy przygotowywaliśmy to zestawienie (koniec 2016 r.) cena litra benzyny bezołowiowej 95 wynosiła średnio 4,75 zł (dane za Polską Izbą Paliw Płynnych). Zatem miesięczny koszt zakupu benzyny do tego samochodu wynosi 570 zł.

W przypadku Tipo 1.4 T-Jet 120 KM z instalacją LPG średnie spalanie autogazu wynosi 8,3 litra. Jeśli auto pokonuje miesięcznie 2000 km to w tym czasie silnik zużyje 166 litrów autogazu. Średnia cena tego paliwa to 2,26 zł, czyli miesięcznie użytkownik pojazdu będzie musiał wydać na zakup autogazu 375,16 zł. Zatem miesięczna oszczędność z tytułu eksploatacji Tipo z instalacją LPG to 194,84 zł. Jeśli zestawimy te wydatki w ujęciu rocznym (przebieg 20 tys. km), to koszt zakupu benzyny wyniesie 6840 zł, zaś autogazu - 4501,92 zł. Różnica na korzyść wersji LPG wynosi 2338,08 zł, zaś koszt zakupu Fiata Tipo 1.4 T-Jet 120 KM zwróci się w pełni po przejechaniu kolejnych sześciu miesięcy, czyli w sumie po okresie 1,5 roku.

Benzyna a diesel

Niektórzy producenci oferują w Polsce fabrycznie nowe auta z instalacją LPG. Czy zakup takiego pojazdu jest opłacalny? Sprawdziliśmy to na przykładzie
Niektórzy producenci oferują w Polsce fabrycznie nowe auta z instalacją LPG. Czy zakup takiego pojazdu jest opłacalny? Sprawdziliśmy to na przykładzie Fiata Tipo.

fot. Motofakty.pl

Popularność samochodów z silnikami wysokoprężnymi w Polsce nieco spadła, ale w przypadku użytkowników, którzy rocznie mają duże przebiegi, silnik Diesla jest nadal dobrym rozwiązaniem. Porównaliśmy zatem koszt zakupu paliwa do Fiata Tipo 1.6 MultiJet 120 KM i do Tipo 1.4 T-Jet LPG 120 KM.

W chwili, kiedy opracowywaliśmy to porównanie średnia cena litra oleju napędowego wynosiła 4,66 zł. Według danych fabrycznych silnik Tipo 1.6 MultiJet 120 KM pali średnio 3,7 litra oleju napędowego na 100 km. Przy miesięcznym przebiegu 2000 km auto spali 74 litry tego paliwa. Użytkownik wyda na paliwo dieslowskie 344,84 zł. Zatem mniej, niż w przypadku Tipo z silnikiem zasilanym autogazem (przypomnijmy - było to 375,16 zł). Rocznie będzie to kwota 4138,08 zł za olej napędowy i 4501,92 zł za paliwo LPG.

Inne koszty

Przy eksploatacji auta z silnikiem z instalacją gazową trzeba jeszcze uwzględnić koszty, które nie występują w samochodach zasilanych tylko jednym typem paliwa. Trzeba m.in. dodać koszt corocznego przeglądu technicznego auta wyposażonego w instalację LPG, który kosztuje 160 zł.

Niektórzy producenci oferują w Polsce fabrycznie nowe auta z instalacją LPG. Czy zakup takiego pojazdu jest opłacalny? Sprawdziliśmy to na przykładzie
Niektórzy producenci oferują w Polsce fabrycznie nowe auta z instalacją LPG. Czy zakup takiego pojazdu jest opłacalny? Sprawdziliśmy to na przykładzie Fiata Tipo.

fot. Motofakty.pl

Ponadto instalacja gazowa w silniku benzynowym jest elementem dodatkowym, który dla prawidłowego działania wymaga odpowiedniej kontroli. Dlatego zaleca się, aby instalację poddawać corocznemu serwisowi, podczas którego sprawdza się nie tylko parametry spalania, ale również jej szczelność. Koszt takiego przeglądu to ok. 100-150 zł (cena bez likwidacji wykrytych usterek).

Z kolei po 10 latach od chwili montażu instalacji gazowej należy przeprowadzić ponowną legalizację zbiornika na autogaz. Można to zrobić tylko w serwisie, który ma do tego uprawnienia. Legalizacja zbiornika kosztuje ok. 300-400 zł i wiąże się z koniecznością wymontowania zbiornika z auta. Tymczasem nowy zbiornik, w zależności od pojemności, kosztuje od 300 do 600 zł. Dlatego wielu użytkowników decyduje się na to drugie rozwiązanie, tym bardziej, że można to zlecić w każdym zakładzie specjalizującym się w montażu instalacji LPG.

Fiat Tipo – porównanie danych technicznych różnych wersji silnikowych

Marka/model

Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM Pop

Fiat Tipo 1.4 T-Jet LPG 120 KM Pop

Fiat Tipo 1.6 MultiJet 120 KM Pop

Cena (zł)

55 900

59 400

63 900

Typ nadwozia/liczba drzwi

                              

                               hatchback / 5

Liczba miejsc

                                       5

                                                   Wymiary i masy

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

                                 4368/1792/1495

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

                                     1542/1543

Rozstaw osi (mm)

                                            2638

Masa własna (kg)

1150

1150

1270

Pojemność bagażnika (l)

                                         440

                                               Układ napędowy

Rodzaj paliwa

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95/LPG

olej napędowy

Pojemność (cm3)

1395

1395

1598

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

                                     przednia

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

                                   manualna/6

                                                          Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

120 przy 5000

120 przy 5000

120 przy 3750

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

215 przy 2500

215 przy 2500

320 przy 1750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,6

10,1

9,8

Prędkość maksymalna (km/h)

200

200

200

Średnie spalanie (l/100 km)

6,0

8,3 (LPG)

3,7

Emisja CO2 (g/km)

139

135

98

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty