Fiat Stilo

Aureliusz Mikos
Od dwóch tygodni w salonach Fiata można kupić Stilo, następcę modeli Bravo/Brava. Najtańsza wersja z silnikiem 1,2 16V o mocy 80 KM kosztuje 52 900 zł.
Fiat Stilo

Koncepcję Stilo Fiat opatrzył hasłem: "wyprzedza myślą". W wersji trzydrzwiowej nadano bryle sportowy charakter, widoczny dzięki ostro zarysowanym krawędziom. Sylwetka wersji pięciodrzwiowej jest masywniejsza, w części przedniej z szerokim błotnikiem i dużymi zderzakami przeważają linie poziome, co nadaje całości stateczny wygląd.
Wnętrze
Fotel kierowcy ma regulowaną wysokość i można go ustawić nawet na potrzeby wysokich osób. Jednak miejsca z tyłu w wersji trzydrzwiowej jest niewiele. Deska rozdzielcza jest bez zarzutu. W porównaniu do Bravo/Bravy wydaje się o klasę szlachetniejsza, a przy tym jest funkcjonalna. Wielofunkcyjne dźwigienki przy kolumnie kierownicy i podświetlone przełączniki chodzą lekko i są wszystkie pod ręką. Pojemność bagażnika w wersji trzydrzwiowej nie jest imponująca, bo wynosi 305 l, ale  w wersji pięciodrzwiowej rośnie do 370 l.
Silniki
Nowy model oferuje cztery silniki benzynowe i dwa "Common Rail" turbodiesle o mocach od 80 do 170 KM. Podstawowy silnik 1,2 16V posiada moc 80 KM przy 5000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 114 Nm przy 4000 obr./min. Maksymalna prędkość dochodzi do 172 km/h (170 w wersji pięciodrzwiowej). Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 13,4 sekund (13,8 w wersji pięciodrzwiowej). Zużycie paliwa w cyklu mieszanym szacuje się na 6,3 l/100 km w wersji trzydrzwiowej i na 6,5 l/100 km w wersji pięciodrzwiowej.
Układ jezdny
Z przodu, tak jak w poprzedniej wersji, występuje niezależne zawieszenie typu Mc Pherson. W tyle zastosowano zawieszenia na koła sprzężone (częściowo niezależne) z mostem skrętnym. Wspomaganie kierownicy sprawia, że auto prowadzi się z przyjemnością. Pozytywne wrażenie robią też hamulce.
Wrażenia z jazdy
Do jazdy testowej Fiat udostępnił nam wersję trzydrzwiową o pojemności 1,8 l. Maksymalny moment 162 Nm jest do dyspozycji przy 3500 obr./min. Jednak od startu samochód mógłby rozpędzać się nieco szybciej. W Stilo z silnikami 1,8 i 2,4 zamontowano seryjnie ESP. Jest to system działający w ekstremalnych warunkach, gdy zagrożona jest stabilność pojazdu i który pomaga kontrolować jego zachowanie. Trzymanie drogi jest rewelacyjne.
Koszty
Najtańsza wersja 1,2 80 KM kosztuje 52 900 zł, model 1,6 103 KM od 55 600, a najdroższy 2,4 170 KM Abarth - 90 300 zł. Ceny są dla wielu zapewne szokująco wysokie. Co prawda, w standardzie znajdziemy: 6 poduszek, ABS z EBD, ASR, MSR i BAS, komputer, wspomaganie kierownicy, system audio z 6 głośnikami, elektrycznie regulowane szyby i lusterka. Mamy jednak wątpliwości, czy przeciętny nabywca aut w tym segmencie w Polsce wybierze właśnie Fita Stilo, skoro konkurencja oferuje pojazdy taniej.
Fiat Stilo to bez wątpienia dobry samochód, ale dopóki nie wykorzeni się obiegowych opinii o przeciętnej jakości Fiatów, dopóty firma powinna nęcić przede wszystkim niską ceną.
Dane techniczne

Silnik1.2 16V11.6 16V1.8 16V1.9 JTD
Moc maks. (KM-obr./min)80/5000103/5750133/640080/4000
Moment obr. (Nm-obr./min)114/4000145/4000162/3500196/1500
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)13,4-13,810,5-10,99,9-10,312,9-13,3
Prędkość maks. (km/h)172-170185-183202-200172-170
Średnie zużycie paliwa (l/100 km)6,3-6,57,3-7,58,0-8,15,4-5,5
Pojemność bagażnika (l)370-305370-305370-305370-305
Cena (zł)52 900-54 10055 600-56 80064 200-65 40062 600-63 800

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie