
Koncepcję Stilo Fiat opatrzył hasłem: "wyprzedza myślą". W wersji trzydrzwiowej nadano bryle sportowy charakter, widoczny dzięki ostro zarysowanym krawędziom. Sylwetka wersji pięciodrzwiowej jest masywniejsza, w części przedniej z szerokim błotnikiem i dużymi zderzakami przeważają linie poziome, co nadaje całości stateczny wygląd.
Wnętrze
Fotel kierowcy ma regulowaną wysokość i można go ustawić nawet na potrzeby wysokich osób. Jednak miejsca z tyłu w wersji trzydrzwiowej jest niewiele. Deska rozdzielcza jest bez zarzutu. W porównaniu do Bravo/Bravy wydaje się o klasę szlachetniejsza, a przy tym jest funkcjonalna. Wielofunkcyjne dźwigienki przy kolumnie kierownicy i podświetlone przełączniki chodzą lekko i są wszystkie pod ręką. Pojemność bagażnika w wersji trzydrzwiowej nie jest imponująca, bo wynosi 305 l, ale w wersji pięciodrzwiowej rośnie do 370 l.
Silniki
Nowy model oferuje cztery silniki benzynowe i dwa "Common Rail" turbodiesle o mocach od 80 do 170 KM. Podstawowy silnik 1,2 16V posiada moc 80 KM przy 5000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 114 Nm przy 4000 obr./min. Maksymalna prędkość dochodzi do 172 km/h (170 w wersji pięciodrzwiowej). Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 13,4 sekund (13,8 w wersji pięciodrzwiowej). Zużycie paliwa w cyklu mieszanym szacuje się na 6,3 l/100 km w wersji trzydrzwiowej i na 6,5 l/100 km w wersji pięciodrzwiowej.
Układ jezdny
Z przodu, tak jak w poprzedniej wersji, występuje niezależne zawieszenie typu Mc Pherson. W tyle zastosowano zawieszenia na koła sprzężone (częściowo niezależne) z mostem skrętnym. Wspomaganie kierownicy sprawia, że auto prowadzi się z przyjemnością. Pozytywne wrażenie robią też hamulce.
Wrażenia z jazdy
Do jazdy testowej Fiat udostępnił nam wersję trzydrzwiową o pojemności 1,8 l. Maksymalny moment 162 Nm jest do dyspozycji przy 3500 obr./min. Jednak od startu samochód mógłby rozpędzać się nieco szybciej. W Stilo z silnikami 1,8 i 2,4 zamontowano seryjnie ESP. Jest to system działający w ekstremalnych warunkach, gdy zagrożona jest stabilność pojazdu i który pomaga kontrolować jego zachowanie. Trzymanie drogi jest rewelacyjne.
Koszty
Najtańsza wersja 1,2 80 KM kosztuje 52 900 zł, model 1,6 103 KM od 55 600, a najdroższy 2,4 170 KM Abarth - 90 300 zł. Ceny są dla wielu zapewne szokująco wysokie. Co prawda, w standardzie znajdziemy: 6 poduszek, ABS z EBD, ASR, MSR i BAS, komputer, wspomaganie kierownicy, system audio z 6 głośnikami, elektrycznie regulowane szyby i lusterka. Mamy jednak wątpliwości, czy przeciętny nabywca aut w tym segmencie w Polsce wybierze właśnie Fita Stilo, skoro konkurencja oferuje pojazdy taniej.
Fiat Stilo to bez wątpienia dobry samochód, ale dopóki nie wykorzeni się obiegowych opinii o przeciętnej jakości Fiatów, dopóty firma powinna nęcić przede wszystkim niską ceną.
Dane techniczne
Silnik | 1.2 16V1 | 1.6 16V | 1.8 16V | 1.9 JTD |
Moc maks. (KM-obr./min) | 80/5000 | 103/5750 | 133/6400 | 80/4000 |
Moment obr. (Nm-obr./min) | 114/4000 | 145/4000 | 162/3500 | 196/1500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,4-13,8 | 10,5-10,9 | 9,9-10,3 | 12,9-13,3 |
Prędkość maks. (km/h) | 172-170 | 185-183 | 202-200 | 172-170 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 6,3-6,5 | 7,3-7,5 | 8,0-8,1 | 5,4-5,5 |
Pojemność bagażnika (l) | 370-305 | 370-305 | 370-305 | 370-305 |
Cena (zł) | 52 900-54 100 | 55 600-56 800 | 64 200-65 400 | 62 600-63 800 |
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?