Fiat Stilo

Aureliusz Mikos
W Barcelonie odbyła się światowa premiera Fiata Stilo, następcy modeli Bravo/Brava. Auto otrzymało płytę podłogową od Alfy Romeo 156, ale kreuje zupełnie nowe trendy wzornicze.

Przejdź do:

Nadwozie i wnętrze

|

Silniki

|

Jazda

|

Cena

W Polsce pojawi się na przełomie 2001/2002 r.

Fiat Stilo

Stilo charakterem mocno odbiega od swoich poprzedników Bravo/Brava. Jego design jest bardziej techniczny i powściągliwy, mniej w nim fantazji, ale nie można mu zarzucić polotu. Włoski kompakt prezentuje się nader solidnie i oby tylko taki okazał się w trakcie użytkowania. O tym jednak będziemy mogli się przekonać dopiero w przyszłym roku, kiedy model pojawi się na naszym rynku. Fiat zdecydował nie wprowadzać do Polski Stilo w tym roku z przynajmniej dwóch powodów. Od przyszłego roku stawka celna na importowane z Unii Europejskiej auta spadnie o kolejne 5% (tym razem do zera), poza tym sprzedaż samochodów pod koniec roku wymaga dużych upustów ze względu na zmianę rocznika. Na marginesie warto dodać, że właśnie z tych powodów w tym roku na naszym rynku nie pojawi się już prawdopodobnie żadna nowość.
Nadwozie i wnętrze
Wysoka linia dachu, duże powierzchnie okien i prawie prosto ścięte słupki nadwozia wskazują, że konstruktorzy bardziej zajmowali się wygospodarowaniem jak największej przestrzeni wewnątrz pojazdu, niż wspaniałym wzornictwem. To co najciekawsze kryje się jednak w środku. Pięcio- drzwiowe Stilo ma przesuwaną tylną kanapę, co umożliwia zwiększenie ilości miejsca na nogi dla pasażerów podróżujących z tyłu.
Modele trzy- i pięciodrzwiowy różnią się długością i wysokością. Stilo trzydrzwiowy ma 4,18 m długości i 1,46 m wysokości, natomiast pięciodrzwiowy odpowiednio 4,25 m i 1,51 m. Oba samochody mają 1,76 m szerokości i rozstaw osi równy 2,6 m. Dla porównania VW Golf jest o 3 cm krótszy, o 2 cm niższy, ale i o 2 cm szerszy od wersji trzydrzwiowej. O ile odmiana trzydrzwiowa nadal zdaje się ewoluować wokół kanonu aut sportowych, o tyle wersja pięciodrzwiowa to już prawie kompaktowy minivan.

Fiat Stilo

Silniki
Będzie w czym wybierać. W momencie wprowadzenia na rynek Stilo oferowany jest z sześcioma silnikami: czterema silnikami benzynowymi i dwoma wysokoprężnymi. Najmniejsza jednostka benzynowa 1,2 16V o mocy 80 KM przy 5000 obr./min rozpędza auto do 100km/h w 13,4 s i pozwala osiągnąć prędkość maksymalną 170 km/h. Mocniejszy i chyba bardziej odpowiedni do Stilo silnik 1,6 osiąga moc 103 KM przy 5750 obr./min, do 100km/h rozpędza się w 10,5 s i osiąga prędkość maksymalną 183 km/h. Oprócz tego dostępne są też silniki benzynowe 1,8 (133 KM) i 2,4 20 V (170 KM). Jednostki diesla mają pojemność 1,9 i moc 80 lub 115 KM. We wszystkich odmianach silnikowych napęd przenoszony jest na koła przednie.
Jazda
Na zakrętach Stilo zachowuje się bez niespodzianek. W czasie jazdy po okręgu grzecznie trzyma się ustalonego toru i nawet przy gwałtownym odjęciu gazu niełatwo go wytrącić z obranego kursu. Układ kierowniczy ze wspomaganiem reaguje subtelnie i precyzyjnie, a więc nie za lekko w czasie jazdy, za to odpowiednio lekko w czasie manewrowania, posiada bowiem specjalne przełączenie "city" znane wcześniej z modelu Punto.
Cena
Nowemu Fiatowi przyjdzie się zmierzyć na rynku z Peugeotem 307, Fordem Focusem, Oplem Astrą, Toyotą Corollą, a przede wszystkim z VW Golfem. Czy Fiat wyjdzie z tej walki obronną ręką? Naszym zdaniem ma ku temu ogromne szanse. Stilo to bez wątpienia samochód wzbudzający zaufanie. Sukces w Polsce będzie jednak zależał w dużej mierze od ceny. Skoro najtańszy VW Golf kosztuje 48,5 tys. zł, to cena Fiata Stilo powinna być niższa. Nie dlatego, że jest to gorszy samochód, ale obiegowych opini i świadomości Polaków o przeciętnej jakości Fiatów nie zmieni się nagle.

Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie