W klasie aut kompaktowych Fiat Stilo nie bije rekordów powodzenia. W wersji kombi jest to jednak auto godne zastanowienia.

Stilo Multi Wagon wygląda jak solidny, niemiecki samochód. W braku stylistycznej finezji upatruje się niepowodzenie tego modelu na europejskim rynku. Jednak niektóre rozwiązania są bardzo pomysłowe, chociaż oferowane za dopłatą. Jeździliśmy Stilo napędzanym wysokoprężnym silnikiem 1,9 l o mocy 115 KM.
Cechy szczególne
Najbardziej interesującym rozwiązaniem w Stilo Multi Wagon jest przesuwana wzdłuż nadwozia tylna kanapa. Istnieje także możliwość pochylania oparcia w kilku położeniach. W dłuższej podróży pasażerowie siedzący z tyłu mogą przesunąć do przodu indywidualne fotele i pochylić ich oparcie do tyłu. To udogodnienie oferowane jest niestety w droższej wersji wyposażenia,

podobnie jak otwierane okno w pokrywie bagażnika. Na pochwałę zasługują wygodne fotele przednie z długimi siedziskami. Wnętrze Stilo jest przestronne i wyposażone w liczne schowki i półki. Bagażnik w standardowym położeniu tylnych foteli ma objętość 510 l. Po złożeniu tylnych siedzeń podłoga bagażnika nie jest równa.
Silnik
Wysokoprężny silnik o pojemności 1,9 l uzyskuje moc 115 KM. Ma 2 zawory w cylindrze i doładowany jest turbosprężarką o zmiennej geometrii turbiny. Silnik ten ma zaletę - niskie zużycie paliwa, które w mieście nie przekracza 8 l na 100 km i wadę - jest głośny, mimo zastosowania układu zasilania typu common rail. Dzięki wysokiemu momentowi

obrotowemu silnika dynamika pojazdu jest całkiem przyzwoita i nie ma problemów z wyprzedzaniem wolniejszych samochodów na trasie.
Wrażenia z jazdy
Własności jezdne Stilo są poprawne, chociaż szybka jazda na zakrętach powoduje pochylenie nadwozia. Prosta konstrukcja układu zawieszenia nie zachęca do ekstrawaganckiej jazdy. W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu - belkę skrętną. Charakterystyka zawieszenia jest dość

sztywna, jednak nie wpływa negatywnie na komfort jazdy. Lusterka zewnętrzne mają małą powierzchnię, a lusterko wewnętrzne wpada w drgania przy pewnych obrotach silnika. Niezbyt precyzyjny jest też układ kierowniczy. Układ hamulcowy działa wystarczająco skutecznie.
Podsumowanie
Stilo Multi Wagon pozostawia korzystne wrażenie. To funkcjonalny samochód z obszernym wnętrzem i dużym bagażnikiem. Pozytywny obraz psuje nieco głośny silnik wysokoprężny. Poziom wyposażenia standardowego jest dobry, chociaż szkoda, że niektóre udogodnienia oferowane są za dopłatą.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Wysokoprężny |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/8 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1910 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 115/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 255/2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 11,2 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 9,4 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 190 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB): | 69* |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 40,5 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 510/1480 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 58 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 4,4/7,5 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 452 x 176 x 157 |
Rozstaw osi (cm): | 260 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena wersji Active (zł): | 73 400 |
* - pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | **** | Jak na auto kompaktowe ilość miejsca w kabinie pasażerskiej jest bez zarzutu. |
Silnik | *** | Oszczędny diesel z 2. zaworami w cylindrze. Nowocześniejsze mają już po 4 zawory. |
Poziom hałasu | *** | To bodaj jedyny mankament silnika - pracuje za głośno. |
Hamulce | **** | Droga hamowania Stilo jest krótsza niż np. Toyoty Corolli 2.0 D-4D/116 KM. |
Dynamika | *** | W porównaniu z Corollą 2.0 D-4D/116 KM, Stilo jest wolniejszy. |
Zużycie paliwa | **** | Silnik Fiata jest bardziej oszczędny niż np. diesel Toyoty. |
Nowoczesność konstrukcji | *** | Konstrukcja nadwozia Stilo jeszcze się nie zestarzała, ale budowa układu zawieszenia jest bardzo prosta. |
Wyposażenie | **** | Przyzwoity poziom wyposażenia - jest wszystko, co niezbędne. |
Wyposażenie seryjne:
Fiat Stilo Multi Wagon Active
Poduszki powietrzne | 2 |
Układ ABS | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/- |
Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka | S |
Klimatyzacja manualna | S |
Radioodtwarzacz CD | S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?