Fiat Stilo Multi Wagon 1.9 JTD

Ryszard Polit
Fot. R. Polit:  Fiat Stilo Multi Wagon to spory samochód o długości 4,5 m z przestronnym wnętrzem i sporym bagażnikiem.
Fot. R. Polit: Fiat Stilo Multi Wagon to spory samochód o długości 4,5 m z przestronnym wnętrzem i sporym bagażnikiem.
W klasie aut kompaktowych Fiat Stilo nie bije rekordów powodzenia. W wersji kombi jest to auto godne zastanowienia.

W klasie aut kompaktowych Fiat Stilo nie bije rekordów powodzenia. W wersji kombi jest to jednak auto godne zastanowienia.

 

Fot. R. Polit:  Fiat Stilo Multi Wagon to spory samochód o długości 4,5 m z przestronnym wnętrzem i sporym bagażnikiem.
Fot. R. Polit: Fiat Stilo Multi Wagon to spory samochód o długości 4,5 m z przestronnym wnętrzem i sporym bagażnikiem.

Stilo Multi Wagon wygląda jak solidny, niemiecki samochód. W braku stylistycznej finezji upatruje się niepowodzenie tego modelu na europejskim rynku. Jednak niektóre rozwiązania są bardzo pomysłowe, chociaż oferowane za dopłatą. Jeździliśmy Stilo napędzanym wysokoprężnym silnikiem 1,9 l o mocy 115 KM.

 

Cechy szczególne

 

Najbardziej interesującym rozwiązaniem w Stilo Multi Wagon jest przesuwana wzdłuż nadwozia tylna kanapa. Istnieje także możliwość pochylania oparcia w kilku położeniach. W dłuższej podróży pasażerowie siedzący z tyłu mogą przesunąć do przodu indywidualne fotele i pochylić ich oparcie do tyłu. To udogodnienie oferowane jest niestety w droższej wersji wyposażenia,

Fot. R. Polit: Wysokoprężny silnik 1,9 JTD/115 KM zapewnia pojazdowi dość dobrą dynamikę, jednak jest nieco za głośny. Pod tym względem francuskie silniki
Fot. R. Polit: Wysokoprężny silnik 1,9 JTD/115 KM zapewnia pojazdowi dość dobrą dynamikę, jednak jest nieco za głośny. Pod tym względem francuskie silniki koncernu PSA sprawiają lepsze wrażenie.

podobnie jak otwierane okno w pokrywie bagażnika. Na pochwałę zasługują wygodne fotele przednie z długimi siedziskami. Wnętrze Stilo jest przestronne i wyposażone w liczne schowki i półki. Bagażnik w standardowym położeniu tylnych foteli ma objętość 510 l. Po złożeniu tylnych siedzeń podłoga bagażnika nie jest równa.

 

Silnik

 

Wysokoprężny silnik o pojemności 1,9 l uzyskuje moc 115 KM. Ma 2 zawory w cylindrze i doładowany jest turbosprężarką o zmiennej geometrii turbiny. Silnik ten ma zaletę - niskie zużycie paliwa, które w mieście nie przekracza 8 l na 100 km i wadę - jest głośny, mimo zastosowania układu zasilania typu common rail. Dzięki wysokiemu momentowi

Fot. R. Polit: Tablica przyrządów jest czytelna.
Fot. R. Polit: Tablica przyrządów jest czytelna.

obrotowemu silnika dynamika pojazdu jest całkiem przyzwoita i nie ma problemów z wyprzedzaniem wolniejszych samochodów na trasie.

 

Wrażenia z jazdy

 

Własności jezdne Stilo są poprawne, chociaż szybka jazda na zakrętach powoduje pochylenie nadwozia. Prosta konstrukcja układu zawieszenia nie zachęca do ekstrawaganckiej jazdy. W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu - belkę skrętną. Charakterystyka zawieszenia jest dość

Fot. R. Polit: Pojemność bagażnika wynosi 510 l.
Fot. R. Polit: Pojemność bagażnika wynosi 510 l.

sztywna, jednak nie wpływa negatywnie na komfort jazdy. Lusterka zewnętrzne mają małą powierzchnię, a lusterko wewnętrzne wpada w drgania przy pewnych obrotach silnika. Niezbyt precyzyjny jest też układ kierowniczy. Układ hamulcowy działa wystarczająco skutecznie.

 

Podsumowanie

 

Stilo Multi Wagon pozostawia korzystne wrażenie. To funkcjonalny samochód z obszernym wnętrzem i dużym bagażnikiem. Pozytywny obraz psuje nieco głośny silnik wysokoprężny. Poziom wyposażenia standardowego jest dobry, chociaż szkoda, że niektóre udogodnienia oferowane są za dopłatą.

 

Wybrane dane techniczne:

Typ silnika

Wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

4/8

Pojemność skokowa (cm3):

1910

Moc maksymalna (KM/obr/min):

115/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

255/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

11,2

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

9,4

Prędkość maksymalna (km/h):

190

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB):

69*

Droga hamowania od 100 km/h (m):

40,5

Pojemność bagażnika (dm3):

510/1480

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

58

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

4,4/7,5

Długość x szerokość x wysokość (cm):

452 x 176 x 157

Rozstaw osi (cm):

260

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena wersji Active (zł):

73 400

* - pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

 

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

Przestronność wnętrza

****

Jak na auto kompaktowe ilość miejsca w kabinie pasażerskiej jest bez zarzutu.

Silnik

***

Oszczędny diesel z 2. zaworami w cylindrze. Nowocześniejsze mają już po 4 zawory.

Poziom hałasu

***

To bodaj jedyny mankament silnika - pracuje za głośno.

Hamulce

****

Droga hamowania Stilo jest krótsza niż np. Toyoty Corolli 2.0 D-4D/116 KM.

Dynamika

***

W porównaniu z Corollą 2.0 D-4D/116 KM, Stilo jest wolniejszy.

Zużycie paliwa

****

Silnik Fiata jest bardziej oszczędny niż np. diesel Toyoty.

Nowoczesność konstrukcji

***

Konstrukcja nadwozia Stilo jeszcze się nie zestarzała, ale budowa układu zawieszenia jest bardzo prosta.

Wyposażenie

****

Przyzwoity poziom wyposażenia - jest wszystko, co niezbędne.

 

Wyposażenie seryjne:

Fiat Stilo Multi Wagon Active

Poduszki powietrzne

2

Układ ABS

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/-

Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka

S

Klimatyzacja manualna

S

Radioodtwarzacz CD

S

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

 

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie