Który z nich stanowi najlepszą propozycję dla potencjalnego nabywcy?

Toyota corolla base
Nowa corolla raczej nie fascynuje zewnętrznym wyglądem. Podobnie jest z jej wnętrzem, które w swej najtańszej wersji base nie poraża wysublimowaną elegancją, ale jest za to praktyczne. Jednak pod względem wygody foteli (oparcia) nieco ustępuje obu konkurentom. Mimo to auto jest hitem nie tylko w Polsce.
Corolla została zbudowana na nowej płycie podłogowej z szerszym rozstawem osi, dzięki czemu ma więcej miejsca w środku. Pewnie trzyma się drogi, chociaż osobiście wolałbym wspomaganie układu kierowniczego o innej charakterystyce. Zawieszenie jest zestrojone twardo, skutkiem czego kierowca wie doskonale, po czym aktualnie jedzie. Samochód ma skuteczny układ hamulcowy (hamulce tarczowe przód/tył), który w praktyce należy do najlepszych w klasie. Na pochwałę zasługuje dobra widoczność, jaką ma kierowca corolli we wszystkich kierunkach.
Elastyczny silnik corolli łatwo wchodzi na obroty, co w połączeniu z odpowiednio zestopniowaną skrzynią biegów, dobrze się sprawdza w mieście, kiedy np. trzeba dynamicznie ruszyć spod świateł.
Auto jest godne uwagi ze względu na sprawdzoną jakość, trzyletnią gwarancję, dobre walory eksploatacyjne, możliwość łatwego zbycia przy stosunkowo niewielkim spadku wartości.
Fot. Toyota

Fiat stilo actual
Bryła stilo raczej nie kojarzy się z włoskim samochodem - tym pojazdem Fiat zbliżył się do niemieckiej stylistyki, ale mimo to trudno odmówić mu urody. Dość obszerne wnętrze auta jest dobrze zagospodarowane i ładnie urządzone.
Wygodne i ergonomiczne jest miejsce kierowcy. Podobnie jak oba konkurencyjne samochody, także stilo jest zbudowane na nowej płycie podłogowej.
W zakresie bezpieczeństwa czynnego na uwagę zasługują cztery hamulce tarczowe oraz bogate wyposażenie układu, który wspomagany jest nie tylko ABS-em z EDB (elektroniczny rozdział siły hamowania), ale także systemami ASR (zapobiega poślizgowi kół napędowych podczas przyśpieszania) i MSR (zapobiega poślizgowi kół napędowych podczas zwalniania). To "uzbrojenie" układu hamulcowego ma duże znaczenie dla bezpieczeństwa użytkowników kompaktowego fiata.
Stilo dobrze trzyma się drogi, ma przy tym dość komfortowe zawieszenie, dzięki czemu nierówności nawierzchni są mniej dokuczliwe. Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego jest dobrze zestrojone i precyzyjne. Silnik jest mniej dynamiczny niż u konkurentów (najmniejszy), ale za to odpłaca się skromniejszym apetytem na paliwo.
Niewątpliwym walorem fiata stilo w wersji actual jest jego niska cena, co w parze z bogatym wyposażeniem, gęstą siecią serwisową, 2-letnią gwarancją i niezłą jakością stanowi interesującą propozycję.
Fot. Fiat

Renault megane II
Megane II fascynuje awangardowym wyglądem, charakterystycznym dla nowej linii samochodów Renault. To wystarczy, żeby ten pojazd wyróżniał się na ulicy sposród innych samochodów.
W dość obszernym wnętrzu awangardowy jest tylko kształt dźwigni hamulca ręcznego; cała reszta jest za to dość wygodna i ergonomiczna.
Pojazd opracowano w oparciu o nową płytę podłogową z nowym układem jezdnym. Duży rozstaw osi i kół korzystnie wpływa na charakterystykę jezdną. W samochodzie montowane są koła o średnicy 15 cali. Dobrze zestrojone zawieszenie nieźle sobie radzi na nierównościach polskich dróg.
Dzięki zastosowaniu czterech tarcz hamulcowych, megane II należy do najlepiej hamujących aut w swoim segmencie. Nawet przy rozgrzanych hamulcach rozpędzone do prędkości 100 km/h zatrzymywało się na 38 metrze.
Megane II jest samochodem bezpiecznym (5 gwiazdek w teście EuroNCAP) i dobrze wyposażonym w urządzenia bezpieczeństwa biernego (6 poduszek powietrznych).
Jeśli nad wyborem megane zastanawia się ktoś, kto porusza się przede wszystkim po mieście, powinien zwrócić uwagę na dość duże zużycie paliwa.
Osoby o nastawieniu patriotycznym wiedzą, że Renault nie zainwestował w Polsce nawet złotówki, w odróżnieniu od Fiata i Toyoty.
Fot. Renault
Porównanie danych technicznych
Model | Fiat Stilo Actual 1.2 | Toyota Corolla Base | Renault Megane Authentique |
Poj. skokowa (ccm) | 1 242 | 1 398 | 1 390 |
Moc maksymalna (kW/KM przy obr./min) | 59/80/5 000 | 71/97/6 000 | 72/98/6 000 |
Maks. moment obrotowy (Nm przy obr./min) | 114/4 000 | 130/4 400 | 127/3 750 |
Czas rozpędzania 0 - 100 km/h (s) | 13,4 | 12,0 | 12,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 172 | 185 | 183 |
Zużycie paliwa | |||
W cyklu miejskim (l/100km) | 7,9 | 8,4 | 9,1 |
W cyklu pozamiejskim (l/100km) | 5,3 | 5,7 | 5,4 |
W cyklu mieszanym (l/100km) | 6,3 | 6,7 | 6,7 |
Wymiary, pojemności | |||
Dł. (mm) | 4 182 | 4 180 | 4 209 |
Szer. (mm) | 1 784 | 1 710 | 1 770 |
Wys. (mm) | 1 475 | 1 475 | 1 458 |
Rozstaw osi (mm) | 2 600 | 2 600 | 2 625 |
Zbiornik paliwa (l) | 58 | 55 | 60 |
Bagażnik (l) | 305/1 002 | 289/1 190 | 330/1 190 |
Przegląd co... | 20 000 km | 15 000 km | 30 000 km |
Gwarancja (w latach) | |||
mechaniczna | 2 | 3 | 1 |
na perforację | 12 | 12 | 12 |
Cena (zł) | 45 600 | 46 300 | 47 500 |
Wyposażenie
Model | active 1,2 | corolla base | authentique |
Poduszka pow. kier./pasażera | +/+ | +/+ | +/+ |
Poduszka pow. boczna kier./pasażera | -/- | -/- | +/+ |
Kurtyny boczne | - | - | + |
ABS/EBD/ASR/MSR | +/+/+/+ | +/+/-/- | +/+/-/- |
Komputer pokładowy | + | + | + |
Wspom. ukł. kier. | + | + | + |
Centralny zamek | + | - | + |
Elektr. sterowane szyby przed. | + | - | - |
Elektr. reg./podgrzew. lusterka wsteczne | +/+ | -/- | +/- |
Światła przeciwmgielne przód | + | - | - |
Radiomagnetofon | - | + | - |

Inwestycje drogowe w Miliczu
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?