Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fiat Stilo (2001 - 2008)

Dariusz Dobosz
Fiat Stilo, fot: Fiat
Fiat Stilo, fot: Fiat
Stilo nie spełnił oczekiwań producenta, ale dzisiaj nie ma to znaczenia. Od strony użytkowej jest samochodem bardzo udanym i chętnie kupowanym na rynku wtórnym.

Fiat tworzył następcę modeli Bravo i Brava z założeniem, że nawiąże on równorzędną, rynkową walkę z Volkswagenem Golfem

Fiat Stilo,fot: Fiat
Fiat Stilo,fot: Fiat

a może nawet pokona niemieckiego rywala. To dlatego przyjęto zupełnie nową koncepcję nadwozia, tworząc auto mało ekstrawaganckie i raczej klasyczne w kształtach. W porównaniu z poprzednikiem wyraźnie podniesiono poziom techniczny, głównie w zakresie elektroniki. W dużej mierze miała ona dbać o komfort podróżujących. Jednocześnie zadbano o wysokiej jakości materiały wykończeniowe i staranny montaż. Dla turyńskiego koncernu prezentacja Stilo otworzyła zupełnie nowy rozdział wzornictwa i jakości, co odbiło się jednak na kosztach.

Nowy kompakt rzeczywiście stał się konkurencyjny dla rywali z segmentu, ale stracił podstawową cechę Fiata – atrakcyjną cenę. Sprzedaż szła opornie, duża awaryjność też nie sprzyjała rynkowej karierze. Stilo nie został pogromcą Golfa. Ale nie oznacza to, że jest samochodem nieudanym. Wręcz przeciwnie. Użytkowa strona auta prezentuje się naprawdę nieźle. Wersja trzydrzwiowa, niższa i krótsza, została opracowana z myślą o ludziach ceniących dynamiczną linię i bardziej sportowy charakter auta. Nadwozie

Fiat Stilo, fot: Fiat
Fiat Stilo, fot: Fiat

pięciodrzwiowe, wyższe o 5 cm i dłuższe o 7 cm, lepiej nadaje się do zastosowań rodzinnych. Ma bardziej fukcjonalne wnętrze, z możliwością przesuwania i składania obu tylnych foteli oraz większym bagażnikiem (335/400/1120 l, wersja trzydrzwiowa tylko 305 l). Największy kufer oferuje jednak wersja kombi (510/1480 l), którą smiało można przyrównywać do kompaktowych minivanów. Codzienna eksploatacja Stilo nie sprawia większych kłopotów, z częściami zamiennymi nie ma problemu. Obsługa też nie wymaga wielkich nakładów finansowych. Trzeba się jednak liczyć z awariami, które w Stilo są na porządku dziennym i podnoszą koszty użytkowania auta.

Silniki

Stilo zadebiutował wiosną 2001 r. z czterema silnikami benzynowymi 1.2 16V (80 KM), 1.6

Fiat Stilo,fot: Fiat
Fiat Stilo,fot: Fiat

16V (103 KM), 1.8 16V (133 KM) i 2.4 20V (170 KM). Trzy pierwsze to czterocylindrowce, czwarty to pięciocylindrowiec montowany w sportowej wersji Abarth. Jedynego w ofercie turbodiesla 1.9 JTD z wysokociśnieniowym układem zasilania typu common-rail proponowano w dwóch wariantach mocy (80 lub 115 KM). Wiosną 2004 r. pojawił się nowy silnik benzynowy 1.4 16V (95 KM) i nowy turbodiesel 1.9 JTD (140 KM). W 2005 r. moc silnika 1.6 16V wzrosła do 105 KM, a gamę turbodiesli wzbogacił 100-konny 1.9 JTD. Wiosną 2006 r. w ofercie pojawił się kolejny turbodiesel 1.9 Multijet w dwóch wariantach mocy (120 lub 150 KM). Do sprawnej, a przy tym taniej jazdy modelem Stilo wystarcza najbardziej popularny silnik 1.6 (103 KM) albo 1.4 16V (95 KM). Dobre relacje między dynamiką, zużyciem paliwa i kosztami obsługowymi znajdziemy też przy 115-konnym turbodieslu 1.9 JTD. Wersje wysokoprężne polecamy szczególnie dla odmiany kombi, która częściej jeździ z dużym obciążeniem. Benzynowego silnika 1.8 16V lepiej unikać. Jest paliwożerny i często niedomaga.

Eksploatacja

Fiat Stilo,fot: Fiat
Fiat Stilo,fot: Fiat

Nadwozie Fiata Stilo nie wykazuje większych problemów korozyjnych. Wykwity rdzy świadczą zazwyczaj o niefachowej naprawie powypadkowej. Słabymi punktami modelu są skrzypiące pokrywy bagażnika i podpierające je sprężyny gazowe. Tracą swoje właściwości i nie podtrzymują skutecznie klapy. Znacznie więcej kłopotów spodziewajmy się ze strony elektroniki. Szczególnie dużo znajdziemy jej w bogato wyposażonych wersjach. Kaprysić może wiele elementów – klimatyzacja, wskaźniki na desce rozdzielczej, elektryczne sterowniki szyb, elektrycznie przesuwane fotele. Czasami urządzenia elektryczne strajkują tylko dlatego, że złącza nie przewodzą prądu.

Podwozie też nie pozwala o sobie zapomnieć. W starszych egzemplarzach trzeba się liczyć z nieprawidłową pracą tylnych zacisków hamulcowych (konieczność częstej wymiany klocków) oraz z szybkim zużyciem tulei metalowo-gumowych tylnej belki. Tuleje są niewymienne, dlatego trzeba kupić cały, kosztowny element. W nowszych rocznikach ten problem nie występuje. Niezależnie od rocznika przednie amortyzatory ulegają wyjątkowo szybkiemu zużyciu a sprężyny przedniego zawieszenia mogą pękać. Silniki Fiata Stilo również nie oszczędzają portfela kierowcy. Awarie cewek zapłonowych i czujnika temperatury włączającego wentylator chłodnicy są na porządku dziennym. Silnik 1.8 16V ma jeszcze jeden mankament – nietrwały sterownik systemu zmiennych faz rozrządu. Z kolei w turbodieslach zawodzą dwumasowe koła zamachowe oraz turbosprężarki. Wymagają też nadzoru nad paskami zębatymi w napędzie rozrządu. Niezależnie od zaleceń producenta trzeba je wymieniać po 80 000 km, dłuższe przebiegi grożą pęknięciem paska i poważnymi uszkodzeniami silnika.

Ważniejsze daty

2001 - premiera modelu, wersja hatchback 3d i 5d,fot: Fiat
2001 - premiera modelu, wersja hatchback 3d i 5d,fot: Fiat

2001 – premiera modelu, wersja hatchback 3d i 5d, sportowa odmiana Abarth

2002 - wersja kombi, fot: Fiat
2002 - wersja kombi, fot: Fiat

2002 – wersja kombi (Multiwagon)

2004 - niewielka modernizacja, wersja Racing, fot: Fiat
2004 - niewielka modernizacja, wersja Racing, fot: Fiat

2004 – niewielka modernizacja (modyfikacja osłony chłodnicy i tylnych lamp), sportowa wersja Racing

2006 - wersja Giardinetta (rekreacyjne kombi), fot: Fiat
2006 - wersja Giardinetta (rekreacyjne kombi), fot: Fiat

2006 – wersja Giardinetta (rekreacyjne kombi)

2007 - premiera następcy 9Bravo), fot: Fiat
2007 - premiera następcy 9Bravo), fot: Fiat

2007 – premiera następcy (Bravo)

2007 - koniec produkcji Stilo,fot: Fiat
2007 - koniec produkcji Stilo,fot: Fiat

2007 – zakończenie produkcji Stilo z nadwoziem hatchback w Europie, dalsza produkcja w Brazylii
2008 – zakończenie produkcji Stilo z nadwoziem kombi w Europie
2010 – zakończenie produkcji w Brazylii

Zalety

  • dobre własności jezdne
  • przestronne i funkcjonalne wnętrze (5d i kombi)
  • duży bagażnik (kombi)
  • dobra jakość wykonania

Wady

- wysoka awaryjność
- mały bagażnik (3d)

Wybrane dane techniczne

Wersja silnikowa

Poj skok (cm3)

Moc maks (KM/obr/min)

Maks moment obr (Nm/ obr/min)

Prędkość maks (km/h)

Przyśp 0-100 km/h (s)

Średnie aużycie paliwa (l/100 km)

Silniki benzynowe     

1.2 16V

1242

80/5000

114/4000

173

13,4

6,3

1.4 16V

1368

95/5800

128/4500

180

11,7

6,5

1.6 16V

1596

103/5750

145/4000

185

10,5

7,3

1.6 16V

1596

105/6200

150/3900

185

12,0

6,7

1.8 16V

1747

133/6400

162/3500

202

9,9

8,0

2.4 20V

2446

170/6000

221/3500

215

8,5

9,7

Silniki wysokoprężne

1.9 JTD

1910

80/4000

196/1500

172

12,9

5,4

1.9 JTD

1910

100/4000

200/2000

183

11,6

5,3

1.9 JTD

1910

115/4000

255/2000

192

10,3

5,3

1.9 Multijet

1910

120/4000

280/2000

194

10,7

5,3

1.9 Multijet

1910

140/4000

305/2000

203

9,7

5,4

1.9 Multijet

1910

150/4000

320/2000

209

8,8

5,6

Orientacyjne ceny w tys zł

Rocznik/wersja

2006

2005

2004

2003

2002

2001

1.2 16V

 

 

 

12,5

 

 

1.4 16V

 

16,5

15,0

 

 

 

1.6 16V

 

 

 

13,5

12,5

10,5

1.8 16V

 

 

 

 

12,5

 

1.9 JTD

18,5

17,5

16,0

15,0

13,0

12,5

Podsumowanie

Stilo jest samochodem niepozornym z wyglądu, ale jazda nim sprawia prawdziwą przyjemność. Fiat w tym modelu wzniósł się

Fiat Stilo,fot: Fiat
Fiat Stilo,fot: Fiat

na jakościowe wyżyny, co wyraźnie odczuwa się we wnętrzu. Komfort jazdy, funkcjonalność, wykończenie wnętrza to mocne punkty, które w wersji kombi można uzupełnić o pojemny bagażnik. Zróżnicowanie w kształtach i wymiarach nadwozi pozwala dopasować wersję do własnych wymagań i upodobań. W gamie silników również każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Wizerunek Stilo psuje jego wysoka awaryjność, ale i na to jest pewna rada. Wybierajmy wersje tańsze, skromniej wyposażone.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty