Fiat wprowadzając na rynek odmianę kombi swojego najnowszego auta - Stilo - zrezygnował ze stosowanego wcześniej oznaczenia SW (station wagon), zastępując je nowym określeniem - Multi Wagon. Ma to symbolizować szerokie zastosowanie auta z nadwoziem kombi.

Stlio MW jest wyraźnie cięższe od hatchbacka, stąd mniejszy wybór silników - zrezygnowano z jednostki 1.2 o mocy 80 KM. Nic w tym dziwnego, z dużym przecież kombi mogłaby sobie nie radzić. Bazowy model jest napędzany 1,6-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 103 KM, do wyboru są także jednostki 1.8 (131 KM) i dwa silniki wysokoprężne z turbodoładowaniem - o mocy 80 lub 115 KM.
Stilo Multi Wagon z silnikiem 1.9 JTD 115 KM dostępne jest w dwóch odmianach wyposażenia - Active i Dynamic. Lista standardowego wyposażenia jest w obu wersjach dość długa, obejmuje klimatyzację (w wersji Dynamic automatyczną), elektrycznie sterowane szyby w przednich drzwiach, komputer pokładowy, radio z odtwarzaczem CD, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, dwie poduszki gazowe i system ABS. W testowym modelu znalazły się także ksenonowe reflektory, aluminiowe felgi o średnicy 17 cali i system nawigacji satelitarnej.
Stilo ma dość komfortowe zawieszenie, dzięki czemu dobrze radzi sobie z nierównościami naszych dróg. Niestety, nie w wersji z 17-calowymi kołami. Wyglądają one znakomicie, jednak są narażone na uszkodzenie znacznie bardziej niż 15- czy 16-calowe felgi i opony. Sprint od 0 do 100 km/h trwa 11,2 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 190 km/h. A wszystko przy niezbyt wysokim zużyciu paliwa.
Wnętrze
Gdy wsiadamy do Fiata Stilo trudno się zorientować, że mamy do czynienia z autem rodem z Włoch. Stylistyka deski rozdzielczej i tworzywa sztuczne (nareszcie niezłej jakości) przypominają bardziej samochody niemieckie. Nic w tym dziwnego, nieco wcześniej podobnie zrobił Peugeot w modelu 307. Bez zarzutu jest także ergonomia - wszystkie przełączniki są w zasięgu ręki, na konsoli środkowej wzorowy porządek - u góry radio, niżej pokrętła nawiewu i ogrzewania, jeszcze niżej mały schowek, na samej górze zaś wloty powietrza.
Nadwozie
Stilo był do niedawna dostępny w trzy- i pięciodrzwiowej wersji nadwozia. Kombi jest nowością, jak łatwo się domyślić, jest to auto pomyślane przede wszystkim dla rodzin. Spory jest bagażnik Stilo MW - 510 l to jeden z lepszych wyników w segmencie C. W razie potrzeby można go powiększyć do prawie 1,5 m sześc. Linia okien jest poprowadzona niemal poziomo, inaczej niż w aucie z nadwoziem trzydrzwiowym. Auto wygląda więc spokojnie, na szczęście dynamiki dodają mu ostre krawędzie.
Silnik
W testowym modelu pod maską był mocniejszy z silników Diesla. 115 KM i 1,9 l pojemności wystarczą nie tylko do sprawnej jazdy, Stilo JTD nie będzie zawalidrogą nawet na lewym pasie autostrady. Bez większego trudu można podróżować z prędkością 160-180 km/h. Trzeba się jednak liczyć z nieco większym hałasem opływającym nadwozie i wyższym zużyciem paliwa. Dynamiczna jazda powoduje, że spalanie rośnie do ponad 8 l oleju napędowego na 100 km. Nieco spokojniejsze operowanie pedałem gazu od razu owocuje spadkiem spalania do ok. 6,5 l/100 km. Kultura pracy silnika jest niezła, choć przy gwałtownym przyspieszaniu z rury wydechowej wylatuje chmura czarnego dymu. Taki urok diesla.
Podsumowanie
Wprowadzając model Multi Wagon Fiat nie popełnił tego samego błędu co w przypadku Stilo. Od początku w ofercie znalazły się tańsze odmiany wyposażeniowe, lepiej pasujące do polskiego rynku. Bardziej wymagający mogą wybrać odmiany Dynamic, bogato wyposażone, muszą jednak liczyć się z wyższą ceną.
Fiat Stilo MW a konkurencja
Model | Fiat Stilo | Volkswagen Golf | Ford Focus |
Silnik | R4 | R4 | R4 |
Liczba zaworów | 8 | 8 | 8 |
Pojemność skokowa (cm sześc.) | 1910 | 1896 | 1753 |
Moc maks. (KM) | 115 | 130 | 115 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 255 | 310 | 250 |
Napęd | przedni | przedni | przedni |
Skrzynia biegów | M/5 | M/6 | M/5 |
Hamulce przednie/tylne | T/T | T/T | T/T |
Średnica zawracania (m) | 10,5 | 10,8 | 10,9 |
Objętość bagażnika (dm sześc.) | 510 | 460 | 520 |
Długość (mm) | 4515 | 4395 | 4450 |
Szerokość (mm) | 1756 | 1735 | 1700 |
Wysokość (mm) | 1570 | 1480 | 1480 |
Rozstaw osi (mm) | 2600 | 2510 | 2615 |
Masa własna (kg) | 1410 | 1355 | 1235 |
Ładowność (kg) | 510 | 565 | 525 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 190 | 205 | 196 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) | 11,2 | 9,6 | 10,8 |
Zużycie paliwa (l/100 km) | |||
Miasto | 7,5 | 7,1 | 7,2 |
Poza miastem | 4,4 | 4,5 | 4,4 |
Średnie | 5,6 | 5,4 | 5,4 |
M - skrzynia manualna, T - hamulce tarczowe
Wyposażenie
Model | Stilo Active | Golf Basis | Focus Ghia |
Cena (zł) | 67 800 | 69 040 | 75 450 |
ABS | S | S | S |
Airbag kierowca/pasażer | S/S | S/S | S/S |
Poduszki boczne | O | O | O |
Wspomaganie kierownicy | S | S | S |
Elektryczne szyby przód/tył | S/O | S/O | S/O |
Centralne ryglowanie zamków | S | O | S |
Radio | S | O | O |
Klimatyzacja | S | O | S |
Aluminiowe felgi | O | O | O |
S - standard, O - opcja

Między przednimi fotelami umieszczono wlot powietrza dla pasażerów tylnej kanapy. W segmencie C to rzadkość.

Tylną klapę można otworzyć na dwa sposoby - w całości lub samą szybę. Na zatłoczonym parkingu to bardzo przydatne.
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?