Fiat Siena ma wiele walorów użytkowych - obszerny bagażnik, przestronne wnętrze, stosunkowo niskie zużycia paliwa na trasie, ocynkowane blachy karoserii i niska cena w porównaniu do aut niemieckich, francuskich lub japońskich. Wszystko to sprzyja dużej popularności na krajowym rynku. Model ten nie odniósł podobnych sukcesów w innych krajach europejskich.
Na giełdzie w Pruszczu Gdańskim każdej niedzieli jest niewiele Sien - najwyżej 3 egzemplarze. Znacznie liczniej reprezentowane jest Punto. Marek Szulc sprzedawał w Pruszczu czteroletniego Fiata Sienę z silnikiem o pojemności 1,4 l i mocy 71 KM. Przejechał nim 48 tys. km w ciągu 2 lat. Poprzedni właściciel pokonał 20 tys. km.
- Nie chcę jeździć samochodem starszym niż 5 lat - powiedział Marek Szulc. - Dlatego sprzedaję ten pojazd, żeby kupić roczny, najwyżej dwuletni. Dlatego nie mam problemów takich, jak posiadacze dziesięcioletnich pojazdów. Uważam, że Siena jest bezpiecznym autem. Jeżdżę rozważnie, bez zbędnych szaleństw na drodze i silnik o mocy 71 KM jest wystarczający. Pojazd bardzo dobrze trzyma się drogi i co ważne, jest cichy. Silnik nie hałasuje, zawieszenie nie trzeszczy. Do tego dochodzi funkcjonalna tablica rozdzielcza. Do tej pory nie stwierdziłem żadnych usterek, wszystkie mechanizmy pracują bez zarzutu. Mam dobrą opinię o Fiatach. Po sprzedaży Sieny kupię znowu jeden z nowszych modeli tego producenta. Tym razem może większy.
Zdaniem mechanika
Stanisław Kowalczyk, kierownik serwisu PTHM Gdańsk
- Fiat Siena to nowoczesna konstrukcja. Dlatego napraw silnika nie polecam amatorom. Tu potrzebny jest specjalistyczny sprzęt diagnostyczny. W pięcioletnich autach montowano silniki starszej generacji. Późniejsze są już bardziej trwałe i jeśli przestrzega się terminów wymiany oleju, nic nie powinno się w nich psuć. Skrzynie biegów wytrzymują duże przeciążenia. Zdarzają się usterki alternatorów w starszych modelach. Ocynkowane blachy nadwozia sprawiają, że w sześcioletnich Sienach nie ma żadnych śladów rdzy, chyba że dokonywano napraw powypadkowych w podrzędnym warsztacie. Układ kierowniczy dobrze znosi nasze drogi. W Sienie wyprodukowanej w 1998 r. nie powinno nic się psuć.
Zalety i wady
- Solidne wykonanie
- Przestronne wnętrze
- Duży bagażnik
- Dostępny serwis
- Wahacze nie wytrzymują naszych dziurawych dróg
- Ubogie wyposażenie najtańszych modeli
Ceny części (w zł)
Reflektor | 478 zł |
Zderzak przedni | 203,80 zł |
Pasek rozrządu | 102 zł |
Filtr oleju | 26 zł |
Filtr powietrza | 42 zł |
Klocki ham. komplet przód | 183 zł |
Tarcza hamulca | 89 zł |
Amortyzator przód | 322 zł |
- Dane techniczne Fiat Siena 1,4 71 KM, 98 r.
Wymiary (mm) | 4180 x 1614 x 445 |
Rozstaw osi (mm) | 2360 |
Rozstaw kół (mm) | 1388 przód, 1378 tył |
Masa własna (kg) | 1025 |
Objętość bagażnika (dm sześc.) | 500 |
Silnik | rzędowy umieszczony poprzecznie, 4 cylindry, po 2 zawory na cylinder |
Pojemność (cm sześc.) | 1372 |
Moc | 71 KM |
Stopień sprężenia | 9,35 |
Skrzynie biegów | pięciobiegowe |
Rozpędzanie od 0-100 km/godz. (sek.) | 12,9 |
Prędkość maksymalna (km/godz.) | 164 |
Zużycie paliwa przy 90 km/godz (l) | 5,5 |
Zużycie paliwa w cyklu miejskim (l) | 8,5 |
Fot. Wawrzyniec Rozenberg
Lot nad trasą pierwszego odcinka metra w Krakowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?