Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fiat Siena (1996 - 2002)

Andrzej Bartoszak
Fot. Fiat: „Światowy” samochód Fiata - Siena wykorzystuje elementy Uno. Swojemu właścicielowi Siena służy wiernie, chociaż ma typowe dla tej marki usterki.
Fot. Fiat: „Światowy” samochód Fiata - Siena wykorzystuje elementy Uno. Swojemu właścicielowi Siena służy wiernie, chociaż ma typowe dla tej marki usterki.
Historyczne włoskie miasto Siena zbudowane z kamienia o jasnobrązowej fakturze, dało nazwę autu, które nigdy w ojczyźnie Fiata nie było sprzedawane.

Historyczne włoskie miasto Siena zbudowane z kamienia o jasnobrązowej fakturze, dało nazwę autu, które nigdy w ojczyźnie Fiata nie było sprzedawane.

 

Fot. Fiat: „Światowy” samochód Fiata - Siena wykorzystuje elementy Uno. Swojemu właścicielowi Siena służy wiernie, chociaż ma typowe dla tej marki u
Fot. Fiat: „Światowy” samochód Fiata - Siena wykorzystuje elementy Uno. Swojemu właścicielowi Siena służy wiernie, chociaż ma typowe dla tej marki usterki.

Następcą Fiata Uno jest jak wiadomo dobrze znane Punto. Szefowie koncernu z Turynu postanowili jednak, że popularna „jedynka”, której produkcji we Włoszech zaprzestano w roku 1995, tak łatwo nie umrze.

 

Siena czy Palio  

 

Elementy konstrukcji zasłużonego subkompaktu Uno wykorzystano dla nowego modelu, mającego stać się ogólnoświatowym przebojem dla rynków co najwyżej drugiego, a może i trzeciego świata. Owego zgrabnego hatchbacka wykorzystującego płytę podłogową i ogólny układ Uno, nazwano Palio. Jego produkcję rozpoczęto w roku 1996 r. w Brazylii i kontynuowano w Argentynie. Natomiast w Europie, bojąc się zapewne konkurencji dla Punto, przedstawiono sedana opartego na tym samym podwoziu. Żeby zaciemnić sytuację, produkowane od roku 1997 m.in. w Polsce auto nazwano Siena, a wywodzące się zeń kombi o nieznacznie zwiększonym rozstawie osi – Palio Weekend.  

 

Nie dla Unii  

 

Siena i Palio Weekend nie miały się jednak nigdy pojawić we Włoszech czy Niemczech. Był to samochód tylko dla Polski, krajów byłego ZSRR i może innych, gdyby pojawiło się

Fot. Fiat: Zaletą Sieny jest duży bagażnik o pojemności 500 l.
Fot. Fiat: Zaletą Sieny jest duży bagażnik o pojemności 500 l.

zainteresowanie. Ale się nie pojawiło. Cechą charakterystyczną tych modeli była niespójność stylistyczna, zastosowanie tanich materiałów wykończeniowych, dużo lakierowanej blachy w kabinie i naprawdę doskonałe zawieszenie – sprężyste, wysokie, z dużym skokiem i odporne na drogowe dziury nie tyle w sensie wytrzymałości, co pokonujące je bez stuków i szarpania. Niestety, efektem tego, a także zbyt małej szerokości auta, stało się niestabilne zachowanie przy gwałtownych manewrach, szczególnie, gdy obciążyć bagażnik. A jest co obciążać – w sedanie Siena można zmieścić w kufrze gigantyczne 500 litrów pakunków. Palio Weekend ma pojemność bagażnika 460/1540 l. Samochód ma więc zalety, które przemówiły do wielu krajowych nabywców. Największą z nich była bardzo konkurencyjna cena: po prostu „dużo samochodu za niewielkie pieniądze”. Coś takiego w bogatych krajach nie miało racji bytu, ale w Polsce początkowo Siena znalazła licznych

Fot. Fiat: Wersja kombi nazwana Palio Weekend ma nieco większy od Sieny rozstaw osi.
Fot. Fiat: Wersja kombi nazwana Palio Weekend ma nieco większy od Sieny rozstaw osi.

zwolenników.  

 

Uboga oferta  

 

Silników oferowano tylko dwa – początkowo mocny 1,6 16V/103 KM i ekonomiczny 1,4 8V/71 KM. Ta druga jednostka, wywodząca się jeszcze ze starego Fiata 128 była rozsądna, ale zastąpiono ją nowszym rozwiązaniem – trwałym i oszczędnym silnikiem Fire 1,2 16V o mocy 75 KM. Natomiast jednostka 1,6 l, głośniejsza i dość żarłoczna (trudno o mniej niż 10 l/100 km w mieście), zadowala większość miłośników przyspieszeń. Właśnie ona wyposażana jest często w instalację gazową. Pojawiały się w niej problemy z prowadzeniem paska rozrządu, ale Fiat rozwiązał tę kwestię. Siena i Palio nie miały bogatej oferty wyposażenia – sprzedawano dwie wersje – ubogą HL i uboższą EL. Szczytem była opcjonalna, manualna klimatyzacja. Ale chodziło o koszty. Natomiast można się było spodziewać mało kłopotliwej eksploatacji, wszak cała „technika” była sprawdzona w innych modelach.  

 

Jak na Fiata – dobrze  

 

Najczęściej powtarzanym zarzutem wobec trwałości Sieny są awarie alternatorów. To bolączka całych rodzin Fiatów, w których nowoczesne generatory prądu narażone są na czynniki

Fot. Fiat
Fot. Fiat

zewnętrzne, korodują i... pękają. Kosztuje to około 800 zł, (zazwyczaj już po gwarancji, raz na dwa lata). Poza tym, rzeczy normalne: uszkodzenia tulei gumowych przednich wahaczy, (kilkaset zł), zbyt szybkie zużycie tylnych bębnów hamulcowych i piszczenie hamulców. Także korozja wydechu, uszkodzenia ograniczników drzwi, prócz tego seriami występujące drobne niedoróbki montażowe (odpadające klamki, cieknące szyby, stukające przekładnie kierownicze, niewielkie wycieki, problemy z instalacją elektryczną). Czyli nic, co by eliminowało te auta z ruchu. Przeglądy Sieny dokonuje się co 20 tys. km. Bolączka wielu aut eksploatowanych w Polsce – amortyzatory - są raczej trwałe, ale gdy kierowca chce Sieną poszaleć, powinien raczej nabyć niższe, tuningowe sprężyny i amortyzatory gazowe.

 

W sumie Siena i Palio nie przynoszą właścicielowi prestiżu, ale w wielu przypadkach służą mu wiernie, choć nie bezawaryjnie. Interesujące, że w roku 2002 Sienę zastąpiła jeszcze minimalnie powiększona i na pewno usprawniona Albea, która okazała się całkowitą klapą rynkową.    

 

Średnie ceny (zł) używanych Fiatów Siena i Palio Weekend

 

Rok produkcji

Siena/Palio 1.2 16V

Siena/Palio 1,4 8V

Siena/Palio 1.6 16V

1997

-

14 600/-

15 500/-

1998

-

15 500/15 900

16 400/16 800

1999

17 000/16 500

15 900/16 000

17 000/17 500

2000

18 000/19 000

-/-

-/-

2001

-/19 800

-/-

-/-

2002

-/22 800

-/

-/28 000

 

 

Ceny niektórych części oryginalnych. Większość z nich można nabyć w sieciach dystrybucji części markowych ale nieoryginalnych, w cenach znacznie niższych

 

Fiat Siena 1.2

Ceny części

oryginalnych (zł)

Przedni reflektor

480 zł

Przedni błotnik

274 zł

Przedni zderzak (nie do lakierowania)

od 205 zł

Kompletne sprzęgło (R-oryginalne, regenerowane)

640/310 zł (R)

Przednie okładziny hamulcowe

187 zł

Tłumik końcowy

612 zł

Rozrząd kompletny (pasek + napinacz)

102 + 66 zł

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty