Punto został wprowadzony do produkcji w 1993 r., a w 1999 r. przeprowadzono gruntowną modernizację tego modelu. W ubiegłym roku dokonano restylingu tego modelu.
Punto okazał się “strzałem w dziesiątkę", kontynuując najlepsze tradycje Fiata w produkcji małych samochodów. Oferowany w wersji 3- lub 5-drzwiowej samochód, w gruncie rzeczy wcale nie jest taki mały. Konstruktorom udało się po mistrzowsku zagospodarować wnętrze pojazdu. Siedzenia przednie są wygodne i mają dość długie siedziska. Również na tylnej kanapie ilość miejsca jest wystarczająca, chociaż dla wysokich osób może brakować nieco przestrzeni nad głową.
W 3-drzwiowej wersji zajmowanie miejsca na tylnej kanapie ułatwia przesuwanie do przodu całego przedniego fotela, ale i tak wygodniejsza jest wersja 5-drzwiowa. Objętość bagażnika wynosi 264 dm3. Ma on regularne kształty, dzięki pochylonym amortyzatorom, które nie wnikają do jego wnętrza. W podstawowej wersji wyposażenia Actual tablica przyrządów wyposażona jest jedynie w najniezbędniejsze wskaźniki: prędkościomierz, wskaźnik ilości paliwa, zegar cyfrowy i liczniki przebiegu. Nie ma niezwykle przydatnego wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej.
Zachowanie Punto na drodze jest poprawne. Pojazd stabilnie zachowuje się podczas pokonywanych zakrętów, chociaż konstrukcja zawieszenia jest nieskomplikowana. W
zawieszeniu przednim zastosowano kolumny McPhersona, a z tyłu oś skrętną z wahaczami wzdłużnymi i pochylonymi amortyzatorami. Zawieszenie jest nieco twarde, co na naszych drogach obniża poczucie komfortu jazdy.
W naszym kraju Punto oferowany jest z silnikami benzynowymi o pojemności 1,2 l i mocy 60 KM lub 80 KM, 1,4 l/95 KM, a także dieslem o pojemności 1,3 l/70 KM. Najsłabsza jednostka napędowa o mocy 60 KM ma 2 zawory w każdym cylindrze i nie należy do najnowocześniejszych, ale wyróżnia się stosunkowo niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo. Silnik ten jest jednak nieco za słaby, gdy jedziemy w
pełni obciążonym autem. Punto napędzane jednostką napędową o mocy 80 KM jest bardziej żwawe.
Dzięki niewielkim wymiarom Punto znakomicie porusza się w ruchu miejskim. Widoczność we wszystkich kierunkach jest bardzo dobra, a średnica zawracania wynosi 10,2 m. W podstawowej wersji wyposażenia Actual pojazd nie ma wspomagania układu kierowniczego. W zasadzie można się bez niego obyć, chociaż podczas parkowania ćwiczenie mięśni mamy gratis. Słabą stroną Punto jest układ hamulcowy. Droga hamowania z prędkości 100 km/h wynosi ok. 43,5 m, co przy obecnych standardach nie jest wynikiem dobrym.
Biorąc pod uwagę wartość samochodu do ceny, Punto wydaje się bardzo ponętną propozycją. Dopłacając ok. 1400 zł, otrzymuje się wersję 5-drzwiową, która jest bardziej uniwersalna.
Wybrane dane techniczne
Typ silnika | benzynowy | benzynowy | benzynowy | diesel | |||
Pojemność skokowa (cm3) | 1242 | 1242 | 1364 | 1251 | |||
Moc (KM) | 60 | 80 | 95 | 70 | |||
Przyspieszenie (s) | 14,3 | 11,4 | 9,9 | 13,4 | |||
Prędkość maksymalna (km/h) | 155 | 172 | 178 | 164 | |||
Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 4,8/7,3 | 5,0/7,6 | 5,1/7,8 | 3,9/5,6 | |||
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 380 x 166 x 148 | ||||||
Pojemność bagażnika (l)* | 264/297 | ||||||
Cena (zł)* | 35 600/37 000 | 43 700/45 100 | 45 500/46 900 | 49 200/50 600 |
* - wersja 3-drzwiowa/5-drzwiowa
Wybrane wyposażenie standardowe:
poduszka powietrzna kierowcy i pasażera, regulowana wysokość położenia kolumny kierownicy
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?