|
|
|
| Sportowy z nazwy
Szkoda, że Sporting tylko wygląda agresywnie, pod maską jest bowiem ten sam, co w wielu innych odmianach, 80-konny silnik.

Punto Sporting poprzedniej generacji był napędzany silnikiem o identycznej pojemności, ale mocy większej o 6 KM. Na szczęście osiągi pogorszyły się tylko nieznacznie - przyspieszenie zajmuje teraz 10,9 zamiast 10,5 sek, prędkość maksymalna spadła z 177 km/h do 172 km/h. Dużo bardziej niż słabszy silnik pasuje za to do Punto Sporting sześciobiegowa skrzynia biegów, stanowiąca element wyposażenia standardowego. Poza nią, standardem są poduszki gazowe dla kierowcy oraz boczne, wspomaganie układu kierowniczego, centralne ryglowanie zamków, elektrycznie podnoszone szyby w drzwiach przednich, halogeny, ABS i aluminiowe felgi. Wśród opcji znajdują się klimatyzacja, lakier metalik, alarm, elektrycznie otwierany dach, radioodtwarzacz, system nawigacji satelitarnej i zmieniacz płyt CD.
NadwozieJest znacznie agresywniej stylizowane niż w poprzednim modelu, widać to zwłaszcza w wersji trzydrzwiowej. Niestety, cierpi na tym bagażnik, mniejszy o 30 litrów niż w odmianie pięciodrzwiowej.
Natomiast wymiana żarówki w lewym reflektorze wymaga sporo wysiłku. Jeśli żarówka przepali się w nocy, jej wymiana bez latarki i kluczy będzie niezłą próbą cierpliwości dla kierowcy.
Wnętrze
Poprawiono jakość tworzyw sztucznych, nie mamy także zarzutów do rozmieszczenia większości włączników. Nie rozumiemy także przeniesienia przycisków sterujących elektrycznie opuszczanymi szybami z drzwi na konsolę środkową. Na piątkę za to zasługuje umieszczenie radia na samej górze deski rozdzielczej. Radio ma nietypowy, a więc nieatrakcyjny dla złodziei, kształt.
Jazda
Znacznie poprawiono wyciszenie wnętrza. Tylko podczas gwałtownego przyspieszania do uszu kierowcy dochodzi ryk silnika. Ale w aucie o zacięciu sportowym (przynajmniej z nazwy) to zaleta, a nie wada. Zawieszenie Sportinga niewiele różni się od tego stosowanego w "zwykłym" Punto, np. ELX. Do szybkiej jazdy jest więc zdecydowanie za miękkie, auto ma skłonność do przechylania się na szybko pokonywanych zakrętach. Na szczęście tendencja do podsterowności pojawia się dopiero przy naprawdę dużej prędkości.
Sporting nie jest na szczęście zbyt paliwożerny - w czasie testu spalił maksymalnie 10,7 l benzyny na 100 km, podczas bardzo spokojnej jazdy nieco ponad 6 l/100 km.
Porównanie Fiata Punto Sporting z konkurentami**Wyposażenie (S - standard, O - opcja, N - niedostępne)**
Model | Fiat Punto | Ford Fiesta | Renault Clio |
ABS | S | O | O |
Airbag kierowca/pasażer | S/S | S/O | S/O |
Poduszki boczne | S | O | O |
Wspomaganie kierownicy | S | S | S |
Elektryczne szyby | S | O | O |
Centralne ryglowanie zamków | S | O | O |
Radio | O | O | O |
Klimatyzacja | O | O | O |
Aluminiowe felgi | S | O | O |
Osiągi i pozostałe dane
Model | Fiat Punto | Ford Fiesta | Renault Clio |
Silnik | R4 | R4 | R4 |
Pojemność skokowa (cm sześc.) | 1242 | 1242 | 1390 |
Moc maks. (KM) | 80 | 75 | 75 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 114 | 110 | 114 |
Skrzynia biegów/liczba biegów | M/6 | M/5 | M/5 |
Hamulce przednie/tylne | tarczowe/bębnowe | tarczowe/bębnowe | tarczowe/bębnowe |
Średnica zawracania (m) | 10,5 | 10,3 | 10,7 |
Objętość bagażnika (dm sześc.) | 265 | 250 | 255 |
Długość (mm) | 3800 | 3828 | 3775 |
Szerokość (mm) | 1660 | 1634 | 1640 |
Wysokość (mm) | 1480 | 1320 | 1420 |
Rozstaw osi (mm) | 2460 | 2446 | 2470 |
Masa własna (kg) | 960 | 940 | 940 |
Ładowność (kg) | 470 | 510 | 560 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 172 | 170 | 170 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) | 10,9 | 12,7 | 12,1 |
Zużycie paliwa (l/100 km)
Model | Fiat Punto | Ford Fiesta | Renault Clio |
Miasto | 8,4 | 9,3 | 8,8 |
Poza miastem | 5,5 | 5,8 | 5,6 |
Średnie | 6,5 | b.d. | b.d. |
Cena (zł) | 44 500 | 37 630 | 35 580 |
Porównanie z Daewoo Lanos Sport**Wyposażenie (S - standard, O - opcja, N - niedostępne)**
Model | Fiat Punto Sporting | Daewoo Lanos Sport |
ABS | S | S |
Airbag kierowca/pasażer | S/S | S/S |
Poduszki boczne | S | N |
Wspomaganie kierownicy | S | S |
Elektryczne szyby | S | S |
Centralne ryglowanie zamków | S | S |
Radio | O | S |
Klimatyzacja | O | O |
Aluminiowe felgi | S | S |
Osiągi i pozostałe dane
Model | Fiat Punto Sporting | Daewoo Lanos Sport |
Silnik | R4 | R4 |
Liczba zaworów | 16 | 16 |
Pojemność skokowa (cm sześc.) | 1242 | 1598 |
Moc maks. (KM) | 80 | 106 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 114 | 145 |
Napęd | przedni | przedni |
Skrzynia biegów/liczba biegów | Manualna 6 biegów | Manualna 5 biegów |
Hamulce przednie/tylne | tarczowe/bębnowe | tarczowe/bębnowe |
Średnica zawracania (m) | 10,5 | 9,8 |
Objętość bagażnika (dm sześc.) | 265 | 250 |
Długość (mm) | 3800 | 4075 |
Szerokość (mm) | 1660 | 1680 |
Wysokość (mm) | 1480 | 1430 |
Rozstaw osi (mm) | 2460 | 2520 |
Masa własna (kg) | 960 | 1050 |
Ładowność (kg) | 470 | 545 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 172 | 180 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) | 10,9 | 11,5 |
Zużycie paliwa (l/100 km)
Model | Fiat Punto Sporting | Daewoo Lanos Sport |
Miasto | 8,4 | 12 |
Poza miastem | 5,5 | 6,2 |
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?