Fiat Punto po liftingu

tekst i zdjęcia: Piotr Myszor
Po czterech latach produkcji fiat punto został poddany modernizacji. Zyskał nową twarz i nowe wyposażenie, a przy tym nieco wyższe ceny.
Fiat Punto po liftingu

Największym zmianom poddano przedni pas. Wąskie szczeliny przednich świateł zastąpiono dużymi, wychodzącymi na błotniki reflektorami, między którymi pojawiła się atrapa chłodnicy. W tym przypadku słowo atrapa doskonale pasuje. Nie ma bowiem nawiewu na chłodnicę. Atrapa jest tylko przykręcona na klapę silnika. Na środku atrapy chłodnicy i klapy bagażnika umieszczono duże logo Fiata.
Po modernizacji punto otrzymało szereg nowych elementów wyposażenia, w większości dostępnych dotąd tylko w większych autach. Punto może być teraz wyposażone np. w ESP i w funkcję hill holder. Jeżeli zatrzymamy się pod górkę to podczas ruszania system nieco dłużej przytrzymuje hamulec. Można więc spokojnie przełożyć nogę z pedału hamulca na gaz, bez ryzyka, że auto zacznie zjeżdżać do tyłu, czy że zgaśnie silnik. Skuteczne, bardzo w takich sytuacjach uspokajające urządzenie.
Nawigacja bez mapy
Wśród wyposażenia podnoszącego komfort pojawiła się nawigacja satelitarna nowego typu, połączona z systemem Connect. W rozpowszechnionych dziś systemach w samochodzie jest dodatkowy odtwarzacz CD lub DVD, specjalnie dla nawigacji i komplet map na dyskach. W punto kierowca zawiadamia centralę systemu Connect jaką trasę potrzebuje i po chwili wybrana droga zostaje mu przesłana. - Oczywiście przesyłamy nie tylko wybraną drogę, ale korytarz, w jakim się ona znajduje. W razie pomylenia drogi system jest w stanie pokazać kierowcy drogę powrotu na obraną trasę - zapewniali inżynierowie Fiata.

Fiat Punto po liftingu

Niestety praktyka nie wyglądała tak dobrze, bo korytarz nie jest zbyt szeroki - do kilkuset metrów. - Im większy korytarz, tym większy plik z trasą, który trzeba przesłać do samochodu za pomocą łączy telefonu komórkowego, a więc tym więcej kierowca zapłaci za mapę - wyjaśniają pracownicy Fiata. Po wyjściu poza korytarz jest tylko strzałka wskazująca w którą stronę trzeba jechać, chcąc wrócić na wytyczony szlak. Trzeba więc ściśle trzymać się wskazań nawigacji. Takie rozwiązanie może być korzystne dla tych, którzy z nawigacji nie korzystają często. Wówczas posiadanie na stałe zestawu map i odtwarzacza nie jest im potrzebne.
Nowe silniki
Zmodernizowane punto oferuje (w Polsce) 4 silniki. Do dwóch znanych już jednostek benzynowych 1,2 8V i 1,2 16V, dołączy benzynowy silnik 1,4 l (95 KM) i turbodiesel o pojemności 1,3 l i mocy 70 KM. Punto jest pierwszym samochodem, który oferuje ten silnik, produkowany wspólnie przez Fiata i General Motors w fabryce w Bielsku-Białej. W porównaniu z punto napędzanym jednostką 1,9 JTD auto z małym dieslem porusza się wyraźnie ciszej. Osiągi są nieco mniejsze, ale wystarczające by jeździć dynamicznie, także przy większych prędkościach. Oczywiście jak w przypadku każdego turbodiesla na żwawe reakcje trzeba czekać do 2000 obrotów. Na szczęście nie trwa to długo. Podczas prezentacji miałem okazję podjeżdżać tym samochodem pod strome wzniesienia i silnik radził sobie z nimi bardzo dobrze.
Nowością jest także benzynowy silnik 1,4 l o mocy 95 KM. Będzie to najdynamiczniejsze punto dostępne w Polsce (w Europie jest jeszcze silnik 1,8 l). Napędzany nim samochód jest szybki i żwawy. Jedzie się nim z przyjemnością.
Ekonomiczna skrzynia
Fiat punto jest teraz dostępny z dwoma automatycznymi skrzyniami biegów. A właściwie z automatyczną skrzynią selespeed i zautomatyzowaną dualogic, która ma opcję ekonomiczną. Po wciśnięciu przycisku E, biegi są zmieniane już w okolicy 2000 do 2500 obrotów. Samochód jest wtedy bardzo mało dynamiczny, ale według zapewnień Fiata, średnie spalanie jest niższe niż w przypadku skrzyni manualnej.
Zmodernizowano także zawieszenie. Jest teraz bardziej komfortowe. Punto łagodniej przechodzi wszelkie wyrwy i dziury w nawierzchni, ale nieco bardziej kołysze się podczas jazdy w zakrętach.
Ceny nowego punto zaczynają się od 31 900 złotych, w przypadku trzydrzwiowych aut i 33 200 dla wersji pięciodrzwiowych.
Dane techniczne

silnik1,2 8V1,2 16V1,4 16V1,3 multijet
moc (KM)60809570
mak. moment obr. (Nm)102114128180
prędkość maks. (km/h)155172178164
przyspieszenie 0-100 km/h (s)14,311,49,913,4
średnie spalanie (l/100 km)5,76,06,14,5

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie