Fiat Punto po liftingu

tekst i zdjęcia: Piotr Myszor
Udostępnij:
Po czterech latach produkcji fiat punto został poddany modernizacji. Zyskał nową twarz i nowe wyposażenie, a przy tym nieco wyższe ceny.
Fiat Punto po liftingu

Największym zmianom poddano przedni pas. Wąskie szczeliny przednich świateł zastąpiono dużymi, wychodzącymi na błotniki reflektorami, między którymi pojawiła się atrapa chłodnicy. W tym przypadku słowo atrapa doskonale pasuje. Nie ma bowiem nawiewu na chłodnicę. Atrapa jest tylko przykręcona na klapę silnika. Na środku atrapy chłodnicy i klapy bagażnika umieszczono duże logo Fiata.
Po modernizacji punto otrzymało szereg nowych elementów wyposażenia, w większości dostępnych dotąd tylko w większych autach. Punto może być teraz wyposażone np. w ESP i w funkcję hill holder. Jeżeli zatrzymamy się pod górkę to podczas ruszania system nieco dłużej przytrzymuje hamulec. Można więc spokojnie przełożyć nogę z pedału hamulca na gaz, bez ryzyka, że auto zacznie zjeżdżać do tyłu, czy że zgaśnie silnik. Skuteczne, bardzo w takich sytuacjach uspokajające urządzenie.
Nawigacja bez mapy
Wśród wyposażenia podnoszącego komfort pojawiła się nawigacja satelitarna nowego typu, połączona z systemem Connect. W rozpowszechnionych dziś systemach w samochodzie jest dodatkowy odtwarzacz CD lub DVD, specjalnie dla nawigacji i komplet map na dyskach. W punto kierowca zawiadamia centralę systemu Connect jaką trasę potrzebuje i po chwili wybrana droga zostaje mu przesłana. - Oczywiście przesyłamy nie tylko wybraną drogę, ale korytarz, w jakim się ona znajduje. W razie pomylenia drogi system jest w stanie pokazać kierowcy drogę powrotu na obraną trasę - zapewniali inżynierowie Fiata.

Fiat Punto po liftingu

Niestety praktyka nie wyglądała tak dobrze, bo korytarz nie jest zbyt szeroki - do kilkuset metrów. - Im większy korytarz, tym większy plik z trasą, który trzeba przesłać do samochodu za pomocą łączy telefonu komórkowego, a więc tym więcej kierowca zapłaci za mapę - wyjaśniają pracownicy Fiata. Po wyjściu poza korytarz jest tylko strzałka wskazująca w którą stronę trzeba jechać, chcąc wrócić na wytyczony szlak. Trzeba więc ściśle trzymać się wskazań nawigacji. Takie rozwiązanie może być korzystne dla tych, którzy z nawigacji nie korzystają często. Wówczas posiadanie na stałe zestawu map i odtwarzacza nie jest im potrzebne.
Nowe silniki
Zmodernizowane punto oferuje (w Polsce) 4 silniki. Do dwóch znanych już jednostek benzynowych 1,2 8V i 1,2 16V, dołączy benzynowy silnik 1,4 l (95 KM) i turbodiesel o pojemności 1,3 l i mocy 70 KM. Punto jest pierwszym samochodem, który oferuje ten silnik, produkowany wspólnie przez Fiata i General Motors w fabryce w Bielsku-Białej. W porównaniu z punto napędzanym jednostką 1,9 JTD auto z małym dieslem porusza się wyraźnie ciszej. Osiągi są nieco mniejsze, ale wystarczające by jeździć dynamicznie, także przy większych prędkościach. Oczywiście jak w przypadku każdego turbodiesla na żwawe reakcje trzeba czekać do 2000 obrotów. Na szczęście nie trwa to długo. Podczas prezentacji miałem okazję podjeżdżać tym samochodem pod strome wzniesienia i silnik radził sobie z nimi bardzo dobrze.
Nowością jest także benzynowy silnik 1,4 l o mocy 95 KM. Będzie to najdynamiczniejsze punto dostępne w Polsce (w Europie jest jeszcze silnik 1,8 l). Napędzany nim samochód jest szybki i żwawy. Jedzie się nim z przyjemnością.
Ekonomiczna skrzynia
Fiat punto jest teraz dostępny z dwoma automatycznymi skrzyniami biegów. A właściwie z automatyczną skrzynią selespeed i zautomatyzowaną dualogic, która ma opcję ekonomiczną. Po wciśnięciu przycisku E, biegi są zmieniane już w okolicy 2000 do 2500 obrotów. Samochód jest wtedy bardzo mało dynamiczny, ale według zapewnień Fiata, średnie spalanie jest niższe niż w przypadku skrzyni manualnej.
Zmodernizowano także zawieszenie. Jest teraz bardziej komfortowe. Punto łagodniej przechodzi wszelkie wyrwy i dziury w nawierzchni, ale nieco bardziej kołysze się podczas jazdy w zakrętach.
Ceny nowego punto zaczynają się od 31 900 złotych, w przypadku trzydrzwiowych aut i 33 200 dla wersji pięciodrzwiowych.
Dane techniczne

silnik1,2 8V1,2 16V1,4 16V1,3 multijet
moc (KM)60809570
mak. moment obr. (Nm)102114128180
prędkość maks. (km/h)155172178164
przyspieszenie 0-100 km/h (s)14,311,49,913,4
średnie spalanie (l/100 km)5,76,06,14,5

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Continental

Continental WinterContact TS 860 195/60 R15 88T

690,00 zł231,00 zł-67%
miejsce #2

Bridgestone

Bridgestone Blizzak Lm005 225/50R18 99V

969,00 zł486,00 zł-50%
miejsce #3

Dunlop

Dunlop Winter Sport 5 225/50R17 94H

611,00 zł340,00 zł-44%
miejsce #4

Michelin

Michelin Primacy Alpin A3 205/55R16 91V

626,00 zł427,00 zł-32%
miejsce #5

Kleber

Kleber Krisalp Hp3 195/65R15 91H

319,04 zł226,00 zł-29%
miejsce #6

Uniroyal

Uniroyal WinterExpert 195/65 R15 91T

320,27 zł238,93 zł-25%
Materiały promocyjne partnera

Co dalej z oprocentowaniem lokat?

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie