| Do porównania wybraliśmy Fiata Punto II 1.2 i Skodę Fabię 1.4. Oba auta mają zbliżone wymiary zewnętrzne i wewnętrzne, taką samą liczbę drzwi i taką samą moc silników. Podobne są też ceny obu modeli.
![]() | ![]() |
Modele porównujemy w jednakowych 5-drzwiowych wersjach. Fabia jest większa zewnętrznie od Punto II i to sporo, bo dłuższa o 125 mm, ale tylko o 2 mm ma większy rozstaw osi. Nadwozie włoskiego samochodu pochodzi od pierwszego wydania Punto, ale zostało unowocześnione, włącznie z niewielkim zwiększeniem (o 10 mm) rozstawu osi. Fabia natomiast ma konstrukcyjnie zupełnie nowe nadwozie, zbudowane na nowej płycie podłogowej, przewidzianej dla nowej generacji Volkswagena Polo i Seata Ibizy.
Wnętrze
Przeznaczone dla 5 osób, w obu pojazdach 3 osoby siedzące na tylnej kanapie mają zbyt mało miejsca. Stylizację wnętrza, zwłaszcza deski rozdzielczej, chyba z większym polotem opracowali Włosi.
Bagażnik Punto II swoją objętością bije nie tylko ten w Fabii, jak na samochód z segmentu B jest po prostu duży. Dostęp do bagażnika, w obu pojazdach ułatwiają unoszone drzwi w ścianie tylnej.
Napęd
Oba modele reprezentują najpopularniejszy przedni układ napędowy - silnik umieszczony poprzecznie z przodu, napędza koła przednie. Jednostki napędowe obu pojazdów są 8-zaworowe i osiągają jednakową moc 60 KM - jednak ten parametr w Punto II otrzymujemy z pojemności skokowej 1,2 litra, w Fabii z 1,4 litra.
Silnik Fabii bierze swój rodowód z konstrukcji stosowanej w Felicii. Powyższe przyczynia się do tego, że Punto II 1.2 jest pojazdem dynamiczniejszym i mniej zużywającym paliwo.
Wyposażenie
Standardowym wyposażeniem obu pojazdów są poduszki powietrzne dla kierowcy i napinacze przednich pasów bezpieczeństwa. Również standardowo otrzymujemy wycieraczkę ze spryskiwaczem podgrzewanej szyby tylnej. W najuboższym wyposażeniu Punto II jest instalacja radiowa, przystosowana do zamontowania radioodtwarzacza z 6 głośnikami, Fabia natomiast ma instalację z 4 głośnikami nie w wersji podstawowej Basic, lecz w następnej Classic. Podobnie jest ze wspomaganiem układu kierowniczego.
Jazda
Kierowca ma lepszą widoczność w większych lusterkach zewnętrznych Fabii. Szeroki słupek dachowy tylny bardziej utrudnia widoczność do tyłu w Punto II.
Docenianą zaletą jest, w podstawowej wersji Punto II, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, które działa precyzyjnie i ma zmianę trybu pracy, po użyciu przycisku z napisem "city" zwiększamy siłę wspomagania, ułatwiając manewrowanie w dużym ruchu miejskim i na parkingach. Fabia w podstawowej wersji nie ma wspomagania kierownicy, a jak w bogatszej ma, to i tak układ kierowniczy mniej precyzyjnie działa niż we włoskim pojeździe.
Ceny i gwarancje
Punto II 1,2 5-drzwiowe kosztuje 35000 zł., Fabia 1.4 Basic też 5-drzwiowa - 30 690 zł. Z włoskim pojazdem, ze względu na zbliżone wyposażenie, trzeba porównywać Fabię 1,4 Classic, kupowaną za 34 650 zł.
Skoda udziela gwarancji: 1 rok bez limitu kilometrów na zespoły mechaniczne, 3 lata na lakier i 10 lat na perforację blach. Fiat odpowiednio 2 lata, 3 lata i 8 lat. Częstotliwość przeglądów technicznych: Punto II co 20 tys. km, Fabia - co 15 tys. km.
Dane techniczne
Marka | Punto II 1.2 | Fabia 1.4 |
Moc maks. (KM-obr./min) | 60-5000 | 60-4500 |
Moment obr. (Nm-obr./min) | 102-2500 | 118-2600 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 14,3 | 16,5 |
Prędkość maks. (km/h) | 155 | 157 |
Zużycie paliwa (l/100 km) | - cykl miejski 7,3 - pozamiejski 4,8 - mieszany 5,7 | - cykl miejski 9,4 - pozamiejski 5,5 - mieszany 6,9 |
Pojemność bagażnika (l) | 297/1080 | 260/1016 |
Cena (zł) | 35 000 | 34 650 |

Aktywiści znaleźli sposób na pozbycie się samochodów w miastach.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?