Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fiat Punto II 1,9 JTD Active

Jacek Dobkowski
Fiat dogonił konkurencję i obecnie oferuje nowoczesne diesle z bezpośrednim wtryskiem we wszystkich segmentach. Począwszy od Punto.

Fiat Punto II 1,9 JTD Active

Mimo braku ABS, nawet w takich warunkach
układ hamulcowy nie blokuje szybko kół
Fot. Eugeniusz Rudzki

Zimny, 80-konny turbodiesel JTD hałasuje okropnie po porannym rozruchu. Jednak gdy zaczniemy przyspieszać, szybko przekonamy się do tego silnika. Wprost rewelacyjnie spisuje się na ostatnim biegu. Człowiek wyprzedza długie ciężarówki i nawet nie spostrzeże, że uczynił to na piątce, bez redukcji. Przełożenie tego biegu zostało dobrane idealnie. Jest małe, zaledwie 0,767, ale jest w sam raz dla jednostki o stosunkowo dużej pojemności (1 910) rozwijającej 196 niutonometrów momentu obrotowego, pracującej w niewielkim aucie. Pedał gazu odznacza się dużym skokiem, co dodatkowo ułatwia i uprzyjemnia jazdę Punto JTD.
Trzy i dość
Dziwić może za to oprogramowanie komputera pokładowego, który zamiast zużycia paliwa na sto kilometrów pokazuje, ile kilometrów można przebyć na jednym litrze zmuszając kierowcę do treningu liczenia w pamięci.
No i ten obrotomierz skalowany do 7 tysięcy, jak w wersji benzynowej, bez czerwonego pola oznaczającego niebezpieczny zakres dla silnika. A w przypadku tego pojazdu obroty mocy maksymalnej przypadają wyjątkowo wcześnie, już przy 3 000. Wał korbowy może kręcić się szybciej, ale po co? Moc i tak spada. Ponieważ silnik nie ma kłopotów ze zwiększaniem prędkości obrotowej, czasem trudno nadążyć ze zmianą biegów przed osiągnięciem owych 3 000.
Skoro o wskaźnikach - w Punto, także w Seicento, znajdują się one na jednym, wspólnym tle, jak w bardziej ekskluzywnych samochodach (Lancia Y, Mercedes A, Saab 9-3 poprzedniej generacji).
Skąpcy z Turynu
Taki Fiat kosztuje 47 280 złotych i szkoda, że ma w seryjnym wyposażeniu tylko jedną poduszkę. Turyńska wytwórnia wymienia w rubryce "Bezpieczeństwo" wzmocnione nadwozie, czy pedały łamiące się w razie zderzenia, ale to trochę za mało na początek XXI wieku.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty