Fiat Punto HGT

Tekst i zdjęcia Witold Blady
Model oznaczony trzema literkami HGT w gamie Punto pełni rolę wersji flagowej. Nic w tym dziwnego, 130-konny silnik, znany także z Barchetty i Lancii Lybra, zapewnia niedużemu autu naprawdę niezłe osiągi.

Jak przystało na samochód o sportowym zacięciu, Punto HGT jest produkowane tylko w trzydrzwiowej odmianie nadwoziowej. W tej wersji, zwłaszcza w jaskrawożółtym kolorze, auto wygląda agresywnie. Na pierwszy rzut oka można je pomylić ze znacznie słabszym modelem Sporting. Tymczasem HGT to prawdziwy wilk w owczej skórze.

Fiat Punto HGT

Flagowe Punto poprzedniej generacji, oznaczane GT, było napędzane silnikiem o znacznie mniejszej pojemności, ale podobnej mocy, dzięki zastosowaniu turbosprężarki. Nowy model z 1,8-litrowym silnikiem jest znacznie "spokojniejszy", nie ma zaskakującego mniej wprawnych kierowców przyrostu mocy w momencie włączeniu turbosprężarki. Osiągi na bardzo dobrym poziomie, ponad 200 km/h prędkości maksymalnej i sprint od 0 do 100 km/h trwający 9 sekund, czego w aucie segmentu B chcieć więcej?
Nieco dziwi tylko zastosowanie skrzyni biegów o pięciu przełożeniach, podczas gdy w słabszym Sportingu montowano przekładnię sześciostopniową. Standardem są za to poduszki gazowe dla kierowcy i pasażera oraz airbagi boczne, wspomaganie układu kierowniczego, centralne ryglowanie zamków, elektrycznie podnoszone szyby w drzwiach przednich, halogeny, ABS i aluminiowe felgi. Standardem (rzadkość w tym segmencie) jest także klimatyzacja, wśród opcji znajdują się lakier metalik, alarm, elektrycznie otwierany dach, radioodtwarzacz, system nawigacji satelitarnej i zmieniacz płyt CD.
Auto jest nieźle wygłuszone, tylko podczas gwałtownego przyspieszania do uszu kierowcy dochodzi ryk silnika, ale jest to całkiem przyjemny dźwięk. Zawieszenie HGT jest wyraźnie sztywniejsze niż w słabszych odmianach, na szczęście nie oznacza to mniejszego komfortu jazdy, a auto znacznie mniej przechyla się na zakrętach. Punto HGT nie jest zbyt paliwożerne - w czasie testu spalało maksymalnie około 11 l benzyny na 100 km (jazda w mieście), podczas spokojnej jazdy na trasie nieco ponad 7 l/100 km. Średnio w czasie testu Punto HGT zużyło średnio ok. 8,5-9 l benzyny na 100 km. Jak na 130-konne auto wynik całkiem niezły.
W segmencie B nie ma za wielu aut z tak mocnymi silnikami. Nieliczni rywale to Peugeot 206 S16, Opel Corsa GSi i - napędzany silnikiem wysokoprężnym - Seat Ibiza TDI. Atuty Punto HGT to dobre osiągi i bardzo bogate wyposażenie. Sportowy Fiat jest przy tym niezbyt drogi, rywale kosztują znacznie więcej lub są gorzej wyposażeni.
Wnętrze
Podobnie jak w przypadku nadwozia, także we wnętrzu królują ostre krawędzie, lepsze niż w poprzednim modelu są tworzywa sztuczne. Niezbyt ergonomicznie - za nisko - umiejscowiono włącznik świateł awaryjnych. Nie wiadomo dlaczego przeniesiono przyciski sterujące elektrycznie opuszczanymi szybami z drzwi na konsolę środkową. Na pochwałę zasługuje za to umieszczenie radia na samej górze deski rozdzielczej. Fotele modelu HGT są lepiej wyprofilowane niż w "zwykłych" Punto, dzięki temu znacznie lepiej podtrzymują ciało na zakrętach. Szkoda że zabrakło miejsca na puszki z napojami.
Nadwozie
Nadwozie jest znacznie agresywniej stylizowane niż w poprzednim modelu, widać to zwłaszcza w autach z nadwoziem trzydrzwiowym. Tylna ściana jest pochylona pod większym kątem, auto ma bardziej interesującą linię nadwozia. Bagażnik jest mniejszy o 30 litrów niż w odmianie pięciodrzwiowej. Żółty kolor jest zarezerwowany dla usportowionych odmian - Sporting i HGT. Oba te modele są oferowane wyłącznie z nadwoziem trzydrzwiowym. Przednie reflektory zgodnie z panującą modą są przykryte jednym, przezroczystym kloszem z kierunkowskazami i halogenami.
Silnik
Czterocylindrowa jednostka o pojemności 1747 cm sześc. znana jest także z innych aut Fiata - Barchetty czy Lancii Lybra. W aucie segmentu B sprawuje się znakomicie, ma znacznie wyższą kulturę pracy niż stosowana w poprzednim modelu GT jednostka z turbosprężarką. W Punto stosowane są jeszcze dwa inne silniki benzynowe - oba o pojemności 1,2 l i mocy 60 lub 80 KM. Różnica wynika z liczby zaworów - słabsza wersja ma dwa, mocniejsza cztery zawory na cylinder. Zwolennicy silników Diesla mają nieco mniejszy wybór - 60-konna jednostka 1,9 l i taki sam silnik z turbosprężarką z rodziny JTD o mocy 80 KM.
Fiat Punto HGT a konkurencja

ModelFiat PuntoPeugeot 206Opel Corsa
SilnikR4R4R4
Liczba zaworów161616
Napędprzedniprzedniprzedni
Pojemność skokowa (cm sześc.)174719981796
Moc maksymalna (KM)131138125
Maks. moment obrotowy (Nm)164190165
Skrzynia biegówM/5M/5M/5
Hamulce przednie/tylneT/TT/TT/T
Średnica zawracania (m)10,210,210,4
Objętość bagażnika (dm sześc.)265245260
Długość (mm)383538353817
Szerokość (mm)166016501646
Wysokość (mm)148014301440
Rozstaw osi (mm)246024402490
Masa własna (kg)102010501040
Ładowność530510490
Prędkość maksymalna (km/h)205210202
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek)8,68,99
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto11,510,911,2
Poza miastem6,46,26
Średnie8,37,97,9

T - hamulce tarczowe, B - hamulce bębnowe
Wyposażenie

ModelFiat Punto HGTPeugeot 206 S16Opel Corsa GSi
Cena55 70066 50055 450
ABSSSS
Airbag kierowca/pasażerS/SS/SS/S
Poduszki boczneSOO
Wspomaganie kierownicySSS
Elektryczne szyby przód/tyłS/NS/NS/N
Centralne ryglowanie zamkówSSS
RadioOOS
KlimatyzacjaSOO
Aluminiowe felgiSSS

S - standard, O - opcja, N - niedostępne

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie