Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fiat Punto HGT

Tekst i zdjęcia Witold Blady
Model oznaczony trzema literkami HGT w gamie Punto pełni rolę wersji flagowej. Nic w tym dziwnego, 130-konny silnik, znany także z Barchetty i Lancii Lybra, zapewnia niedużemu autu naprawdę niezłe osiągi.

Jak przystało na samochód o sportowym zacięciu, Punto HGT jest produkowane tylko w trzydrzwiowej odmianie nadwoziowej. W tej wersji, zwłaszcza w jaskrawożółtym kolorze, auto wygląda agresywnie. Na pierwszy rzut oka można je pomylić ze znacznie słabszym modelem Sporting. Tymczasem HGT to prawdziwy wilk w owczej skórze.

Fiat Punto HGT

Flagowe Punto poprzedniej generacji, oznaczane GT, było napędzane silnikiem o znacznie mniejszej pojemności, ale podobnej mocy, dzięki zastosowaniu turbosprężarki. Nowy model z 1,8-litrowym silnikiem jest znacznie "spokojniejszy", nie ma zaskakującego mniej wprawnych kierowców przyrostu mocy w momencie włączeniu turbosprężarki. Osiągi na bardzo dobrym poziomie, ponad 200 km/h prędkości maksymalnej i sprint od 0 do 100 km/h trwający 9 sekund, czego w aucie segmentu B chcieć więcej?
Nieco dziwi tylko zastosowanie skrzyni biegów o pięciu przełożeniach, podczas gdy w słabszym Sportingu montowano przekładnię sześciostopniową. Standardem są za to poduszki gazowe dla kierowcy i pasażera oraz airbagi boczne, wspomaganie układu kierowniczego, centralne ryglowanie zamków, elektrycznie podnoszone szyby w drzwiach przednich, halogeny, ABS i aluminiowe felgi. Standardem (rzadkość w tym segmencie) jest także klimatyzacja, wśród opcji znajdują się lakier metalik, alarm, elektrycznie otwierany dach, radioodtwarzacz, system nawigacji satelitarnej i zmieniacz płyt CD.
Auto jest nieźle wygłuszone, tylko podczas gwałtownego przyspieszania do uszu kierowcy dochodzi ryk silnika, ale jest to całkiem przyjemny dźwięk. Zawieszenie HGT jest wyraźnie sztywniejsze niż w słabszych odmianach, na szczęście nie oznacza to mniejszego komfortu jazdy, a auto znacznie mniej przechyla się na zakrętach. Punto HGT nie jest zbyt paliwożerne - w czasie testu spalało maksymalnie około 11 l benzyny na 100 km (jazda w mieście), podczas spokojnej jazdy na trasie nieco ponad 7 l/100 km. Średnio w czasie testu Punto HGT zużyło średnio ok. 8,5-9 l benzyny na 100 km. Jak na 130-konne auto wynik całkiem niezły.
W segmencie B nie ma za wielu aut z tak mocnymi silnikami. Nieliczni rywale to Peugeot 206 S16, Opel Corsa GSi i - napędzany silnikiem wysokoprężnym - Seat Ibiza TDI. Atuty Punto HGT to dobre osiągi i bardzo bogate wyposażenie. Sportowy Fiat jest przy tym niezbyt drogi, rywale kosztują znacznie więcej lub są gorzej wyposażeni.
Wnętrze
Podobnie jak w przypadku nadwozia, także we wnętrzu królują ostre krawędzie, lepsze niż w poprzednim modelu są tworzywa sztuczne. Niezbyt ergonomicznie - za nisko - umiejscowiono włącznik świateł awaryjnych. Nie wiadomo dlaczego przeniesiono przyciski sterujące elektrycznie opuszczanymi szybami z drzwi na konsolę środkową. Na pochwałę zasługuje za to umieszczenie radia na samej górze deski rozdzielczej. Fotele modelu HGT są lepiej wyprofilowane niż w "zwykłych" Punto, dzięki temu znacznie lepiej podtrzymują ciało na zakrętach. Szkoda że zabrakło miejsca na puszki z napojami.
Nadwozie
Nadwozie jest znacznie agresywniej stylizowane niż w poprzednim modelu, widać to zwłaszcza w autach z nadwoziem trzydrzwiowym. Tylna ściana jest pochylona pod większym kątem, auto ma bardziej interesującą linię nadwozia. Bagażnik jest mniejszy o 30 litrów niż w odmianie pięciodrzwiowej. Żółty kolor jest zarezerwowany dla usportowionych odmian - Sporting i HGT. Oba te modele są oferowane wyłącznie z nadwoziem trzydrzwiowym. Przednie reflektory zgodnie z panującą modą są przykryte jednym, przezroczystym kloszem z kierunkowskazami i halogenami.
Silnik
Czterocylindrowa jednostka o pojemności 1747 cm sześc. znana jest także z innych aut Fiata - Barchetty czy Lancii Lybra. W aucie segmentu B sprawuje się znakomicie, ma znacznie wyższą kulturę pracy niż stosowana w poprzednim modelu GT jednostka z turbosprężarką. W Punto stosowane są jeszcze dwa inne silniki benzynowe - oba o pojemności 1,2 l i mocy 60 lub 80 KM. Różnica wynika z liczby zaworów - słabsza wersja ma dwa, mocniejsza cztery zawory na cylinder. Zwolennicy silników Diesla mają nieco mniejszy wybór - 60-konna jednostka 1,9 l i taki sam silnik z turbosprężarką z rodziny JTD o mocy 80 KM.
Fiat Punto HGT a konkurencja

ModelFiat PuntoPeugeot 206Opel Corsa
SilnikR4R4R4
Liczba zaworów161616
Napędprzedniprzedniprzedni
Pojemność skokowa (cm sześc.)174719981796
Moc maksymalna (KM)131138125
Maks. moment obrotowy (Nm)164190165
Skrzynia biegówM/5M/5M/5
Hamulce przednie/tylneT/TT/TT/T
Średnica zawracania (m)10,210,210,4
Objętość bagażnika (dm sześc.)265245260
Długość (mm)383538353817
Szerokość (mm)166016501646
Wysokość (mm)148014301440
Rozstaw osi (mm)246024402490
Masa własna (kg)102010501040
Ładowność530510490
Prędkość maksymalna (km/h)205210202
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek)8,68,99
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto11,510,911,2
Poza miastem6,46,26
Średnie8,37,97,9

T - hamulce tarczowe, B - hamulce bębnowe
Wyposażenie

ModelFiat Punto HGTPeugeot 206 S16Opel Corsa GSi
Cena55 70066 50055 450
ABSSSS
Airbag kierowca/pasażerS/SS/SS/S
Poduszki boczneSOO
Wspomaganie kierownicySSS
Elektryczne szyby przód/tyłS/NS/NS/N
Centralne ryglowanie zamkówSSS
RadioOOS
KlimatyzacjaSOO
Aluminiowe felgiSSS

S - standard, O - opcja, N - niedostępne

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty