Jak przystało na samochód o sportowym zacięciu, Punto HGT jest produkowane tylko w trzydrzwiowej odmianie nadwoziowej. W tej wersji, zwłaszcza w jaskrawożółtym kolorze, auto wygląda agresywnie. Na pierwszy rzut oka można je pomylić ze znacznie słabszym modelem Sporting. Tymczasem HGT to prawdziwy wilk w owczej skórze.

Flagowe Punto poprzedniej generacji, oznaczane GT, było napędzane silnikiem o znacznie mniejszej pojemności, ale podobnej mocy, dzięki zastosowaniu turbosprężarki. Nowy model z 1,8-litrowym silnikiem jest znacznie "spokojniejszy", nie ma zaskakującego mniej wprawnych kierowców przyrostu mocy w momencie włączeniu turbosprężarki. Osiągi na bardzo dobrym poziomie, ponad 200 km/h prędkości maksymalnej i sprint od 0 do 100 km/h trwający 9 sekund, czego w aucie segmentu B chcieć więcej?
Nieco dziwi tylko zastosowanie skrzyni biegów o pięciu przełożeniach, podczas gdy w słabszym Sportingu montowano przekładnię sześciostopniową. Standardem są za to poduszki gazowe dla kierowcy i pasażera oraz airbagi boczne, wspomaganie układu kierowniczego, centralne ryglowanie zamków, elektrycznie podnoszone szyby w drzwiach przednich, halogeny, ABS i aluminiowe felgi. Standardem (rzadkość w tym segmencie) jest także klimatyzacja, wśród opcji znajdują się lakier metalik, alarm, elektrycznie otwierany dach, radioodtwarzacz, system nawigacji satelitarnej i zmieniacz płyt CD.
Auto jest nieźle wygłuszone, tylko podczas gwałtownego przyspieszania do uszu kierowcy dochodzi ryk silnika, ale jest to całkiem przyjemny dźwięk. Zawieszenie HGT jest wyraźnie sztywniejsze niż w słabszych odmianach, na szczęście nie oznacza to mniejszego komfortu jazdy, a auto znacznie mniej przechyla się na zakrętach. Punto HGT nie jest zbyt paliwożerne - w czasie testu spalało maksymalnie około 11 l benzyny na 100 km (jazda w mieście), podczas spokojnej jazdy na trasie nieco ponad 7 l/100 km. Średnio w czasie testu Punto HGT zużyło średnio ok. 8,5-9 l benzyny na 100 km. Jak na 130-konne auto wynik całkiem niezły.
W segmencie B nie ma za wielu aut z tak mocnymi silnikami. Nieliczni rywale to Peugeot 206 S16, Opel Corsa GSi i - napędzany silnikiem wysokoprężnym - Seat Ibiza TDI. Atuty Punto HGT to dobre osiągi i bardzo bogate wyposażenie. Sportowy Fiat jest przy tym niezbyt drogi, rywale kosztują znacznie więcej lub są gorzej wyposażeni.
Wnętrze
Podobnie jak w przypadku nadwozia, także we wnętrzu królują ostre krawędzie, lepsze niż w poprzednim modelu są tworzywa sztuczne. Niezbyt ergonomicznie - za nisko - umiejscowiono włącznik świateł awaryjnych. Nie wiadomo dlaczego przeniesiono przyciski sterujące elektrycznie opuszczanymi szybami z drzwi na konsolę środkową. Na pochwałę zasługuje za to umieszczenie radia na samej górze deski rozdzielczej. Fotele modelu HGT są lepiej wyprofilowane niż w "zwykłych" Punto, dzięki temu znacznie lepiej podtrzymują ciało na zakrętach. Szkoda że zabrakło miejsca na puszki z napojami.
Nadwozie
Nadwozie jest znacznie agresywniej stylizowane niż w poprzednim modelu, widać to zwłaszcza w autach z nadwoziem trzydrzwiowym. Tylna ściana jest pochylona pod większym kątem, auto ma bardziej interesującą linię nadwozia. Bagażnik jest mniejszy o 30 litrów niż w odmianie pięciodrzwiowej. Żółty kolor jest zarezerwowany dla usportowionych odmian - Sporting i HGT. Oba te modele są oferowane wyłącznie z nadwoziem trzydrzwiowym. Przednie reflektory zgodnie z panującą modą są przykryte jednym, przezroczystym kloszem z kierunkowskazami i halogenami.
Silnik
Czterocylindrowa jednostka o pojemności 1747 cm sześc. znana jest także z innych aut Fiata - Barchetty czy Lancii Lybra. W aucie segmentu B sprawuje się znakomicie, ma znacznie wyższą kulturę pracy niż stosowana w poprzednim modelu GT jednostka z turbosprężarką. W Punto stosowane są jeszcze dwa inne silniki benzynowe - oba o pojemności 1,2 l i mocy 60 lub 80 KM. Różnica wynika z liczby zaworów - słabsza wersja ma dwa, mocniejsza cztery zawory na cylinder. Zwolennicy silników Diesla mają nieco mniejszy wybór - 60-konna jednostka 1,9 l i taki sam silnik z turbosprężarką z rodziny JTD o mocy 80 KM.
Fiat Punto HGT a konkurencja
Model | Fiat Punto | Peugeot 206 | Opel Corsa |
Silnik | R4 | R4 | R4 |
Liczba zaworów | 16 | 16 | 16 |
Napęd | przedni | przedni | przedni |
Pojemność skokowa (cm sześc.) | 1747 | 1998 | 1796 |
Moc maksymalna (KM) | 131 | 138 | 125 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 164 | 190 | 165 |
Skrzynia biegów | M/5 | M/5 | M/5 |
Hamulce przednie/tylne | T/T | T/T | T/T |
Średnica zawracania (m) | 10,2 | 10,2 | 10,4 |
Objętość bagażnika (dm sześc.) | 265 | 245 | 260 |
Długość (mm) | 3835 | 3835 | 3817 |
Szerokość (mm) | 1660 | 1650 | 1646 |
Wysokość (mm) | 1480 | 1430 | 1440 |
Rozstaw osi (mm) | 2460 | 2440 | 2490 |
Masa własna (kg) | 1020 | 1050 | 1040 |
Ładowność | 530 | 510 | 490 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 205 | 210 | 202 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) | 8,6 | 8,9 | 9 |
Zużycie paliwa (l/100 km) | |||
Miasto | 11,5 | 10,9 | 11,2 |
Poza miastem | 6,4 | 6,2 | 6 |
Średnie | 8,3 | 7,9 | 7,9 |
T - hamulce tarczowe, B - hamulce bębnowe
Wyposażenie
Model | Fiat Punto HGT | Peugeot 206 S16 | Opel Corsa GSi |
Cena | 55 700 | 66 500 | 55 450 |
ABS | S | S | S |
Airbag kierowca/pasażer | S/S | S/S | S/S |
Poduszki boczne | S | O | O |
Wspomaganie kierownicy | S | S | S |
Elektryczne szyby przód/tył | S/N | S/N | S/N |
Centralne ryglowanie zamków | S | S | S |
Radio | O | O | S |
Klimatyzacja | S | O | O |
Aluminiowe felgi | S | S | S |
S - standard, O - opcja, N - niedostępne
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?