Fiat Punto 1.2 kontra Opel Corsa 1.0

Zdzisław Podbielski
Fot. Zdzisław Podbielski: Fiat Punto to udany samochód. Ma bardziej przestronne wnętrze niż Opel Corsa.
Fot. Zdzisław Podbielski: Fiat Punto to udany samochód. Ma bardziej przestronne wnętrze niż Opel Corsa.
Udostępnij:
Fiat i Opel twierdzą, że udało się im opracować samochód o niewielkich wymiarach zewnętrznych i obszernym wnętrzu.

Konstruktorzy dwoją się i troją, by opracować samochód o niewielkich wymiarach zewnętrznych i obszernym wnętrzu. Fiat i Opel twierdzą, że to założenie udało się im spełnić w modelach Punto i Corsa.

Fot. Zdzisław Podbielski: Fiat Punto to udany samochód. Ma bardziej przestronne wnętrze niż Opel Corsa.
Fot. Zdzisław Podbielski: Fiat Punto to udany samochód. Ma bardziej przestronne wnętrze niż Opel Corsa.

 

Punto i Corsa mają długi staż konstrukcyjny, wywodzący się z 1993 r. Wtedy pojawiło się pierwsze Punto i druga generacja Corsy, oznaczona literą B. W 2003 r. oba pojazdy poddano kolejnej modernizacji. Punto otrzymało m.in. nowy wygląd nadwozia - ściany przedniej z nowymi lampami i atrapą chłodnicy, tylnego zderzaka, nowe drzwi bagażnika, a wewnątrz nowy kształt foteli i wskaźników deski rozdzielczej.

Fot. Zdzisław Podbielski: Opel Corsa znakomicie czuje się w mieście, gdyż ma zwarte nadwozie i dobrą widoczność z miejsca kierowcy.
Fot. Zdzisław Podbielski: Opel Corsa znakomicie czuje się w mieście, gdyż ma zwarte nadwozie i dobrą widoczność z miejsca kierowcy.

Skromniejszą modernizacją objęto Corsę, np. pomiędzy reflektorami wprowadzono poziomą, chromowaną listwę, a same reflektory otrzymały gładkie szkła. Wzbogacono wyposażenie seryjne, wprowadzono większą gamę kolorów i poprawiono jakość materiałów.

 

Wnętrze

 

Punto wyprzedza Corsę pod względem przestronności wnętrza. Fiat ma większy bagażnik i więcej miejsca dla pasażerów siedzących z tyłu. Siedzisko kanapy tylnej umieszczono na znacznej wysokości od podłogi i w ten sposób wygospodarowano więcej miejsca na nogi pasażerów. Wadą takiego rozwiązania jest “wklęsła" podłoga, dość trudna do oczyszczenia. Corsa natomiast przewyższa Punto dokładnością wykonania i mniejszą

Fot. Zdzisław Podbielski: Silnik o pojemności 1,2 l i mocy 60 KM zapewnia Punto przeciętne osiągi. Fiat ma nieco lepszą dynamikę niż Corsa, ale zużywa
Fot. Zdzisław Podbielski: Silnik o pojemności 1,2 l i mocy 60 KM zapewnia Punto przeciętne osiągi. Fiat ma nieco lepszą dynamikę niż Corsa, ale zużywa więcej paliwa.

awaryjnością, która dość często występuje we włoskim samochodzie, objawiając się zwłaszcza w okresie gwarancji.

 

Silnik

 

W obu pojazdach jest duży wybór silników. Wybraliśmy te o najmniejszej pojemności skokowej, kompletowane w najtańszych wersjach. Silnik 4-cylindrowy, 8-zaworowy o pojemności 1,2 l i mocy 60 KM napędzający Punto to dobra

Fot. Zdzisław Podbielski: Corsa napędzana jest nowoczesnym, 3-cylindrowym silnikiem o mocy 60 KM, którego główną zaletą jest oszczędność. Czasy rozpędzania
Fot. Zdzisław Podbielski: Corsa napędzana jest nowoczesnym, 3-cylindrowym silnikiem o mocy 60 KM, którego główną zaletą jest oszczędność. Czasy rozpędzania Corsy są dość długie.

jednostka, pracująca cicho i dość elastyczna, tolerująca nie w porę zmieniane biegi. Niższą kulturę pracy wykazuje 3-cylindrowy silnik Corsy o pojemności 1,0 l i mocy 60 KM. Jednostka Opla zużywa mniej paliwa i to jest główny cel wprowadzania silników 3-cylindrowych. Corsa w mieście potrzebuje 6,9 l na 100 km, gdy Punto - 7,3 l/100 km. Corsa jest jednak wolniejsza od Punto, chociaż oba auta do dynamicznych nie należą.

 

Wrażenia z jazdy

 

Porównywane samochody nadają się do jazdy miejskiej, m.in. ze względu na niewielkie wymiary zewnętrzne, zwrotność i dobrą widoczność (w Corsie lepszą) z miejsca kierowcy. Również ze względu na kiepską dynamikę obu pojazdów, lepiej jeździć nimi w mieście. Na drogach poza miastem wyprzedzanie wolniejszych pojazdów trwa długo, co nie sprzyja bezpieczeństwu.

Fot. Zdzisław Podbielski:  Czytelna tablica przyrządów Punto wykonana jest z materiałów przeciętnej jakości, proporcjonalnej do klasy auta. Seryjne wyposażenie
Fot. Zdzisław Podbielski: Czytelna tablica przyrządów Punto wykonana jest z materiałów przeciętnej jakości, proporcjonalnej do klasy auta. Seryjne wyposażenie stanowią 2 poduszki powietrzne.

Jednak w dłuższą podróż wygodniej pojedziemy Punto, ze względu na przestronniejsze wnętrze i lepiej dobrane zawieszenie kół. Pod względem stateczności w ruchu oba pojazdy są zadowalające, chociaż zastosowane rozwiązania

Fot. Zdzisław Podbielski:  Tablica przyrządów Corsy jest również czytelna. Zaletą tego pojazdu jest seryjnie montowany wskaźnik temperatury zewnętrznej
Fot. Zdzisław Podbielski: Tablica przyrządów Corsy jest również czytelna. Zaletą tego pojazdu jest seryjnie montowany wskaźnik temperatury zewnętrznej – przydaje się podczas rannych przymrozków. Poza nim, standardowo montowana jest tylko jedna podu

są najtańsze z możliwych. Konstrukcja zawieszenia w obu pojazdach jest zbliżona - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu - belka skrętna z wahaczami wzdłużnymi.

 

Dążenie do obniżenia ceny spowodowało zubożenie wyposażenia standardowego. Szkoda, że najtańsze wersje obu pojazdów nie mają wspomagania kierowcy. W najuboższej Corsie w ogóle nie przewiduje się wspomagania, a w Punto trzeba za nie dopłacić 1900 zł. Seryjne wyposażenie Fiata składa się z dwóch poduszek powietrznych, a Opel ma tylko jedną, chociaż jest droższy. 

 

Nasza ocena

 

  • oznacza przewagę nad konkurentem

 

Model pojazdu

Punto 1.2 8V Actual

Corsa 1.0 12V Start

Przestronność wnętrza

+

 
Silnik

+

 
Poziom hałasu

+

 
Hamulce

remis

Dynamika

+

 
Zużycie paliwa

 +

Nowoczesność konstrukcji

remis

Wyposażenie

+

 

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

Model pojazdu

Punto 1.2 8V Actual

Corsa 1.0 12V Start

Rodzaj silnika

benzynowy

Liczba cylindrów/zaworów

4/8

3/12

Pojemność skokowa (cm3)

1242

998

Moc maksymalna (KM-obr/min)

60-5000

60-5600

Maks. moment obr. (Nm-obr/min)

102-2500

88-3800

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

14,3

16,0

Prędkość maksymalna (km/h)

155

156

Pojemność zbiornika paliwa (dm3)

47

44

Zużycie paliwa: miasto/poza miastem/cykl mieszany (dm3/100 km)

7,3/4,8/5,7

6,9/4,4/5,3

Długość/szerokość/wysokość (mm)

3840 (3-drzw.) - 3865 (5-drzw.)/1660/1480

3817/1646/1440

Rozstaw osi (mm)

2460

2491

Pojemność bagażnika (dm3)

264÷1000 (3-drzw.)

297÷1080 (5-drzw.)

260-1060

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2 (bez lim. km)/8

2 (bez lim. km)/12

Cena brutto (zł.)

35 600 (3-drzw.)

37 000 (5-drzw.)

34 900(3-drzw.)

36 150 (5-drzw.)

 

 

Wybrane wyposażenie:

 

Model pojazdu

Punto 1.2 Actual

Corsa 1.0 Start

ABS z EBD

o

-

Klimatyzacja

o

-

Dzielona kanapa tylna

o

-

Immobilizer

s

-

Wspomaganie kierownicy

o

-

Poduszka powietrzna kierowcy

s

s

Poduszka powietrzna pasażera

s

o

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie