Fiat Panda

Piotr Robakowski
W salonach sprzedaży ruszyła oficjalna sprzedaż nowego Fiata Gingo. O przepraszam - Panda.

Początkowo pojazd nosić miał nową nazwę i dopiero kilka tygodni temu podjęto decyzję o zmianie nazwy - nawiązując do 25-letniej legendy pierwszej generacji modelu Panda.**Polskie korzenie
Kiedy w bielskiej fabryce uruchamialiśmy produkcję Fiata 126p, istniały już plany wdrożenia do produkcji także modelu Panda. Niestety kryzys na europejskich rynkach wymusił zmianę planów - mówił podczas ubiegłotygodniowego spotkania w Tychach, dyrektor Fiat Auto, Enrico Pavoni. - Po dwudziestupięciu latach uruchomiliśmy w Polsce produkcję drugiej generacji Pandy, która wytwarzana będzie tylko w tym zakładzie - dodał. Fiat zainwestował w polski zakład prawie 560 mln euro. Zwiększono także zatrudnienie - aktualnie o 200 osób, ale w najbliższych miesiącach potrzebnych będzie jeszcze 300 pracowników. W tym bramy fabryki opuści około 85 tys. nowych Pand. Równolegle idzie produkcja Seicento, który jak poinformowali nas przed tygodniem szefowie włoskiego koncernu przejdzie w najbliższym czasie techniczne i wizualne retusze.
Oferta silnikowa
W gamie jednostek napędowych znajdziemy dwie benzynowe - 1.1 l (54 KM) i 1.2 l( 60 KM). Pierwszy znany jest m.in. z Cinquecento i Seicento, drugi zaś montowany jest np. w Punto. W przyszłym roku pojawi się także, produkowany w Bielsku Białej silnik diesla o pojemności 1,3 litra z systemem common-rail. Przed tygodniem jeździliśmy Pandą z silnikiem 1.2 litra - auto zaskakuje wysoką sprawnością techniczną, w zupełności moc wystarczy do poruszania się zarówno w mieście, jak również na trasie. Znacznie lepiej spisuje się model z silnikiem diesla 1.3 Multijet - łatwo wkręca się na obroty, zaskakując dynamiką. W porównaniu z Punto 1.3 Multijet wypada nieco gorzej, czego powodem są zmiany przełożeń skrzyni biegów. - Naszym celem było obniżenie zużycia paliwa - tłumaczą inżynierowie. Na pełnym zbiorniku Panda 1.3 Multijet przejedzie nawet 700 kilometrów.
Nadwozie**
Panda rywalizować będzie przede wszystkim z Daewoo Matiz, Hyundai Atos, Oplem Agila czy Suzuki Wagon R+. Analizując ceny i oferowane w standardzie wyposażenie wiele wskazuje na to, że Panda bez problemu poradzi sobie z rywalami, tym bardziej, że wreszcie mały Fiat ma pięciodrzwiowe nadwozie. Pojazd wyróżnia się ciekawą linią nadwozia, która ma dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców - młodych kobiet, małżeństw z małymi dziećmi, jak również osób starszych - szukających małego, ale dobrze wyposażonego auta. Wysoka pozycja siedzenia kojarzy się jednoznacznie z samochodami typu MPV - pod ręką znajdziemy zestaw pokręteł, przełączników, a także drążek zmiany biegów - to największa zaleta nowej Pandy. Bazowa Panda, 1.1 Actual ma w standardzie właściwie poduszkę gazową dla kierowcy. Na liście opcji - to w tym segmencie niespotykane - są m.in. automatyczna klimatyzacja, system nawigacji satelitarnej, poduszki boczne i kurtyny gazowe a także czujniki parkowania, automatyczna skrzynia biegów oraz - uwaga - system ESP. Tak skompletowany pojazd może kosztować nawet 60 tys. złotych. Tegoroczne plany sprzedaży mówią o poziomie 10 tys. sztuk nowej Pandy. Jeszcze przed oficjalnym rozpoczęciem sprzedaży dealerzy zebrali 2500 zamówień. W przyszłym Fiat chce sprzedaż w Polsce 40 tys. sztuk.

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie