Fiat Panda 4x4

Zdzisław Podbielski
Fot. Zdzisław Podbielski: Fiat Panda 4x4 łatwo pokonuje nierówności drogi, egzemplarz pokazany na fotografii wspiął się na wysokość 5200 m w Himalajach.
Fot. Zdzisław Podbielski: Fiat Panda 4x4 łatwo pokonuje nierówności drogi, egzemplarz pokazany na fotografii wspiął się na wysokość 5200 m w Himalajach.
Udostępnij:
Fiat Auto Poland w końcu października 2004 r. rozpoczął sprzedaż nowej odmiany popularnej Pandy. Jest to samochód z napędem na wszystkie koła.

Fiat Auto Poland w końcu października 2004 r. rozpoczął sprzedaż nowej odmiany popularnej Pandy. Jest to samochód z napędem na wszystkie koła.

 

Pojazd kontynuuje tradycje swojej poprzedniczki, która z układem napędowym 4x4 cieszyła się dużym powodzeniem przede wszystkim wśród nabywców z rejonów alpejskich. Włoski koncern przewiduje, że zapotrzebowanie na terenową Pandę będzie stanowiło ok. 10 proc. całkowitej

Fot. Zdzisław Podbielski: Fiat Panda 4x4 łatwo pokonuje nierówności drogi, egzemplarz pokazany na fotografii wspiął się na wysokość 5200 m w Himalaj
Fot. Zdzisław Podbielski: Fiat Panda 4x4 łatwo pokonuje nierówności drogi, egzemplarz pokazany na fotografii wspiął się na wysokość 5200 m w Himalajach.

produkcji tego modelu pojazdu.

 

Model ten może być przydatny dla mieszkańców Beskidów i Podhala, a nawet pagórkowatej Lubelszczyzny i Kielecczyzny. Zapewne zainteresuje leśników, rolników, policję, straż graniczną i służby miejskie. Samochód z napędem na 4 koła łatwiej pokonuje nie tylko drogi nieutwardzone, ale bezpieczniej porusza się na śliskiej nawierzchni.

 

Czym się różni

 

Panda 4x4 od tej z napędem tylko na przednią oś różni się niewiele - zwłaszcza w wykonaniu podstawowym. Można ją jednak rozpoznać po większym prześwicie podwozia. W bogatszym wyposażeniu różnice są wyraźne. Dodano m.in. wkładki w zderzakach przednim i tylnym, listwy boczne i obwódki nadkoli.

Fot. Fiat: Panda 4x4 zadziwiająco dobrze radzi sobie w nawet w trudniejszym terenie.
Fot. Fiat: Panda 4x4 zadziwiająco dobrze radzi sobie w nawet w trudniejszym terenie.

Istotniejsze różnice ukryte są pod nadwoziem. Samochód ma bowiem nie tylko większy prześwit nad nawierzchnią, ale większe 14-calowe koła, osłony podwozia, zmodyfikowane zawieszenie przednie i zmienione zawieszenie tylnych kół, a nawet wzmocniony szkielet nadwozia. Największą różnicą jest oczywiście napęd na 4 koła.

 

Jazda

 

Wchodząc do samochodu dostrzegamy nową, dwukolorową tapicerkę, deska rozdzielcza pozostała bez zmian, podobnie jak i urządzenia sterowania. Na próżno będziemy szukali czegoś, co pozwala nam włączyć napęd

Fot. Fiat: Uterenowiona Panda ma większy prześwit i 14-calowe koła.
Fot. Fiat: Uterenowiona Panda ma większy prześwit i 14-calowe koła.

na wszystkie koła. Odbywa się to bez naszej ingerencji. Decyduje o tym sprzęgło lepkościowe zamontowane przy osi tylnej. Jeśli jedziemy po suchej, równej nawierzchni wtedy ponad 90% momentu napędowego przenoszone jest na koła przednie. Jeśli koła te zaczną się ślizgać i wystąpi różnica prędkości obrotowej kół przednich i tylnych, wówczas sprzęgło lepkościowe zacznie przekazywać część napędu na oś tylną, czyli włączy napęd 4x4.

 

Działanie sprzęgła lepkościowego jest skuteczne i pozwala pojazdowi na pokonywanie nie tylko śliskiego podłoża, ale i znacznych nierówności oraz wzniesień. Panda 4x4 bardzo dobrze "czuje" się w terenie i to dość

Fot. Fiat: Panda 4x4 ma stały napęd na wszystkie koła z wykorzystaniem sprzęgła lepkościowego.
Fot. Fiat: Panda 4x4 ma stały napęd na wszystkie koła z wykorzystaniem sprzęgła lepkościowego.

trudnym. Pomagają jej w tym niewielki rozstaw osi i duży prześwit - nie zawiśnie na podwoziu i wciśnie się w wąskie przejazdy. Małe zwisy przedni i tylny tworzące dość duże kąty natarcia i zejścia umożliwiają pokonywanie wzniesień. Panda 4x4 pokona też brody wodne o głębokości do 40 cm.

Podkreślić warto, że te trudności terenowe pokonujemy samochodem wygodnym.

Przedstawiciele Fiata z satysfakcją stwierdzają, że Panda jest jedynym na polskim rynku samochodem osobowym segmentu A z napędem 4x4. Mają rację, gdyż firma Suzuki wycofała odmianę modelu Wagon R+ z takim napędem, a mały Jimny to prawdziwa, spartańska terenówka.

 

Panda 4x4 - wybrane dane techniczne

 

Długość całkowita

3574 mm

Rozstaw osi

2305 mm

Największy prześwit

165 mm

Kąt natarcia/zejścia

240
/420

Zdolność pokonywania wzniesień

220

Pojemność skokowa silnika

1242 cm3

Moc maksymalna

60 KM przy 5000 obr/min

Maks. moment obr.

102 Nm przy 2500 obr/min

Przyspieszenie 0-100 km/h

20 s

Prędkość maksymalna

145 km/h

Średnie zużycie paliwa (na drodze utwardzonej)

6,6 dm3
/100 km

Cena wersji podstawowej

44 900 zł

 

Wyposażenie podstawowe: poduszka powietrzna kierowcy, układ ABS, elektrycznie sterowane szyby przednie, centralny zamek.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie