Fiat Auto Poland w końcu października 2004 r. rozpoczął sprzedaż nowej odmiany popularnej Pandy. Jest to samochód z napędem na wszystkie koła.
Pojazd kontynuuje tradycje swojej poprzedniczki, która z układem napędowym 4x4 cieszyła się dużym powodzeniem przede wszystkim wśród nabywców z rejonów alpejskich. Włoski koncern przewiduje, że zapotrzebowanie na terenową Pandę będzie stanowiło ok. 10 proc. całkowitej

produkcji tego modelu pojazdu.
Model ten może być przydatny dla mieszkańców Beskidów i Podhala, a nawet pagórkowatej Lubelszczyzny i Kielecczyzny. Zapewne zainteresuje leśników, rolników, policję, straż graniczną i służby miejskie. Samochód z napędem na 4 koła łatwiej pokonuje nie tylko drogi nieutwardzone, ale bezpieczniej porusza się na śliskiej nawierzchni.
Czym się różni
Panda 4x4 od tej z napędem tylko na przednią oś różni się niewiele - zwłaszcza w wykonaniu podstawowym. Można ją jednak rozpoznać po większym prześwicie podwozia. W bogatszym wyposażeniu różnice są wyraźne. Dodano m.in. wkładki w zderzakach przednim i tylnym, listwy boczne i obwódki nadkoli.

Istotniejsze różnice ukryte są pod nadwoziem. Samochód ma bowiem nie tylko większy prześwit nad nawierzchnią, ale większe 14-calowe koła, osłony podwozia, zmodyfikowane zawieszenie przednie i zmienione zawieszenie tylnych kół, a nawet wzmocniony szkielet nadwozia. Największą różnicą jest oczywiście napęd na 4 koła.
Jazda
Wchodząc do samochodu dostrzegamy nową, dwukolorową tapicerkę, deska rozdzielcza pozostała bez zmian, podobnie jak i urządzenia sterowania. Na próżno będziemy szukali czegoś, co pozwala nam włączyć napęd

na wszystkie koła. Odbywa się to bez naszej ingerencji. Decyduje o tym sprzęgło lepkościowe zamontowane przy osi tylnej. Jeśli jedziemy po suchej, równej nawierzchni wtedy ponad 90% momentu napędowego przenoszone jest na koła przednie. Jeśli koła te zaczną się ślizgać i wystąpi różnica prędkości obrotowej kół przednich i tylnych, wówczas sprzęgło lepkościowe zacznie przekazywać część napędu na oś tylną, czyli włączy napęd 4x4.
Działanie sprzęgła lepkościowego jest skuteczne i pozwala pojazdowi na pokonywanie nie tylko śliskiego podłoża, ale i znacznych nierówności oraz wzniesień. Panda 4x4 bardzo dobrze "czuje" się w terenie i to dość

trudnym. Pomagają jej w tym niewielki rozstaw osi i duży prześwit - nie zawiśnie na podwoziu i wciśnie się w wąskie przejazdy. Małe zwisy przedni i tylny tworzące dość duże kąty natarcia i zejścia umożliwiają pokonywanie wzniesień. Panda 4x4 pokona też brody wodne o głębokości do 40 cm.
Podkreślić warto, że te trudności terenowe pokonujemy samochodem wygodnym.
Przedstawiciele Fiata z satysfakcją stwierdzają, że Panda jest jedynym na polskim rynku samochodem osobowym segmentu A z napędem 4x4. Mają rację, gdyż firma Suzuki wycofała odmianę modelu Wagon R+ z takim napędem, a mały Jimny to prawdziwa, spartańska terenówka.
Panda 4x4 - wybrane dane techniczne
Długość całkowita | 3574 mm |
Rozstaw osi | 2305 mm |
Największy prześwit | 165 mm |
Kąt natarcia/zejścia | 240 /420 |
Zdolność pokonywania wzniesień | 220 |
Pojemność skokowa silnika | 1242 cm3 |
Moc maksymalna | 60 KM przy 5000 obr/min |
Maks. moment obr. | 102 Nm przy 2500 obr/min |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 20 s |
Prędkość maksymalna | 145 km/h |
Średnie zużycie paliwa (na drodze utwardzonej) | 6,6 dm3 /100 km |
Cena wersji podstawowej | 44 900 zł |
Wyposażenie podstawowe: poduszka powietrzna kierowcy, układ ABS, elektrycznie sterowane szyby przednie, centralny zamek.
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?