Fiat Panda 1.2 kontra Hyundai Getz 1.1

Ryszard Polit
Fiat Panda odnosi coraz większe sukcesy rynkowe. To zgrabne autko od razu podbiło serca klientów w całej Europie. Hyundai Getz nie cieszy się taką popularnością, chociaż ceny obu pojazdów są zbliżone.

Fiat Panda odnosi coraz większe sukcesy rynkowe. To zgrabne autko od razu podbiło serca klientów w całej Europie. Hyundai Getz nie cieszy się taką popularnością, chociaż ceny obu pojazdów są zbliżone.
 

fot. Fiat
fot. Fiat

W zasadzie nie powinno porównywać się aut z różnych segmentów. Hyundai Getz jest znacznie dłuższy od Pandy, jednak różnica w cenie wynosi tylko 300 zł.

Porównujemy Pandę w wersji Dynamic napędzaną silnikiem 1,2 l (60 KM) i Getza GL Basic 1,1 (62 KM).  Albo jeden jest za drogi, albo drugi za tani.

I tego właśnie chcieliśmy się dowiedzieć.

 

 

 


fot. Fiat
fot. Fiat


Cechy szczególne

 

Różnica w długości obu konkurentów wynosi 27 cm na korzyść Getza. Ma on też większy rozstaw osi, co powoduje, że więcej miejsca jest w Hyundaiu. Nie znaczy to jednak, że w Pandzie jest przeraźliwie ciasno. Ze względu na wysoko umieszczone siedziska w aucie włoskim, miejsca na nogi i nad głową jakoś wystarcza.

 

 

fot. Fiat
fot. Fiat

Pojazd koreański ma też nieco większy bagażnik - 255 l, a Fiat - 205 l. W obu autach można złożyć oparcie tylnej kanapy.

 

Stylistyka tablicy przyrządów obu aut jest całkowicie odmienna. Wspólne są czytelne wskaźniki, twarde plastiki i niezbyt długie siedziska foteli przednich.

Tak to już w tanich autach jest.

 

 

 

 


fot. Hyundai
fot. Hyundai


Silnik

 

Hyundai napędzany jest 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 1,1 l i mocy 62 KM, mającym 3 zawory w każdym cylindrze. Fiat do napędu Pandy wykorzystał "sprawdzony" silnik 4-cylindrowy, 8-zaworowy o mocy 60 KM. Konstrukcyjnie nowocześniejszy jest silnik koreański, jednak do kultury jego pracy można mieć zastrzeżenia. Z powodu małego momentu obrotowego z dużym trudem rozpędza Getza.

 

Jednostka napędowa Fiata, chociaż do najmłodszych nie należy, robi lepsze wrażenie. Panda jest też szybsza od swojego konkurenta, przy porównywalnym zużyciu paliwa.

 

Wrażenia z jazdy

 

fot. Hyundai
fot. Hyundai

Oba pojazdy mają podobną budowę układu zawieszenia -

z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Jednak z powodu większych wymiarów Getz pewniej zachowuje się na zakrętach niż Panda. Wrażenie niestabilności auta włoskiego jest spowodowane pochylaniem się nadwozia na zakrętach, jednak trudno oczekiwać od tego pojazdu sportowych możliwości.

 

Również zdolność tłumienia nierówności jest lepszy w Hyundaiu. W aucie koreańskim można zaobserwować znaczny poziom hałasu, który przy prędkości 100 km/h na IV biegu przekracza "granicę przyzwoitości" - 70 dB.

Wzrost hałasu wywołuje również silnik po przekroczeniu 4000 obr/min.

 

Prędkość 100 km/h Panda osiąga po 14 sekundach, Getz potrzebuje o 2 sekundy więcej. Jednak ani silnik Fiata, ani Hyundaia nie zapewnia wystarczającej dynamiki na wyższych biegach. Jest ona potrzebna do wyprzedzania wolniejszych pojazdów na trasie. Pod tym względem Getz wypada fatalnie. Skuteczność układu hamulcowego obu konkurentów jest zbliżona, nieco lepiej wypada jednak Getz.

 


fot. Hyundai
fot. Hyundai


Podsumowanie

 

Główną zaletą Hyundaia jest przestronniejsze wnętrze, nieco wyższy komfort jazdy i stabilność w ruchu. Panda jest bardziej dynamiczna i lepiej wyposażona. Dla Getza korzystniejszy jest silnik 1,3 l o mocy 82 KM, ale wtedy auto kosztuje już 39 100 zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty