Fiat Panda odnosi coraz większe sukcesy rynkowe. To zgrabne autko od razu podbiło serca klientów w całej Europie. Hyundai Getz nie cieszy się taką popularnością, chociaż ceny obu pojazdów są zbliżone.

W zasadzie nie powinno porównywać się aut z różnych segmentów. Hyundai Getz jest znacznie dłuższy od Pandy, jednak różnica w cenie wynosi tylko 300 zł.
Porównujemy Pandę w wersji Dynamic napędzaną silnikiem 1,2 l (60 KM) i Getza GL Basic 1,1 (62 KM). Albo jeden jest za drogi, albo drugi za tani.
I tego właśnie chcieliśmy się dowiedzieć.

Cechy szczególne
Różnica w długości obu konkurentów wynosi 27 cm na korzyść Getza. Ma on też większy rozstaw osi, co powoduje, że więcej miejsca jest w Hyundaiu. Nie znaczy to jednak, że w Pandzie jest przeraźliwie ciasno. Ze względu na wysoko umieszczone siedziska w aucie włoskim, miejsca na nogi i nad głową jakoś wystarcza.

Pojazd koreański ma też nieco większy bagażnik - 255 l, a Fiat - 205 l. W obu autach można złożyć oparcie tylnej kanapy.
Stylistyka tablicy przyrządów obu aut jest całkowicie odmienna. Wspólne są czytelne wskaźniki, twarde plastiki i niezbyt długie siedziska foteli przednich.
Tak to już w tanich autach jest.

Silnik
Hyundai napędzany jest 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 1,1 l i mocy 62 KM, mającym 3 zawory w każdym cylindrze. Fiat do napędu Pandy wykorzystał "sprawdzony" silnik 4-cylindrowy, 8-zaworowy o mocy 60 KM. Konstrukcyjnie nowocześniejszy jest silnik koreański, jednak do kultury jego pracy można mieć zastrzeżenia. Z powodu małego momentu obrotowego z dużym trudem rozpędza Getza.
Jednostka napędowa Fiata, chociaż do najmłodszych nie należy, robi lepsze wrażenie. Panda jest też szybsza od swojego konkurenta, przy porównywalnym zużyciu paliwa.
Wrażenia z jazdy

Oba pojazdy mają podobną budowę układu zawieszenia -
z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Jednak z powodu większych wymiarów Getz pewniej zachowuje się na zakrętach niż Panda. Wrażenie niestabilności auta włoskiego jest spowodowane pochylaniem się nadwozia na zakrętach, jednak trudno oczekiwać od tego pojazdu sportowych możliwości.
Również zdolność tłumienia nierówności jest lepszy w Hyundaiu. W aucie koreańskim można zaobserwować znaczny poziom hałasu, który przy prędkości 100 km/h na IV biegu przekracza "granicę przyzwoitości" - 70 dB.
Wzrost hałasu wywołuje również silnik po przekroczeniu 4000 obr/min.
Prędkość 100 km/h Panda osiąga po 14 sekundach, Getz potrzebuje o 2 sekundy więcej. Jednak ani silnik Fiata, ani Hyundaia nie zapewnia wystarczającej dynamiki na wyższych biegach. Jest ona potrzebna do wyprzedzania wolniejszych pojazdów na trasie. Pod tym względem Getz wypada fatalnie. Skuteczność układu hamulcowego obu konkurentów jest zbliżona, nieco lepiej wypada jednak Getz.

Podsumowanie
Główną zaletą Hyundaia jest przestronniejsze wnętrze, nieco wyższy komfort jazdy i stabilność w ruchu. Panda jest bardziej dynamiczna i lepiej wyposażona. Dla Getza korzystniejszy jest silnik 1,3 l o mocy 82 KM, ale wtedy auto kosztuje już 39 100 zł.

Aktywiści znaleźli sposób na pozbycie się samochodów w miastach.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?