Fiat Panda 0.9 Turbo LPG Lounge

Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert
Fiat Panda, Fot: Dariusz Wołoszka,  Info-Ekspert
Fiat Panda, Fot: Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert
W ruchu miejskim, do którego Panda jest stworzona, ujawniają się kolejne atuty włoskiego modelu, który ciągle nie jest w pełni doceniany na rynku. Ceny małego Fiata zaczynają się od 31 990 zł.

Nadwozie włoskiego modelu to mnogość obłości i zaokrągleń. Brak ostrych kątów i prostych krawędzi oraz skupienie się na

Fiat Panda, Fot: Dariusz Wołoszka,  Info-Ekspert
Fiat Panda, Fot: Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert

łagodnych, płynnych kształtach tworzy niebanalne nadwozie o uniwersalnym, ponadczasowym designie. Front zdobią trzy pary świateł. Niewielka pokrywa komory silnika, krótkie zwisy nadwozia oraz proporcjonalnie duża powierzchnia szyb to cechy, które dostrzeżemy przyglądając się Pandzie z profilu. Nietypowym, ale jakże przydatnym elementem projektu nadwozia okazują się bardzo masywne listwy na drzwiach bocznych oraz plastikowy pas na tylnym zderzaku. Atrybuty spodziewane raczej w modelach uterenowionych, w miejskim modelu idealnie chronią lakier przed konsekwencjami większości parkingowych otarć.

Kabina pasażerska miejskiego Fiata występuje w dwóch wariantach – cztero- i pięcioosobowym. Pomimo zwiększenia w stosunku do poprzedniej generacji modelu przestrzeni pasażerskiej (wysokość +7 mm z przodu i +4 mm z tyłu, szerokość +26 mm z przodu i +5 mm z tyłu, przestrzeń na nogi pasażerów z tyłu +22 mm) we włoskim minivanie nadal wygodnie będą podróżowały tylko cztery osoby.

Fotele przednie dzięki optymalnemu wyprofilowaniu zapewniają dobre podparcie zarówno dla pleców jak i ud podróżujących. Możliwość regulacji w poziomie w zakresie 21 cm oraz w pionie w zakresie 6 cm w połączeniu z regulowaną kolumną kierownicy powala na zajęcie wygodnej pozycji niezależnie od wzrostu kierowcy. Oparcie fotela pasażera składa się tworząc stolik lub płaską podłogę ładunkową (po złożeniu również tylnej kanapy) o długości ponad dwóch metrów. Zarówno z przodu jak i z tyłu na oparciach foteli zastosowano zmienną fakturę materiału tworzącą atrakcyjny deseń, który oprócz walorów wizualnych ma również poprawić cyrkulację powietrza pomiędzy oparciem a plecami siedzącego.

Projekt deski rozdzielczej i konsoli centralnej Fiata jest kontynuacją stylistycznego nurtu nadwozia. Dzięki temu design zewnętrzny i wewnętrzny Pandy jest spójny, co wpływa pozytywnie na walory estetyczne. Połączenie elementów szarych i

Fiat Panda, Fot: Dariusz Wołoszka,  Info-Ekspert
Fiat Panda, Fot: Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert

czarnych z matowym błękitem ożywia wnętrze i pasuje do niewielkiego pojazdu.

W pięciodrzwiowym nadwoziu oprócz czterech komfortowych miejsc udało się wygospodarować również bagażnik o pojemności 225 litrów. Po przesunięciu tylnej kanapy maksymalnie do przodu otrzymamy kubaturę 260 litrów, której uzupełnieniem będzie 14 praktycznych schowków znajdujących się w przestrzeni pasażerskiej.

Sercem Pandy jest niewielka, dwucylindrowa, obsypana na całym świecie nagrodami jednostka zasilana benzyną oraz gazem. Z pojemności zaledwie 875 cm3 uzyskano 85 KM oraz 164 Nm momentu obrotowego. Wartości te pozwalają na przyśpieszenie do 100 km/h w 11.2 sekundy i rozpędzenie ważącego 975 kg pojazdu do 177 km/h. Dźwięk pracy małej jednostki przywodzi na myśl pierwsze produkty Fiata w Polsce – 126p oraz Cinquecento. Na szczęście charakterystyczny odgłos dwucylindrowego silnika staje się uciążliwy dopiero przy wyższych prędkościach obrotowych. W codziennej eksploatacji małolitrażowy silnik w zupełności wystarcza do napędzania niewielkiego pojazdu, zapewniając wystarczającą dynamikę oraz elastyczność. Fabryczna instalacja gazowa włoskiej firmy Tartarini z 32-litrowym zbiornikiem umieszczonym we wnęce koła zapasowego pozwala znacznie ograniczyć koszty eksploatacyjne i zdecydowanie zwiększyć (o ponad 350 km) zasięg pojazdu. Instalacja LPG automatycznie przełącza się z benzyny na gaz, więc użytkowanie pojazdu zasilanego gazem nie wymaga od kierowcy dodatkowych czynności i nie różni się niczym od eksploatacji auta z tylko jednym źródłem zasilania. Średnie zużycie paliwa wynosi ok. 6-6,5 litra na każde pokonane 100 km, a zapotrzebowanie na gaz jest o ok. 20% wyższe. W obniżeniu tych wartości pomaga system Start/Stop, wskaźnik sugerowanej zmiany biegów oraz aktywowany przez kierowcę tryb Eco, który zmniejsza moc jednostki

Fiat Panda, Fot: Dariusz Wołoszka,  Info-Ekspert
Fiat Panda, Fot: Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert

napędowej o 7.5 KM i moment obrotowy o 45 Nm. Z nowoczesnym silnikiem współpracuje pięciostopniowa manualna skrzynia biegów, w której podczas jazdy poza miastem z prędkościami autostradowymi wyraźnie brakuje szóstego biegu.

Zawieszenie włoskiego modelu to tradycyjne rozwiązanie stosowane w niedrogich pojazdach - kolumny McPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu. Duet ten jest kompromisem pomiędzy precyzją i stabilnością prowadzenia, a optymalnym tłumieniem niedoskonałości nawierzchni. W praktyce Panda prowadzi się przewidywalnie i nawet szybkie zmiany kierunku jazdy nie skutkują nadmiernymi przechyłami nadwozia. Jedynie podczas pokonywania poprzecznych nierówności nadwozie czasami nerwowo podskakuje, a w zakrętach pokonywanych ze zbyt dużym optymizmem odczuwalna jest podsterowność.

Wysoka pozycja za kierownicą i duża powierzchnia szyb zapewniają doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach, wspomaganie kierownicy z funkcją City pozwala operować wieńcem bez żadnego wysiłku, a niewielka wynosząca zaledwie 9,3 metra średnica zawracania ułatwia manewrowanie w każdych warunkach.

Wybrane dane techniczne Fiata Panda i konkurentów:

Marka/model

Fiat
Panda LPG

Skoda
Citigo LPG

Chevrolet
Spark LPG

Wersja

Lounge

Elegance

LTZ

cena (zł)

46 700 (cena z instalacją LPG jeszcze nie ustalona)

44 090

43 690

Silnik

Benzynowy

Benzynowy

Benzynowy

Pojemność (cm3)

875

999

1206

Moc (KM)

85

75

81

Moment obrotowy (Nm)

145

95

111

Przyspieszenie
0 – 100 km/h (s)

11,2

13,2

12,1

Prędkość maksymalna
(km/h)

177

171

164

Średnie spalanie
(l/100 km)

4,2 ( zużycie LPG o ok 20% więcej)

4,7

5.1
(zużycie LPG – 7l)

Emisja CO2 (g/km)

99

108

119

Skrzynia biegów

manualna 5 biegów

manualna 5 biegów

manualna 5 biegów

Pojemność bagażnika (l)

225

251

170

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka,  Info-Ekspert

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty