Największe atuty tego auta to niska cena, stosunkowo obszerne wnętrze oraz solidne wykonanie.
![]() |
Palio Weekend to tanie auto, które od niedawna jest produkowane, ale cieszy się dużym uznaniem na rynku aut używanych . Fot. Wawrzyniec Rozenberg |
Na początku produkcji wykorzystywano tylko fiatowskie silniki o poj. 1,4 i mocy 71 KM. Potem zastąpiły je 73-konne o poj. 1,2 i 103-konne o poj. 1,6. Rzadziej stosowane są diesle o poj. 1,7 l.
Na giełdach najczęściej spotykane są najstarsze roczniki, pięcio- i czteroletnie. Nowsze są sporadycznie w sprzedaży.
- Palio Weekend spodobał się od razu całej naszej rodzinie - wspomina Edward Milewski z Gdańska, właściciel palio sprzedawanego na giełdzie w Pruszczu. Kiedy zdecydowałem się na zakup tego właśnie modelu, musiałem zapisać się w kolejkę i czekać prawie pół roku. Auto eksploatowałem we własnej firmie przez 5 lat i w tym czasie zrobiłem nim 89 tys. km. Już po gwarancji nie jeździłem na przeglądy. Uznałem, że to zbyt duży i niepotrzebny wydatek. Nie będę przecież trzymał tego samochodu przez 20 lat. Do wnętrza, niewielkiego w sumie pojazdu, mieściło się wiele towaru, bo samochód jest nadzwyczaj pakowny. Spisywał się bez zarzutu, nawet nadmiernie obciążony i do tej pory nie zauważyłem żadnych usterek. Wcześniej jeździłem różnymi samochodami i mając porównanie, uważam że Palio jest dobrym i tanim pojazdem. Chyba najlepszym za oferowaną cenę. Kupiłem go w gdańskim salonie Fiata za 36 tys. zł. Po pięciu latach liczę na otrzymanie 17 tys. zł. Chociaż za pierwszym razem nawet Fiata niełatwo sprzedać. Spadek ceny w czasie 5 lat jeżdżenia, wyniesie nieco ponad 50 procent pierwotnej wartości. Świadczy to, że auto się starzeje niezbyt szybko. Po sprzedaniu palio chyba kupię trochę większy samochód, najlepszy byłby jeden z modeli japońskich koncernów. Jestem przekonany, że włoski model dobrze przyjmie się na rynku używanych aut. Wszystko zależy, czy będzie tak bezawaryjny, jak w pierwszych pięciu latach.
Zdaniem mechanika
Stanisław Kowalczyk, kierownik serwisu PTHM Auto Plus w Gdańsku
- Fiat Palio Weekend to nowoczesna konstrukcja, dlatego poważniejszych napraw nie polecam amatorom. Tu potrzebny jest specjalistyczny sprzęt diagnostyczny. W pięcioletnich autach montowano silniki starszej generacji. Późniejsze są już bardziej trwałe i jeśli przestrzega się terminów wymiany oleju, nic nie powinno się w nich psuć. Skrzynie biegów wytrzymują duże przeciążenia. Zdarzają się czasem usterki alternatorów w starszych modelach. Ocynkowane blachy nadwozia sprawiają, że w pięcioletnich Palio nie ma żadnych śladów rdzy, chyba że dokonywano napraw powypadkowych w podrzędnym warsztacie. Dynamicznej jazdy po dziurawych drogach nie wytrzymują wahacze i tu mogą zdarzyć się usterki wymagające interwencji mechanika. Natomiast układ kierowniczy dobrze znosi nasze drogi. Podobnie jest z łożyskami układu jezdnego. W Palio wyprodukowanym w 1998 r. nie powinno jeszcze nic się psuć.
Ceny części (w zł)
Reflektor | 460 zł |
Zderzak przedni | 200 zł |
Pasek rozrządu | 101 zł |
Filtr oleju | 14 zł |
Filtr powietrza | 42 zł |
Klocki ham. komplet | 183 zł |
Tarcza hamulca | 76 zł |
Łożysko piasta przed. koła | 160 zł |
Amortyzator przód | 325 zł |
Końcówka drążka kier. | 199 zł |
Zalety i wady
- Niska cena
- Dobre resorowanie
- Przestronne, wygodne wnętrze
- Pojemny bagażnik
- Ubogie wyposażenie
- Mała moc silnika
Zawieszenie nie wytrzymuje dziurawych dróg
Dane techniczne Fiat Palio Weekend 1,4 71 KM, 98 r.
Wymiary (mm) | 4130 x 1614 x 1475 |
Rozstaw osi (mm) | 2360 |
Rozstaw kół (mm) | 1390 przód, 1380 tył |
Masa własna (kg) | 1060 |
Objętość bagażnika (dm sześc.) | 460 |
Silnik | rzędowy umieszczony poprzecznie 4 cylindry, po 2 zawory na cylinder |
Pojemność (cm sześc.) | 1372 |
Moc (KM) | 71 |
Stopień sprężenia | 9,35 |
Skrzynie biegów | pięciobiegowe |
Zawieszenie przód | kolumnowe McPherson |
Zawieszenie tył | wahacz podłużny ze sprężyną śrubową |
Układ kierowniczy | brak wspomagania w seryjnym wyposażeniu |
Rozpędzanie 0-100 km/godz. (sek.) | 13,2 |
Prędkość maksymalna (km/godz) | 160 |
Zużycie paliwa przy 120 km/godz. (l) | 6,2 |
Zużycie paliwa w cyklu miejskim (l) | 10,4 |
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?