Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fiat Palio Weekend 1.2 16V

Ryszard Polit
Wydawało się, że małe kombi będzie szczególnie poszukiwane na naszym rynku. W 1996 r. rozpoczęto w Polsce produkcję Palio Weekend – „światowego” samochodu Fiata, wytwarzanego również w Ameryce Południowej.

Niestety, samochód ten nie zyskał zbyt wielkiej sympatii polskich nabywców i jego produkcja wkrótce się skończy.
 
Na początku 2002 r. Palio Weekend zostało zmodernizowane - unowocześniono wygląd zewnętrzny, kształt tablicy przyrządów i zwiększono rozstaw osi. Zmian w nadwoziu dokonał mistrz Giorgio Giugiaro, dzięki któremu pojazd nabrał nowocześniejszego wyglądu.

 

Cechy szczególne

 

Cechą charakterystyczną Palio Weekend jest konstrukcja podporządkowana prostocie i maksymalnemu obniżeniu kosztów.

fot. Fiat
fot. Fiat

Świadczą o tym proste mechanizmy, skromnie urządzone wnętrze i ograniczone do minimum wyposażenie standardowe. Dzięki przeprowadzonej modernizacji tablica przyrządów z dużym prędkościomierzem jest czytelna, jednak plastiki użyte do wykończenia wnętrza są przeciętnej jakości. Fotele przednie umieszczono wysoko, co poprawia obserwację drogi. Nie są zbyt wygodne. Ze względu na ograniczoną szerokość na tylnej kanapie wygodnie podróżują 2 osoby. Za to miejsca nad głową i na nogi jest wystarczająco dużo. Kolumna kierownicy ma seryjną regulacje położenia w jednej płaszczyźnie. Bagażnik pojazdu ma objętość 460 l. Po złożeniu tylnej kanapy uzyskujemy równą powierzchnię o objętości 1540 l. Duża pokrywa ułatwia załadunek bagaży.

 

Silnik

 

Z gamy silników oferowanych do tego modelu najkorzystniej prezentuje się benzynowa, 16-zaworowa jednostka napędowa o pojemności 1,2 l i mocy 80 KM.

fot. Fiat
fot. Fiat

Zapewnia ona wystarczającą dynamikę - prędkość 100 km/h osiągnąć można po 13,2 s. Silnik ten jest też dość elastyczny i nie wymaga częstej zmiany biegów. Jego słabością jest duże zużycie paliwa podczas dynamicznej jazdy, przekraczające 11 l/100 km. Spokojna jazda umożliwia ograniczenie paliwa w mieście do 9,2 l na 100 km, co jest do przyjęcia. Mimo że pojemność skokowa silnika nie jest duża, dynamika pojazdu na wyższych biegach jest zaskakująco dobra.

 

 

 

Wrażenia z jazdy

 

Palio Weekend zapewnia przyzwoity komfort jazdy i dość skutecznie

fot. Fiat
fot. Fiat

pokonuje nierówności drogi. Konstrukcja zawieszenia jest typowa dla tanich aut - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna z wahaczami wzdłużnymi. Charakterystyka elementów tłumiących jest miękka, co powoduje niepewne zachowanie pojazdu podczas szybkiego pokonywania zakrętów i nadmierne przechyły nadwozia. To bodaj największy mankament tego auta. Również układ hamulcowy nie jest tak skuteczny jak u konkurentów. Palio Weekend zatrzymuje się z prędkości 100 km/h na drodze 43,8 m. Za to poziom hałasu nie jest wysoki i dłuższa jazda z wyższymi prędkościami nie jest męcząca.

 

Podsumowanie

 

Oszczędne rozwiązania zastosowane w Palio Weekend powodują, że pojazd ten z coraz większym trudem dotrzymuje kroku konkurencji. Do zalet Palio należą: duży bagażnik, dobra dynamika i niewygórowana cena. W skład wyposażenia seryjnego wyposażenia wchodzi poduszka powietrzna dla kierowcy i wspomaganie układu kierowniczego. Pozostałe elementy wyposażenia trzeba dokupić ekstra.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty