Autorzy artykułu cytują wypowiedź Zorana Michailowicia, szefa związków zawodowych serbskich zakładów Zastava w Kragujevacu, które przejmuje włoski Fiat. To właśnie tam, jego zdaniem,
miałyby przenieść się nasze "pięćsetki". Michailowić nie ma wątpliwości: - Jasne, że z Polski będzie przemieszczona nowa linia produkcyjna. Jest dla nas oczywiste, że na początku nie będą u nas produkowane nowe samochody, lecz modele już obecne na rynku.
Informacja serbskiego dziennika "Blic" zdumiała przedstawicieli Fiat Auto Poland. - Nie znam żadnych planów przeniesienia produkcji fiata 500 z Tychów do jakiegokolwiek innego zakładu - zapewnia Bogusław Cieślar, rzecznik Fiat Auto Poland.
Związkowcy polskich fabryk tej marki również dziwią się informacjom serbskiej gazety. - Słyszałem o rzekomych przenosinach. To kosmiczna bzdura! - komentuje Rajmund Pollak, związkowiec Solidarności Fiata Auto Poland, znany z bardzo krytycznej postawy wobec poczynań dyrekcji FAP. - Komuś, najprawdopodobniej konkurencji, zależy na tym, żeby zaszkodzić dobremu imieniu firmy i popsuć atmosferę - mówi.
Pollak dodaje, że ta informacja jest po prostu sprzeczna ze strategią firmy, bo w tym roku zwiększono produkcję, poczynione zostały nowe inwestycje, wciąż przyjmowani są pracownicy. Według niego nie ma żadnych przesłanek do tego, żeby produkcja miała zostać przeniesiona.
- Trzeba też pamiętać o tym, że robotnicy w Serbii nie mają takich kwalifikacji, jak nasi fachowcy. Co najmniej rok musieliby się uczyć, żeby zbliżyć się do umiejętności naszych ludzi - dodaje Pollak.
Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Samar, ekspert rynku samochodowego również uważa, że nie ma zagrożenia dla polskich fabryk Fiata. Segment małych aut, które są produkowane w Tychach, ma w tej chwili bardzo dobre perspektywy. - Uruchomienie produkcji małych aut Fiata w Serbii należy traktować jako zwiększenie możliwości produkcyjnych, a nie wycofanie produkcji z zakładu w Tychach.
Oczywiście jeżeli taka fabryka powstanie, to producent może w przyszłości wykorzystywać ją jako kartę przetargową w przypadku konfliktów płacowych z załogą w Tychach. Obecnie jednak nie ma żadnego zagrożenia dla tej fabryki. Ma ona gruby portfel zamówień na małe samochody Fiata, a produkcja aut dla Forda to także usługa na kilka lat.
Fiat w Polsce ma główną fabrykę w Tychach, gdzie produkuje samochody panda, fiaty 500 i 600 oraz rozpoczyna produkcję forda Ka. Firma ma również w naszym kraju kilkanaście spółek-córek produkujących m.in. podzespoły. W sumie zakłady związane z Fiatem na koniec 2007 roku zatrudniały w Polsce 11 tysięcy osób.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?