Europejska polityka prorodzinna przynosi rezultaty. Samochody rodzinne zaczynają być modne, a w tej roli znakomicie się sprawdzają minivany.

Jedną z nowszych konstrukcji minivana jest Honda FR-V, w której przejęto układ siedzeń stosowany wcześniej w Fiacie Multipla - 3 siedzenia w dwóch rzędach. Z tego powodu porównujemy oba pojazdy, chociaż trudno je skojarzyć pod względem silnikowym. Na naszym rynku Honda oferowana jest wyłącznie w jednej wersji silnikowej - 2-litrowej,

benzynowej o mocy 150 KM. Multiplę można kupić z benzynowym silnikiem 1,6 l/103 KM lub wysokoprężnym - 1.9 JTD/115 KM. Zdecydowaliśmy się na silnik benzynowy, zdając sobie sprawę, że pod względem mocy silników oba pojazdy trudno ze sobą porównywać.
Cechy szczególne
Fiat i Honda mają taki sam układ siedzeń - w dwóch rzędach umieszczono 3 fotele. W porównaniu z autami 7-osobowymi typu 2+3+2 prezentowane pojazdy mają jedną zaletę - większy bagażnik przy maksymalnym wykorzystaniu miejsc. Objętość

przestrzeni bagażowej w Hondzie wynosi 440 l, a w Fiacie - 430 l. Wadą rozwiązania 3+3 jest konieczność zwiększenia szerokości pojazdu i ograniczona ilość miejsca dla kierowcy. W Hondzie i Fiacie poradzono sobie w ten sposób, że środkowy fotel każdego rządu można przesuwać wzdłuż

nadwozia, dzięki czemu pasażerowie nie dotykają się. Przedni fotel w Hondzie ma większy zakres regulacji niż w Fiacie, jednak w obu autach siedziska są dość krótkie i słabo wyprofilowane.
Zaletą Hondy jest możliwość składania foteli tylnego rzędu i chowania ich w podłodze. W Fiacie tylne fotele trzeba wymontować z auta i poszukać miejsca do ich przechowania. Najbardziej oryginalna w Multipli jest tablica przyrządów o niezwykle śmiałym kształcie, którą umieszczono na środku auta. W Hondzie nie ma takich ekstrawagancji. W Obu pojazdach dźwignia zmiany biegów znajduje się na konsoli środkowej. Dźwignię hamulca ręcznego

ulokowano w Hondzie oryginalnie - pod dźwignią zmiany biegów, a w Fiacie - z lewej strony fotela kierowcy.
Silniki
Największa różnica między porównywanymi pojazdami dotyczy jednostek napędowych. Znany z innych modeli benzynowy silnik Fiata z pojemności 1,6 l osiąga moc 103 KM. Ta jednostka napędowa lubi wysokie obroty, co negatywnie

odbija się na zużyciu paliwa. Silnik Hondy o pojemności 2 l i mocy 150 KM jest jednym z nowocześniejszych silników benzynowych. Wyposażony jest w płynną regulację faz rozrządu, zmienny skok i czas otwarcia zaworów oraz zmienną długość kanałów dolotowych. Dzięki tym urządzeniom kultura pracy silnika jest wysoka, przy umiarkowanym zużyciu paliwa. Oczywiście Honda jest szybsza od Fiata, ze względu na znaczną różnicę w wartości momentu obrotowego.

Wrażenia z jazdy
Pod względem konstrukcji Honda ma nowocześniejszy układ zawieszenia od Fiata. W aucie japońskim z przodu zastosowano kolumny McPhersona, ale z tyłu zawieszenie jest wielowahaczowe. Pozwoliło to konstruktorom na bardziej miękką charakterystykę tłumienia, a więc dobre tłumienie nierówności drogi i wysoki komfort jazdy. W Fiacie z przodu są także kolumny McPhersona, ale z tyłu belka skrętna z

wahaczami wzdłużnymi. W związku z tym zawieszenie jest twarde, gorszy niż w Hondzie komfort jazdy, ale lepsze zachowanie Multipli w zakrętach. W obu autach poziom hałasu przy prędkości 100 km/h nie jest wysoki, co sprzyja dalekim podróżom. Za to niezbyt wydajny układ hamulcowy obu pojazdów sprawia, że długość drogi hamowania przekracza 41 m.
Podsumowanie
Honda FR-V to nowoczesny pojazd napędzany mocnym silnikiem i dobrze wyposażony. Stojący na straconej pozycji Fiat Multipla ma jednak kilka istotnych zalet i o 21 500 zł niższą cenę. To wystarczająco duża różnica, by przychylnym okiem spojrzeć na Multiplę, nawet jeśli jest wolniejsza, gorzej wyposażona i wykończona niż Honda. Pod względem przestronności wnętrza nie ma większych różnic.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Fiat Multipla | Honda FR-V |
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | | + |
Poziom hałasu | Remis | |
Hamulce | Remis | |
Dynamika | | + |
Zużycie paliwa | | + |
Nowoczesność konstrukcji | | + |
Wyposażenie | | + |
Wybrane dane techniczne:
| Fiat Multipla | Honda FR-V |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzynowy | 4/16/benzynowy |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1581 | 1998 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 103/5750 | 150/6500 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 145/4000 | 192/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 12,6 | 10,5 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 13,6 | 10,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 170 | 195 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 68 | 68 |
Droga hamowania od 100 km/h (m) | 41,5 | 41,6 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 430 | 440 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 63 | 58 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 7,2/11,1 | 6,9/11,0 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 409 x 187 x 170 | 429 x 180 x 161 |
Rozstaw osi (cm) | 267 | 268 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 3/12 |
Cena (zł) | 67 400 | 88 900 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Fiat Multipla Active | Honda FR-V Comfort |
Poduszki powietrzne | 2 | 6 |
Układ ABS/zapobiegający poślizgowi kół napędzanych ASR | S/ | S/ |
Układ wspomagania nagłego hamowania | - | S |
Układ stabilizacji toru jazdy ESP | - | S |
Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/O | S/S |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka | S/- | S/S |
Centralny zamek | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Radio z CD | O | S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/- | -/S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?