Fiat Linea kontra Opel Astra sedan

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Udostępnij:
Załóżmy, że chcemy kupić nowego sedana z silnikiem Diesla. Co wybrać: dobrze wyposażonego Fiata Lineę czy uboższego pod tym względem, ale za to bardziej prestiżowego Opla Astrę?

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Moda na małe i średnie sedany powoli przemija, bo - co tu ukrywać - hatchbacki i kombi są od nich dużo użyteczniejsze. Po prostu łatwiej do nich spakować bagaż. Mimo to producenci nie rezygnują z wprowadzania do oferty kolejnych 4-drzwiowych aut.

 

Podobno robią to zwłaszcza z myślą o mieszkańcach Europy Środkowej i Wschodniej, a więc także o Polakach. Tutaj sedany są wciąż bardzo popularne. Czy Linea i Astra sedan mogą

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

znaleźć uznanie w naszych oczach, a jeśli tak, to który z nich większe?

 

Linea to teoretycznie 4-drzwio­we Grande Punto. Ma jego płytę podłogową, elementy nadwozia i silniki, ale ze względu na rozmiary nadwozia plasuje się w segmencie C, a nie B, dorównując długością Astrze sedan, której przynależności do kompaktów nikt nie kwestionuje.

 

Fiat ma jednak mniejszy od Opla rozstaw osi, w efekcie czego pasażerowie tylnej kanapy mają mniej miejsca na nogi. Ponadto opadająca mocniej linia dachu Linei sprawia, że osoby o wzroście powyżej 180 cm

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

siedzące z tyłu dotykają głową sufitu.

 

W Astrze nie ma takiego problemu. Opadająca linia dachu Fiata sprawia też problem w obserwowaniu sytuacji za autem przez lusterko wewnętrzne. Na szczęście rekompensują to sporych rozmiarów lusterka ze­wnętrzne.

 

Bagażniki obu samochodów mają porównywalną objętość: w Linei wynosi ona 500 l, w Astrze 490 l. Oba mają też tę samą wadę - brak rączki ułatwiającej zamykanie. Prze­szkadza to

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

szczególnie podczas opadów deszczu, gdy pokrywa bagażnika jest mokra i ubłocona.

 

Otwarcie bagażnika w Fiacie i Oplu odbywa się na dwa sposoby - przyciskiem znajdującym się na panelu centralnym lub pilotem centralnego zamka. Pod względem walorów użytkowych bagażnik Linei ma tę przewagę nad bagażnikiem Astry, że po złożeniu oparć tylnej kanapy dostęp do przestrzeni bagażowej jest szerszy (w Oplu powstaje owalny otwór).

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

Niemiecki sedan góruje natomiast nad włoskim w kwestii regularności kształtów bagażnika, co jest ważne przy pakowaniu przewożonych przedmiotów.

 

Materiały użyte do wykończenia wnętrza Linei i Astry są przyzwoitej jakości, a obsługa urządzeń pokładowych nie sprawia większego kłopotu dzięki sensownemu roz­mieszczeniu przycisków. Zastrzeżenia można mieć do  zbyt małej pojemności schow­ków w kieszeniach przednich siedzeń.

 

Mimo porównywalnej ceny Linea jest znacznie lepiej wyposażona od Astry, szczególnie jeśli chodzi o elementy podnoszące komfort po­dróżowania, takie jak klimatyzacja, radioodtwarzacz czy system głośnomówiący blue­tooth.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Przy podobnym zachowaniu się na drodze i zbliżonym zużyciu paliwa przemawia to na korzyść Fiata. Opel góruje nad nim pod względem ilości miejsca wewnątrz. Nie bez znaczenia jest też renoma i prestiż marki, a w tej dziedzinie przewagę ma auto z Niemiec.

 

Wrażenia z jazdy

 

Zajęcie wygodnej pozycji za kierownicą w Linei i Astrze nie sprawia problemów m.in. dzięki regulowanej w dwóch

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

płaszczyznach kierownicy. Fotele przednie Fiata są bardziej miękkie niż te w Oplu. Podobnie jest z zawieszeniem, przez co Linea nieco lepiej tłumi nierówności nawierzchni. Astra ma za to precyzyjniejszy układ kierowniczy i lepiej się ją prowadzi w zakrętach.

 

Oba testowane samochody napędzał wysokoprężny silnik o pojemności 1,3 l osiągający moc 90 KM. To wspólna

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

konstrukcja Fiata i koncernu General Motors, do którego należy Opel. Diesel w zasadzie nie reaguje na wciśnięcie pedału gazu, o ile jego obroty nie przekraczają 2000 obr./min. Warto o tym pamiętać, przygotowując się do wyprzedzania. Linea i Astra 1.3 są autami dla cierpliwych kierowców, którym nie tyle zależy na szybkiej jeździe, ile na niskim zużyciu paliwa.

 

Zmierzone przez nas spalanie w trasie wyniosło w Fiacie 5,0 l, a w Oplu 4,4 l na 100 km. W mieście samochody zużywały odpowiednio 6,8 i 6,7 l. 5-stopniowa ręczna skrzynia biegów Linei pracuje zdecydowanie mniej precyzyjnie od 6-biegowej przekładni zastosowanej w Oplu. 

 

Wybrane dane techniczne

 

 

Fiat Linea Emotion

Opel Astra Essentia

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16

4/16

Pojemność skokowa (cm3
)

1248

1248

Moc maksymalna (KM/obr./min)

90/4000

90/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr./min):

200/1750

200/1750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

13,8

13,7

Prędkość maksymalna (km/h)

170

172

Pojemność bagażnika (l)

500

490

Pojemność zbiornika paliwa (l)

45

52

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km)

4,0/6,5

4,3/6,5

Długość x szerokość x wysokość (cm)

456,0 x 173,0 x 149,4

458,7 x 173,5 x 145,8

Rozstaw osi (cm)

260,3

270,3

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/8

2/12

Cena* (zł)

65 990

66 900

Utrata wartości po 3 latach (proc.)

  

*Ceny generalnych importerów

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Fiat Linea

Opel Astra

Poduszki powietrzne

6

4

Układ ABS

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S

S

Komputer pokładowy

S

1000

Lusterka zewnętrzne sterowane/

podgrzewane elektrycznie

S

950

Klimatyzacja manualna/automatyczna

-/S

4750/-

Radioodtwarzacz CD

S

2000

S - wyposażenie standardowe

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Fiat Linea

Opel Astra

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

Remis

Poziom hałasu (odczuwalny)

 

+

Zużycie paliwa

Remis

Wyposażenie

+

 

Cena

Remis

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie