Fiat Idea kontra Ford Fusion

Andrzej Bartoszak
Fot. Fiat: Fiat Idea wymiarami zewnętrznymi jest zbliżona do Forda Fusiona, ma jednak ładniejszą sylwetkę.
Fot. Fiat: Fiat Idea wymiarami zewnętrznymi jest zbliżona do Forda Fusiona, ma jednak ładniejszą sylwetkę.
Ford Fusion i Fiat Idea to przykłady, że suche dane techniczne nie mówią o autach dużo. Trzeba obejrzeć, dotknąć i przejechać się, by poznać prawdę.

Ford Fusion i Fiat Idea to przykłady, że suche dane techniczne nie mówią o samochodach wystarczająco dużo. Trzeba obejrzeć, dotknąć i przejechać się, by poznać prawdę.

Fot. Fiat: Fiat Idea wymiarami zewnętrznymi jest zbliżona do Forda Fusiona, ma jednak ładniejszą sylwetkę.
Fot. Fiat: Fiat Idea wymiarami zewnętrznymi jest zbliżona do Forda Fusiona, ma jednak ładniejszą sylwetkę.

 

Popularność minivanów zrodzonych z aut segmentu C, rozbudzona przede wszystkim przez pierwszego Renault Scenika, zmusiła wszystkich poważnych producentów do rozszerzenia oferty właśnie w tę stronę. Gdy wszystkie "średnie" minivany już zbudowano, przyszła kolej ma minivaniki stworzone z aut segmentu B. Tych jest już nieco mniej, gdyż nie każdy producent widzi sens, by opracowywać

Fot. Ford: Ford Fusion ma bardziej kanciastą sylwetkę niż Fiat. W Fordzie wykorzystano płytę podłogową Fiesty.
Fot. Ford: Ford Fusion ma bardziej kanciastą sylwetkę niż Fiat. W Fordzie wykorzystano płytę podłogową Fiesty.

samochód o dziwnych proporcjach: krótki, dość wąski, za to nadprzeciętnie wysoki. Porównujemy Fiata Idea i Forda Fusion napędzane benzynowymi silnikami 1,4 l.

 

Komfortu nie będzie

 

Nie da się ukryć - mimo krótkich siedzeń i pionowej pozycji jadących, wielkiego komfortu w autach tego typu nigdy nie będzie. Jednak w szczególnych, miejskich warunkach, tam

Fot. Fiat: Idea wykorzystuje płytę podłogową Punto. Napędzana silnikiem 1,4 l o mocy 77 KM ma wystarczającą dynamikę.
Fot. Fiat: Idea wykorzystuje płytę podłogową Punto. Napędzana silnikiem 1,4 l o mocy 77 KM ma wystarczającą dynamikę.

gdzie liczy się łatwość parkowania i zwinność przemykania w korkach, pojazd o nieco większej przestrzeni ładunkowej niż zwykła osobówka, może mieć sens. Z tego założenia wyszedł między innymi Ford proponując w roku 2002 model Fusion oparty na nowej Fieście, oraz Fiat, prezentując rok później Ideę, stworzoną z Punto. Pierwsze z tych aut pojawiło się w

Fot. Ford: Fusion napędzany silnikiem 1,4 l o mocy 80 KM ma zbliżoną dynamikę do Idei.
Fot. Ford: Fusion napędzany silnikiem 1,4 l o mocy 80 KM ma zbliżoną dynamikę do Idei.

Polsce tuż po premierze europejskiej, natomiast drugie, Idea, miało dziwną historię: mimo, że nasz kraj ma status "terytorium Fiata", ów interesujący model czekał z polską premierą do końca roku 2004.

 

Prawie takie same

 

Gdy porównamy dane obu minivaników, trudno będzie wskazać istotne różnice. Prawie identyczne wymiary, takaż konstrukcja, oferta mało różniących się podstawowych silników, równie zbliżone osiągi. Ale w praktyce Fusion stwarza całkiem inne

Fot. Fiat: Tablica przyrządów Fiata znajduje się na środku, przez co nie zawsze jest czytelna.
Fot. Fiat: Tablica przyrządów Fiata znajduje się na środku, przez co nie zawsze jest czytelna.

wrażenie niż Idea. Ford jest już na oko samochodem prawie użytkowym. Niektórzy mówią nań "kanciak" lub uznają go za zmniejszonego Transita. Rzeczywiście, polotu w jego wyglądzie, tak z zewnątrz jak i w super skromnie zaprojektowanej kabinie, nie znajdziemy.

 

Zupełnie co innego Idea - nie musi każdemu się podobać, ale widzimy, że Włosi przynajmniej o to walczyli. Jest nieco

Fot. Ford: Tablicę przyrządów w Fusionie umieszczono w typowym miejscu. Wskaźnik zużycia paliwa i temperatury cieczy chłodzącej w ostrym słońcu nie zawsze
Fot. Ford: Tablicę przyrządów w Fusionie umieszczono w typowym miejscu. Wskaźnik zużycia paliwa i temperatury cieczy chłodzącej w ostrym słońcu nie zawsze są czytelne.

opływowa, mimo wysokiego wzrostu przyjemna dla oka i nie robi wrażenia oszklonej ciężarówki, raczej po prostu podwyższonego Punto. To samo wrażenie odniesiemy wewnątrz - w Idei jest sporo interesujących kształtów i dobrze zaprojektowanych kolorowych materiałów. Ale zamontowana centralnie tablica przyrządów wygląda ładnie na zdjęciach, jednak w praktyce nie każdy ją zaakceptuje. Czasami dobrze by było, gdyby ktoś przytrzymał szalonych

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Idei ma objętość 320 l.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Idei ma objętość 320 l.

designerów za ołówek i nakazał trochę rozsądku. Wystarczy, że wyszaleli się projektując fotele, które w Idei można konfigurować (składać, obracać i przesuwać) na trzydzieści kilka sposobów. Interesującym, choć kosztownym (prawie 5 tys. zł) dodatkiem jest też szklany, panoramiczny, ale odsuwany dach - oczywiście gdy Idea ma służyć jako samochód rekreacyjny. 

 

Różnice

 

Podstawowe silniki benzynowe 1,4 w obu autach oferują zbliżone osiągi. Jednostka Forda, mimo że 16-zaworowa, nie dysponuje istotną przewagą, silnik

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Fusiona ma objętość 335 l.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Fusiona ma objętość 335 l.

Fiata można nawet uznać za elastyczniejszy i cichszy. Oba wystarczą do jazdy miejskiej, a nawet pozamiejskiej, o ile auta nie będą maksymalnie obciążone. Możliwości pomieszczenia bagaży w obu pojazdach są podobne, całkiem dobre jak na auta segmentu B. Wewnątrz można odnieść wrażenie, że nieco więcej miejsca jest w Fordzie, zapewne

Fot. Fiat: Tylne, indywidualne fotele Fiata można przesuwać wzdłuż nadwozia, a ich środkową części – składać.
Fot. Fiat: Tylne, indywidualne fotele Fiata można przesuwać wzdłuż nadwozia, a ich środkową części – składać.

skutkiem jego pudełkowatego kształtu. Ów kształt nie wpływa jednak negatywnie na pewność prowadzenia samochodu i jego zachowanie na drodze. Pod tym względem wyróżnilibyśmy nawet nieco Forda Fusion - do nieco przechylającej się, miękko zawieszonej Idei trzeba

Fot. Ryszard Polit: W Fusionie nie ma tak wielu możliwości konfiguracji siedzeń jak w Idei, ale we wnętrzu jest nieco więcej miejsca.
Fot. Ryszard Polit: W Fusionie nie ma tak wielu możliwości konfiguracji siedzeń jak w Idei, ale we wnętrzu jest nieco więcej miejsca.

przywyknąć.

 

Z kolei Fiat zyskuje przewagę, gdy porównujemy wyposażenie konkurentów. W podstawowej wersji Idei znajdziemy standardowy ABS, dwie poduszki powietrzne i centralny zamek, które od razu niwelują niewielką różnicę w cenie.

 

Wybór między tymi samochodami jest oczywisty. Gdy ktoś potrzebuje prostego, małego auta osobowego o cechach pojazdu użytkowego, wybierze Forda Fusion. Gdy zaś zechce wygodnego, wysokiego, ale całkowicie osobowego pojazdu miejskiego dysponującego swym własnym stylem, wybierze Fiata Ideę. 

 

 

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Fiat Idea

Ford Fusion

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

Remis

Poziom hałasu

Remis

Hamulce

+

 

Dynamika

Remis

Zużycie paliwa

Remis

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

+

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Fiat Idea

1,4 Fresh

 

Ford Fusion 1,4

Ambiente

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/8/beznynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3
)

1368

1388

Moc maksymalna (KM/obr/min)

77/6000

80/5700

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

100/3000

124/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

13,5

14,0

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

15,8

15,2

Prędkość maksymalna (km/h)

163

163

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

69

69

Droga hamowania od 100 km/h (m)

40,2

40,4

Pojemność bagażnika (dm3
)

320/1420

335/1175

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

47

45

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

5,4/8,4

5,4/8,6

Długość x szerokość x wysokość (cm)

393 x 169,8 x 166

402 x 172 x 150

Rozstaw osi (cm)

250,8

248,6

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)

46 210

43 210

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Fiat Idea

Ford Fusion

Poduszki powietrzne

2(O 6)

1(O 6)

Układ ABS/układ ASR - zapobiega poślizgowi kół przy ruszaniu

S/-

O/-

Układ wspomagania nagłego hamowania

-

O

Układ kontroli trakcji ESP

O

-

Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/O

O/O

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka zewnętrzne

O

-/-

 

S - standard

O - opcja

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty