Ford Fusion i Fiat Idea to przykłady, że suche dane techniczne nie mówią o samochodach wystarczająco dużo. Trzeba obejrzeć, dotknąć i przejechać się, by poznać prawdę.
Popularność minivanów zrodzonych z aut segmentu C, rozbudzona przede wszystkim przez pierwszego Renault Scenika, zmusiła wszystkich poważnych producentów do rozszerzenia oferty właśnie w tę stronę. Gdy wszystkie "średnie" minivany już zbudowano, przyszła kolej ma minivaniki stworzone z aut segmentu B. Tych jest już nieco mniej, gdyż nie każdy producent widzi sens, by opracowywać
samochód o dziwnych proporcjach: krótki, dość wąski, za to nadprzeciętnie wysoki. Porównujemy Fiata Idea i Forda Fusion napędzane benzynowymi silnikami 1,4 l.
Komfortu nie będzie
Nie da się ukryć - mimo krótkich siedzeń i pionowej pozycji jadących, wielkiego komfortu w autach tego typu nigdy nie będzie. Jednak w szczególnych, miejskich warunkach, tam
gdzie liczy się łatwość parkowania i zwinność przemykania w korkach, pojazd o nieco większej przestrzeni ładunkowej niż zwykła osobówka, może mieć sens. Z tego założenia wyszedł między innymi Ford proponując w roku 2002 model Fusion oparty na nowej Fieście, oraz Fiat, prezentując rok później Ideę, stworzoną z Punto. Pierwsze z tych aut pojawiło się w
Polsce tuż po premierze europejskiej, natomiast drugie, Idea, miało dziwną historię: mimo, że nasz kraj ma status "terytorium Fiata", ów interesujący model czekał z polską premierą do końca roku 2004.
Prawie takie same
Gdy porównamy dane obu minivaników, trudno będzie wskazać istotne różnice. Prawie identyczne wymiary, takaż konstrukcja, oferta mało różniących się podstawowych silników, równie zbliżone osiągi. Ale w praktyce Fusion stwarza całkiem inne
wrażenie niż Idea. Ford jest już na oko samochodem prawie użytkowym. Niektórzy mówią nań "kanciak" lub uznają go za zmniejszonego Transita. Rzeczywiście, polotu w jego wyglądzie, tak z zewnątrz jak i w super skromnie zaprojektowanej kabinie, nie znajdziemy.
Zupełnie co innego Idea - nie musi każdemu się podobać, ale widzimy, że Włosi przynajmniej o to walczyli. Jest nieco
opływowa, mimo wysokiego wzrostu przyjemna dla oka i nie robi wrażenia oszklonej ciężarówki, raczej po prostu podwyższonego Punto. To samo wrażenie odniesiemy wewnątrz - w Idei jest sporo interesujących kształtów i dobrze zaprojektowanych kolorowych materiałów. Ale zamontowana centralnie tablica przyrządów wygląda ładnie na zdjęciach, jednak w praktyce nie każdy ją zaakceptuje. Czasami dobrze by było, gdyby ktoś przytrzymał szalonych
designerów za ołówek i nakazał trochę rozsądku. Wystarczy, że wyszaleli się projektując fotele, które w Idei można konfigurować (składać, obracać i przesuwać) na trzydzieści kilka sposobów. Interesującym, choć kosztownym (prawie 5 tys. zł) dodatkiem jest też szklany, panoramiczny, ale odsuwany dach - oczywiście gdy Idea ma służyć jako samochód rekreacyjny.
Różnice
Podstawowe silniki benzynowe 1,4 w obu autach oferują zbliżone osiągi. Jednostka Forda, mimo że 16-zaworowa, nie dysponuje istotną przewagą, silnik
Fiata można nawet uznać za elastyczniejszy i cichszy. Oba wystarczą do jazdy miejskiej, a nawet pozamiejskiej, o ile auta nie będą maksymalnie obciążone. Możliwości pomieszczenia bagaży w obu pojazdach są podobne, całkiem dobre jak na auta segmentu B. Wewnątrz można odnieść wrażenie, że nieco więcej miejsca jest w Fordzie, zapewne
skutkiem jego pudełkowatego kształtu. Ów kształt nie wpływa jednak negatywnie na pewność prowadzenia samochodu i jego zachowanie na drodze. Pod tym względem wyróżnilibyśmy nawet nieco Forda Fusion - do nieco przechylającej się, miękko zawieszonej Idei trzeba
przywyknąć.
Z kolei Fiat zyskuje przewagę, gdy porównujemy wyposażenie konkurentów. W podstawowej wersji Idei znajdziemy standardowy ABS, dwie poduszki powietrzne i centralny zamek, które od razu niwelują niewielką różnicę w cenie.
Wybór między tymi samochodami jest oczywisty. Gdy ktoś potrzebuje prostego, małego auta osobowego o cechach pojazdu użytkowego, wybierze Forda Fusion. Gdy zaś zechce wygodnego, wysokiego, ale całkowicie osobowego pojazdu miejskiego dysponującego swym własnym stylem, wybierze Fiata Ideę.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Fiat Idea | Ford Fusion |
Przestronność wnętrza | | + |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | Remis | |
Hamulce | + | |
Dynamika | Remis | |
Zużycie paliwa | Remis | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | + | |
Wybrane dane techniczne:
| Fiat Idea 1,4 Fresh | Ford Fusion 1,4 Ambiente |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/8/beznynowy | 4/16/benzynowy |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1368 | 1388 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 77/6000 | 80/5700 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 100/3000 | 124/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 13,5 | 14,0 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 15,8 | 15,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 163 | 163 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 69 | 69 |
Droga hamowania od 100 km/h (m) | 40,2 | 40,4 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 320/1420 | 335/1175 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 47 | 45 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 5,4/8,4 | 5,4/8,6 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 393 x 169,8 x 166 | 402 x 172 x 150 |
Rozstaw osi (cm) | 250,8 | 248,6 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
Cena (zł) | 46 210 | 43 210 |
Wyposażenie seryjne:
| Fiat Idea | Ford Fusion |
Poduszki powietrzne | 2(O 6) | 1(O 6) |
Układ ABS/układ ASR - zapobiega poślizgowi kół przy ruszaniu | S/- | O/- |
Układ wspomagania nagłego hamowania | - | O |
Układ kontroli trakcji ESP | O | - |
Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/O | O/O |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka zewnętrzne | O | -/- |
S - standard
O - opcja
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?