Fiat Grande Punto kontra Opel Corsa

Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski: Wzorniczy strzał w dziesiątkę! Linia nadwozia autorstwa Giugiaro zachwyca sportowym charakterem.
Fot. Jarosław Zgirski: Wzorniczy strzał w dziesiątkę! Linia nadwozia autorstwa Giugiaro zachwyca sportowym charakterem.
Samochody miejskie nie muszą być już małe, nudne i byle jakie. Coraz częściej są dopracowanymi konstrukcjami, skierowanymi dla młodej rodziny.
Takimi, jak nasi rywale.
Fot. Jarosław Zgirski: Wzorniczy strzał w dziesiątkę! Linia nadwozia autorstwa Giugiaro zachwyca sportowym charakterem.
Fot. Jarosław Zgirski: Wzorniczy strzał w dziesiątkę! Linia nadwozia autorstwa Giugiaro zachwyca sportowym charakterem.

 

Auta segmentu B w ciągu ostatnich lat zmieniły się znacznie. Przede wszystkim urosły, dzięki czemu coraz mniej narzekań słyszy się od pasażerów tylnej kanapy. Także jakość spasowania detali stoi na wyższym niż kiedyś poziomie. Bogactwem wyposażenia i wielkością bagażników również coraz bardziej przypominają samochody kompaktowe. Opel Corsa i Fiat Grande Punto to właściwie kuzyni, zbudowani na

Fot. Jarosław Zgirski: Nową Corsę zaprezentowano w czerwcu na londyńskim salonie motoryzacyjnym, w Polsce dostępna jest od października.
Fot. Jarosław Zgirski: Nową Corsę zaprezentowano w czerwcu na londyńskim salonie motoryzacyjnym, w Polsce dostępna jest od października.

tej samej płycie podłogowej. Różnice są jednak zauważalne i to wyrażane nie tylko suchymi liczbami.

 

Cechy szczególne

 

Fiat postawił na wygląd. Grande Punto w jego wykonaniu to powrót do bogatych tradycji włoskiego wzornictwa. Nowy Fiat z przodu przypomina wozy spod znaku Maserati, z kolei ukształtowaniem tyłu nawiązuje do poprzednika. W Corsie

Fot. Jarosław Zgirski: W przyszłym roku nadwozie hatchback uzupełni wersja sedan.
Fot. Jarosław Zgirski: W przyszłym roku nadwozie hatchback uzupełni wersja sedan.

inżynierowie Opla poszli inną drogą - ujednolicenia wyglądu wszystkich samochodów w gamie. I dlatego Opel Corsa, z zachowaniem pewnych stylistycznych odrębności, coraz mocniej przypomina swą starszą siostrę Astrę.

Największym atutem nowej Corsy jest wykończenie wnętrza. Deska rozdzielcza wykonana jest starannie, plastiki kokpitu są bardzo dobrej jakości, również pod względem ergonomii nie można Corsie zarzucić nic szczególnego. Jedynie przełączniki świateł w porównaniu do poprzedniego modelu mają zbyt skomplikowany system włączania świateł

Fot. Jarosław Zgirski: Płytę podłogową testowanych aut opracowali wspólnie inżynierowie General Motors i Fiata.
Fot. Jarosław Zgirski: Płytę podłogową testowanych aut opracowali wspólnie inżynierowie General Motors i Fiata.

przeciwmgielnych. Wnętrze Grande Punto również pod względem ergonomii nie odstaje zbytnio od najmłodszego dziecka Opla. Zegary są czytelne, przełączniki w typowych dla Fiata miejscach, jakość materiałów wykończeniowych znacznie lepsza od Punto poprzedniej generacji.

W obu samochodach kabinę ożywiają barwne wstawki paneli czołowych deski rozdzielczej i tapicerce foteli.

Grande Punto i Corsa urosły w porównaniu do swoich poprzedników. Oba oferują sporo miejsca na nogi pasażerom tylnej kanapy, ale Fiat ma go nieco więcej.

Fot. Jarosław Zgirski: Kokpit Fiata czytelny i dobrej jakości. Świetnie wyprofilowana kierownica, dodatkowy przycisk City ułatwia manewrowanie na pa
Fot. Jarosław Zgirski: Kokpit Fiata czytelny i dobrej jakości. Świetnie wyprofilowana kierownica, dodatkowy przycisk City ułatwia manewrowanie na parkingu.

Za to Opel może się poszczycić większym bagażnikiem, podzielonym na dwie komory, a zabudowane nadkola powodują, że ma proporcjonalne kształty ułatwiające pakowanie toreb.

 

Silniki

 

Najchętniej kupowaną wersją silnika w Corsie jest obecnie motor o pojemności 1,2 l i mocy 80 KM. Zapewnia on wystarczające osiągi, by sprawnie poruszać się po mieście. Silnik Fiata jest nieco gorszy. Mimo mniejszej mocy zużywa więcej paliwa, a pod względem dynamiki także ustępuje Corsie. Nadaje się wyłącznie do miasta! Na szczęście nie jest hałaśliwy. Z punktu widzenia osiągów korzystniejszy dla Fiata jest silnik 1,4

Fot. Jarosław Zgirski: Kierowca ma wzorowo zaprojektowane miejsce pracy, z bardzo dobrej jakości plastików. Dużo pomysłowych schowków.
Fot. Jarosław Zgirski: Kierowca ma wzorowo zaprojektowane miejsce pracy, z bardzo dobrej jakości plastików. Dużo pomysłowych schowków.

l, zapewniający Punto poprawną dynamikę.

Podobnej pojemności jednostka napędowa w Corsie pozwoli jej znacznie sprawniej poruszać się na szybszych trasach. Do wyboru są również silniki wysokoprężne: 1,3 l (Punto) oraz 1,3 l i 1,7 l (Corsa).

 

Wrażenia z jazdy

 

Pod względem prowadzenia oba auta wystarczająco dorosły. Jeździ się nimi pewnie i bezpiecznie, tym bardziej w Corsie, w której jest możliwość zamówienia systemu kontroli trakcji ESP, czego niestety brakuje w Punto.

Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik Grande Punto ma minimalnie mniejszą pojemność od rywala. Wysoko unoszona klapa ułatwia załadunek.
Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik Grande Punto ma minimalnie mniejszą pojemność od rywala. Wysoko unoszona klapa ułatwia załadunek.

Zawieszenie Fiata pozwala na jazdę w sportowym stylu, pewnie trzyma się drogi nawet w ciasnych zakrętach. Jest przy tym sprężyste i komfortowe. Jedynie przy pokonywaniu poprzecznych nierówności dobre wrażenie psują stuki z tylnej osi. Wada ta nie występuje w przypadku Corsy. Opel także zachowuje się w zakrętach bardzo dobrze, koła precyzyjnie reagują na ruchy kierownicą, której wspomaganie maleje wraz ze wzrostem prędkości, dając poczucie pełnej kontroli

Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik podzielony na dwie komory, po złożeniu oparć tylnych foteli otrzymujemy płaską podłogę. „Kufer” ma geometryczne kształty,
Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik podzielony na dwie komory, po złożeniu oparć tylnych foteli otrzymujemy płaską podłogę. „Kufer” ma geometryczne kształty, dzięki zabudowanym nadkolom.

nad autem. Jedyną wadą układu jezdnego Corsy jest jej droga hamowania - za długa, jak na tą klasę pojazdu.

 

Podsumowanie

 

Corsa stanowi połączenie dobrych osiągów, starannego wykonania, przestronności wnętrza i konkurencyjnej ceny. Fiat Grande Punto można pochwalić za wspaniałą stylistykę, dobre parametry zawieszenia i obszerne wnętrze. Pod względem bezpieczeństwa Opel Corsa i Fiat Grande Punto zapewniają podobną ochronę: otrzymały po pięć gwiazdek w teście EuroNCAP.

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Fiat Grande Punto

Opel Corsa

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

 

+

Poziom hałasu

Remis

 

Hamulce

+

 

Zużycie paliwa

 

+

Wyposażenie

 

+

Cena

+

 

 

Wybrane dane techniczne

 

 

Fiat Grande Punto 1,2 8V

Opel Corsa 1.2 12V

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/8/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3
)

1242

1229

Moc maksymalna (KM/obr/min)

65/5500

80/5600

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

14,5

13,9

Prędkość maksymalna (km/h)

155

168

Droga hamowania od 100 km/h (m)

38

40

Pojemność bagażnika (l)

275/1030

285/1100

Pojemność zbiornika paliwa (l)

45

44

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

5,1/7,9

4,7/7,7

Długość x szerokość x wysokość (cm)

403/169/149

400/171/149

Rozstaw osi (cm)

251

251

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/8

2/12

Cena (zł)

38 200

41 500

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Fiat Grande Punto

Fresh

Opel Corsa

Essentia

Poduszki powietrzne

2

2

Układ ABS

S

S

Układ ESP

-

2000

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

450

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/-

1125/-

Lusterka zewnętrzne sterowane/

podgrzewane elektrycznie

S/500

S/400

Klimatyzacja

4500

4650

Radioodtwarzacz z CD

1500

1800

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty