Fiat już wiele razy udowodnił, że jest mistrzem w tworzeniu małych aut. Znacznie gorzej idzie mu jednak z dużymi samochodami. W dobie łączenia

się poszczególnych koncernów starał się tą lukę wypełnić przez „małżeństwo” z General Motors, które jednak nie przetrwało próby czasu. Teraz duże modele w gamie włoskiej marki ma zapewnić Chrysler. Do roku 2014 ponad połowa oferowanych przez obie firmy modeli będzie już oparta o wspólne platformy. Pierwszym elementem tej nowej segmentowej układanki jest Fiat Freemont.
Nowy samochód został stworzony na bazie Dodge'a Journeya. Zachowano bryłę nadwozia i funkcjonalność amerykańskiego pierwowzoru, ale poważnym zmianom poddano zawieszenie i układ kierowniczy, wnętrze samochodu, a także włożono pod maskę włoskiego turbodiesla, poprawiając przy okazji izolację i wytłumienie silnika. Nadwozie samochodu jest dość specyficzne - ma wygląd kombi, ale o bardzo dużych rozmiarach. Długość tego modelu wynosi 488,8 cm, szerokość 187,8 cm, wysokość 169,1 cm, a rozstaw osi 289 cm.
[polecane]22744909,22747505;1[/polecane]
Wnętrze mieści 7 osób. W samochodzie są trze rzędy siedzeń w układzie 2 + 3 + 2. Drugi i trzeci są składane. Dwa fotele w trzecim rzędzie są niezależnie chowane w podłodze. Mieszczą nawet wysokich pasażerów, ale przy dłuższych podróżach problemem jest niewielka ilość miejsca na stopy. Dostęp do tylnych siedzeń jest dość łatwy dzięki sposobowi składania kanapy w drugim rzędzie. Jednym ruchem unosi się w górę siedzisko i przesuwa do przodu oparcie. Tylne drzwi otwierają się pod kątem 90 stopni, co ułatwia wciśnięcie się na ostatni rząd siedzeń. Zastosowano przy tym tzw. teatralny układ foteli, w którym siedziska w kolejnych rzędach są umieszczone nieco wyżej, dzięki czemu ich pasażerowie mają lepszą widoczność.
Freemont zachował funkcjonalność rodzinnych samochodów amerykańskich. W kabinie jest ponad 20 schowków. Do dyspozycji kierowcy i pasażerów jest m.in. głęboki schowek w podłokietniku, mieszczący także wejście USB i dwunastovoltowe gniazdko elektryczne. Przed drugim rzędem siedzeń są w podłodze dwa schowki o pojemności 12 litrów. Przy siedmiu rozłożonych siedzeniach pozostaje jeszcze bagażnik o pojemności 145 l. W konfiguracji pięcioosobowej na bagaże zostaje 540 l, a jeżeli pozostawimy tylko 2 miejsca, to przestrzeń bagażowa będzie liczyć 1461 l.
Pod maską samochodu znalazły się włoskie, dwulitrowe turbodiesle w dwóch wersjach mocy – 140 KM i 170 KM. Obydwa mają taki sam maksymalny moment obrotowy 350 Nm i sześciostopniowe, manualne skrzynie biegów, a także te same wysokości spalania. Wynosi ono średnio 6,4 l/100 km. Obydwa samochody nieco jednak różnią się dynamiką. Podczas gdy słabszy rozpędza się do 100 km/h w 12,3 sekundy i może jechać z maksymalną prędkością 180 km/h, dla mocniejszego wielkości te wynoszą 11 sekund i 195 km/h.
Przygotowując samochód na europejski rynek dopasowano także zawieszenie i układ kierowniczy do naszych upodobań – zawieszenie jest sztywniejsze, a wspomaganie kierownicy bardziej bezpośrednie.
Na rynek wchodzą dwie wersje wyposażenia. Już w podstawowej otrzymujemy przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, system kontroli trakcji TCS, system stabilizacyjny ESP, z układem Hill Holder, wspomagającym ruszanie pod górę oraz zmniejszającym ryzyko przewrócenia się pojazdu systemem Rollover Mitigation, trójstrefową klimatyzację z regulacją i kratkami nawiewu w suficie, radio z dotykowym wyświetlaczem, sterowaniem w kierownicy i gniazdami audio oraz USB, tempomat i system bezkluczykowego dostępu do samochodu.
Standardowym wyposażeniem są także siedziska skrajnych miejsc drugiego rzędu wyposażone w siedziska Child Booster, które można podnosić o 10 cm. Nie trzeba wówczas stosować podkładek dla nieco starszych dzieci.
W podstawowej wersji otrzymujemy tylko pięcioosobową konfigurację wnętrza, a co za tym idzie nie mamy trójstrefowej klimatyzacji, tylko manualną. Samochód ze 140-konnym silnikiem kosztuje w tej wersji 99 990 złotych. Za siedmiomiejscową wersję z trzystrefową klimatyzacją trzeba zapłacić 101 990 złotych.
[b]Wybrane dane techniczne Fiata Freemonta i konkurentów:
Marka/model | Fiat Freemont | Ford S/MAX | Nissan Qashqai + 2 |
cena (zł) | 99 990 | 99 900 | 110 800 |
Silnik | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność (l) | 2,0 | 2,0 | 2,0 |
Moc (KM) | 140 | 150 | 140 |
Moment obrotowy (Nm) | 350 | 320 | 320 |
Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s) | 12,3 | 10,1 | 10,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 180 | 193 | 196 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,4 | 6 | 5,7 |
Emisja CO2 (g/km) | 169 | 159 | 152 |
Skrzynia biegów | manualna 6 biegów | manualna 6 biegów | manualna 6 biegów |
Pojemność bagażnika (l) | 540 | 450 | 755 |
**więcej zdjęć Fiata Freemonta w
naszej galerii**
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Apple Beats Flex żółty (MYMD2EE/A)
w zależności od tego, co robisz, słuchawki beats f…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay EX Czarne
To jest automatyczne tłumaczenie wygenerowane prze…
kup teraz

Beyerdynamic DT770 PRO 80Ohm
Najważniejsze cechy:• ergonomiczny kształt• przewó…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay EX Złote
Słuchawki Bang & Olufsen Beoplay EX Komfort na któ…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay H95 Navy 1266116
Słuchawki Bang & Olufsen Beoplay H95 Navy 1266116D…
Pirat drogowy w Lublinie