Tym razem w redakcyjnym teście odmiana z najmniejszym silnikiem benzynowym.
Fiat Doblo to samochód użytkowy o wszechstronnym zastosowaniu, nadający

się zarówno dla rodziny, jak i do małej firmy. Fiat Doblo jest oferowany w dwóch wersjach nadwozia. Pierwsza to odmiana osobowa, pozwalająca na wygodny przewóz pięciu osób wraz ze sporym bagażem oraz odmiana Cargo, czyli typowe auto użytkowe. Poza zastosowaniem oba auta można odróżnić także po wyglądzie - osobowo-dostawcze jest przeszklone, wersja Cargo zaś to typowy blaszak.
Pod względem wyposażenia dostawczo -osobowy Fiat góruje nad konkurentami, a już na pewno gdy porównamy najtańsze odmiany. W standardzie znalazły się elektrycznie opuszczane szyby w drzwiach, centralne ryglowanie zamków, odsuwane drzwi po stronie pasażera, wspomaganie układu kierowniczego i poduszka gazowa dla kierowcy. Na obszernej liście opcji znalazły się m. in. poduszka gazowa dla pasażera, airbagi boczne, radioodtwarzacz, klimatyzacja i odsuwane drzwi także po lewej stronie nadwozia. Ciekawostką jest możliwość zamówienia - oczywiście za dopłatą - czujników ułatwiających parkowanie.
CZYTAJ TAKŻE:
**
Fiat Doblo kontra Renault KangooFiat Doblo 1.9 JTD - wrażenia z jazdy**

Doblo pod względem komfortu ustępuje oczywiście autom osobowym, przede wszystkim dokuczliwy jest hałas dochodzący do uszu kierowcy. Główne jego źródła to zawieszenie i powietrze opływające nadwozie, a także niezbyt dobre wygłuszenie wnętrza. Zawieszenie Doblo jest zestrojone dość miękko, ale mimo dość wyraźnych przechyłów samochód nie ma tendencji do pod- czy nadsterowności.
Wnętrze
Podobnie jak nadwozie, także wnętrze Doblo jest stylizowane dość odważnie. Deska rozdzielcza ma nieczęsto spotykany w użytkowych autach kształt, także

dość intensywny niebieski kolor zastosowanych tworzyw jest nietypowy. Podczas wyjazdów poza miasto przydadzą się na pewno wygodne podłokietniki w drzwiach. W testowym aucie znalazł się także widoczny u góry środkowej konsoli ekran systemu nawigacji satelitarnej. Niezbyt wygodnie - poniżej miejsca na radioodtwarzacz zamontowano przyciski sterujące elektrycznie opuszczanymi szybami. Do tego ich oznakowanie pozostawia nieco do życzenia. Nietypowo umieszczono dźwignię zmiany biegów - u dołu konsoli, poniżej pokręteł nawiewu i ogrzewania.

Nadwozie
Charakterystyczne dla Doblo są "piętrowe" przednie reflektory i tylne lampy, umieszczone podobnie jak w Volvo V70 czy Renault Kangoo, w tylnych słupkach, a także duża krata wlotu powietrza. W testowym modelu tylna klapa była unoszona do góry - dzięki temu widoczność do tyłu jest bardzo dobra, czego nie można powiedzieć o wersji z dzielonymi drzwiami. Takie rozwiązanie ma jeszcze jedną zaletę - podczas ładowania bagażu drzwi mogą pełnić rolę daszku, chroniącego przed deszczem. Doblo w wersji osobowej łatwo przekształcić w auto typowo dostawcze, które może przewozić ładunek o objętości nawet 3 m3
.
Silnik
Początkowo Doblo był oferowany tylko w dwóch odmianach silnikowych - benzynowej o pojemności 1,2 l i mocy 65KM i wysokoprężnej o pojemności 1,9 l i mocy 63 KM. Testowy egzemplarz był wyposażony w jednostkę benzynową. Niestety, z ważącym ponad 1200 kg autem radzi sobie ona niezbyt dobrze. Doblo w tej wersji jest przeznaczony głównie do miasta i na krótkie trasy. Osiągi mówią same za siebie - 18,9 sek. od 0 do 100 km/h i prędkość maksymalna 142 km/h. Znacznie ciekawszą ofertę stanowią dwie mocniejsze jednostki, wprowadzone do oferty niedawno. Do wyboru są benzynowy silnik 1,6 l o mocy 103 KM i turbodiesel 1,9 l o mocy 105 KM.
Podsumowanie
Fiat wprowadził Doblo znacznie później niż rywale, mógł więc uniknąć błędów popełnionych przez konkurencję. We wszystkich odmianach auto jest wyposażone standardowo w odsuwane drzwi po stronie pasażera, te po drugiej stronie są dostępne za dopłatą. Groźne dla innych aut dostawczo -osobowych mogą się okazać zwłaszcza dwie nowe wersje silnikowe.
Wyposażenie
Model | Fiat Doblo | Renault Kangoo | Peugeot Partner |
Cena (zł) | 43 100 | 43 400 | 47 500 |
ABS | O | O | O |
Airbag kierowca/pasażer | S/O | S/S | S/O |
Poduszki boczne | O | O | N |
Wspomaganie kierownicy | S | S | S |
Elektryczne szyby | S | O | O |
Centralne ryglowanie zamków | S | O | O |
Radio | O | O | O |
Klimatyzacja | O | O | O |
Aluminiowe felgi | O | N | N |
S - standard, O - opcja, N - niedostępne
Fiat Doblo a konkurencja
Model | Fiat Doblo | Renault Kangoo | Peugeot Partner |
Silnik | R4 | R4 | R4 |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1242 | 1149 | 1360 |
Moc maks. (KM) | 65 | 60 | 75 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 102 | 93 | 111 |
Skrzynia biegów | M/5 | M/5 | M/5 |
Hamulce przednie/tylne | T/B | T/B | T/B |
Średnica zawracania (m) | 10,5 | 10,4 | 10,2 |
Objętość bagażnika (dm3 ) | 750 | 650 | 624 |
Długość (mm) | 4159 | 3995 | 4110 |
Szerokość (mm) | 1714 | 1660 | 1720 |
Wysokość (mm) | 1820 | 1830 | 1800 |
Rozstaw osi (mm) | 2566 | 2600 | 2690 |
Masa własna (kg) | 1220 | 1065 | 1125 |
Ładowność (kg) | 580 | 580 | 655 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 142 | 136 | 151 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) | 18,9 | 18,9 | 14,6 |
Zużycie paliwa (l/100 km) | |||
Miasto | 9,8 | 8,3 | 8,9 |
Poza miastem | 6,5 | 6,1 | 6 |
Średnie | 7,7 | 6,9 | 7,1 |
T - hamulce tarczowe, B - hamulce bębnowe, M - manualna
**więcej zdjęć Fiata Doblo w
naszej galerii**
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?