Większość producentów ma w swojej ofercie samochód typu kombivan. Z szerokiej gamy modeli dostępnych na naszym rynku wybraliśmy przebojowego Renault Kangoo i Fiata Doblo.

Taki wybór został podyktowany odmienną koncepcją tych samochodów. Sporym problemem był wybór odpowiedniej wersji silnikowej. Odrzuciliśmy najsłabsze silniki o pojemności 1,2 l oferowane przez obu producentów, gdyż są za słabe. Zdecydowaliśmy się na najmocniejsze silniki wysokoprężne, mając nadzieję na dobrą dynamikę pojazdów przy

umiarkowanym zużyciu paliwa. Wadą tego wyboru jest wysoka cena zakupu - prawie 60 tys. zł. Kangoo napędzany jest silnikiem 1,5 dCi o mocy 80 KM, a Doblo - 1,9 JTD o mocy aż 105 KM. Oba pojazdy oferowane są w wersji 4-drzwiowej lub 5-drzwiowej - z wymagającymi dopłaty przesuwanymi drzwiami z lewej strony nadwozia. Można też wybrać rodzaj zamknięcia bagażnika - albo podnosząca się do góry pokrywę lub otwierane na boki drzwi dwuskrzydłowe.
Cechy szczególne
Kombivan to samochód uniwersalny - może służyć jako mały samochód dostawczy lub osobowy. Która wersja będzie priorytetowa, zależy od konstruktora. Francuzi, prekursorzy kombivanów postawili na wersję osobową, z której powstaje wersja towarowa. Świadczy o tym konstrukcja zawieszenia, preferująca komfort jazdy. W zawieszeniu tylnej osi Kangoo zastosowano układ drążków skrętnych i wahaczy wzdłużnych, dzięki którym jazda po złych drogach jest w miarę

wygodna. Taka konstrukcja zawieszenia niedobrze znosi nadmierne obciążenie pojazdu, np. zbyt dużą ilością bagaży. Takiego problemu nie ma użytkownik Fiata Doblo, którego konstrukcja jest zupełnie inna i dość niespotykana. Z tyłu zastosowano bowiem sztywną oś opartą na resorach piórowych, podobnie jak w Polonezie. Mało nowocześnie? Ale w autach dostawczych to idealne rozwiązanie.

Ilość miejsca we wnętrzu obu pojazdów jest imponująca. Nawet brak tylnych lewych drzwi nie jest uciążliwy, gdyż opuszczenie drugiego rzędu siedzeń przychodzi łatwo przez prawe drzwi. Wnętrze Renault Kangoo po face liftingu przeprowadzonym wiosną 2003 roku przypomina wnętrze samochodu osobowego. Wykończenie tablica przyrządów i jakość plastików poprawiły się, zakryto też śruby montażowe. Wnętrze Doblo również sprawia korzystne wrażenie. Zaletą Fiata jest wysoko umieszczona dźwignia zmiany biegów, której położenie dodatkowo zwiększa przestrzeń dla kierowcy i pasażera. We wnętrzu obu aut zainstalowano schowki i półki, ułatwiające przewożenie drobnych przedmiotów. Objętość bagażnika Kangoo wynosi 650 l, a Doblo - aż 750 l. W ich wnętrzu zmieszczą się więc wszystkie przedmioty potrzebne na urlopowy wyjazd.
Silniki

Wysokoprężny silnik Fiata z rodziny JTD i Renaulta - dCi mają po 2 zawory w każdym cylindrze, zasilane są układem common rail i doładowane turbosprężarką. Kultura pracy obu jednostek napędowych jest zbliżona. Jednostka napędowa Fiata ma pojemność skokową 1,9 l i osiąga 105 KM mocy, a Kangoo - z 1,5 l uzyskuje 82 KM. Wbrew pozorom nieco szybszy okazał się Kangoo, szczególnie podczas rozpędzania na wyższych biegach. Jednak nawet wolniejszy Doblo ma wystarczającą dynamikę, wystarczającą do wyprzedzania

wolniejszych pojazdów na trasie. Renault okazał się autem bardziej oszczędnym od Fiata. W mieście różnica w zużyciu paliwa dochodzi do blisko 2 litrów, a na trasie - 0,7 l na 100 km.
Wrażenia z jazdy
Oba pojazdy są dość głośne, a hałas zmierzony przy prędkości 100 km/h wynosi 70 dB dla obu konkurentów. Poziom hałasu rośnie wraz ze wzrostem prędkości, gdyż głównym jego źródłem jest szum powietrza opływającego nadwozie. Przy zwiększeniu prędkości do 130 km/h poziom hałasu wzrasta dwukrotnie, dlatego długa i szybka podróż na zagranicznych autostradach jest męcząca. Niestety, jest to cecha typowa dla kombivanów, wynikająca z rodzaju nadwozia.
Zgodnie z oczekiwaniami, zawieszenie Kangoo dobrze daje sobie radę z nierównościami drogi. Jeżeli nie jedziemy zbyt szybko, pochylenie nadwozia nie jest nadmierne. Gdy Doblo jest obciążony, komfortem jazdy nie ustępuje Kangoo, a własności jezdne są zupełnie przyzwoite. Przy pustym bagażniku Doblo ma tendencję do podskakiwania tylnej osi. Z racji znacznej wysokości oba pojazdy nie nadają się do szybkiego pokonywania wiraży. Niepokojąca w Fiacie jest mała wydajność układu hamulcowego. Na zatrzymanie Doblo z prędkości 100 km/h potrzeba aż 44,8 m. Pod tym względem lepszy jest Kangoo, któremu wystarcza o 2,3 m mniej.
Podsumowanie
Jeżeli potrzebujemy auta do przewożenia ciężkich przedmiotów, np. sprzętu do nurkowania czy desek z żaglem, lepszy będzie Fiat, ze względu na konstrukcję zawieszenia tylnej osi. Bardziej oszczędnym i nieco szybszym autem okazał się jednak Kangoo. Fiat natomiast ma większy o 100 l bagażnik. Tak więc każdy z konkurentów ma swoje mocne i słabe strony.
Nasza ocena:
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
Doblo Kangoo
Przestronność wnętrza +
Silnik remis
Poziom hałasu remis
Hamulce +
Dynamika +
Zużycie paliwa +
Nowoczesność konstrukcji remis
Wyposażenie +
Wybrane dane techniczne:
Doblo Kangoo
Typ silnika wysokoprężny wysokoprężny
Liczba cylindrów/zaworów 4/8 4/8
Pojemność skokowa (cm3): 1910 1461
Moc maksymalna (KM/obr/min): 105/4000 82/4000
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): 205/1750 185/1750
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): 12,4 12,5
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): 11,5 10,8
Prędkość maksymalna (km/h): 168 155
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: 70 70
Droga hamowania od 100 km/h (m): 44,8 42,5
Pojemność bagażnika (dm3): 750/3000 650/2600
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): 60 50
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): 5,3/8,2 4,6/6,3
Długość x szerokość x wysokość (cm): 416 x 172 x 184 403 x 167 x 183
Rozstaw osi (cm): 257 260
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) 2/8 2/12
Cena (zł): 59 400 57 900
Wyposażenie seryjne:
Doblo Active Kangoo Kaleido
poduszki powietrzne 1 2
układ ABS o o
układ ESP - -
elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych s/- s/-
klimatyzacja manualna/automatyczna o s/-
radio CD o s
centralny zamek s s
wspomaganie układu kierowniczego s s
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?