
Rozszerzanie kręgu potencjalnych klientów to naturalne dążenie każdego producenta. Do tej pory samochody klasy średniej koncern Fiat sprzedawał pod swoimi markami Alfa Romeo i Lancia. W ramach nowej polityki zdecydowano się rozszerzyć gamę modeli oferowanych pod marką Fiat. Nowy model Croma jest interesujący pod wieloma względami, gdyż wykorzystano w nim płytę podłogową z Opla Vectry, a

nadwozie zaprojektował mistrz designu, Giorgio Giugiaro, a nie koncernowe centrum projektowe. Notabene Fiat Croma produkowany w latach 1985 -1994 był pierwszym autem napędzanym silnikiem wysokoprężnym z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jeździliśmy nową Cromą napędzaną silnikiem Diesla 1,9 l o mocy 150 KM.

Cechy szczególne
Croma to oryginalny samochód w rodzinie Fiata. Już nadwozie wygląda interesująco, gdyż przypomina wysokie kombi. Nowością u Fiata jest też wielowahaczowe zawieszenie tylne oraz umieszczenie stacyjki zapłonu między fotelami przednimi - jak w Saabie. Croma to jeden z niewielu pojazdów osobowych na polskim rynku, w którym nie oferuje się

silników benzynowych. Będą one dostępne w późniejszym terminie. Wnętrze Cromy jest bardzo przestronne, co uzyskano przez nieco wyższe zamontowanie siedzeń. Dzięki temu łatwo do samochodu wsiadać i bez trudu można z niego wysiąść. Tablica przyrządów jest czytelna i umieszczona w typowym miejscu - przed oczami kierowcy. Obszerny bagażnik o pojemności 500 l ma regularne kształty. Na jego dnie zainstalowano dojazdowe koło zapasowe.

Silnik
Dużą zaletą Cromy jest wysokoprężny silnik, który z pojemności 1,9 l osiąga moc 150 KM. Ma on 16 zaworów, kanał dolotowy o zmiennej długości i doładowany jest turbosprężarką. Fiat jest prekursorem diesli z wtryskiem bezpośrednim zasilanymi układem common rail, a obecnie

produkowana jednostka napędowa sprawia bardzo dobre wrażenie. Wyróżnia się wysoką kulturą pracy i niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo. Pojazd w mieście zużywa nieco ponad 8 l paliwa, co biorąc pod uwagę masę pojazdu, należy uznać za bardzo korzystny wynik.
Wrażenia z jazdy
Croma jest autem dość szybkim. Prędkość 100 km/h pojazd uzyskuje w czasie krótszym niż 10 sekund. Równie skutecznie rozpędza się na wyższych biegach. Wysoko umieszczona dźwignia zmiany biegów jest wygodna w obsłudze. Własności jezdne samochodu są również całkiem niezłe, w czym zasługa sporego rozstawu osi i

nowoczesnej konstrukcji zawieszenia. Co prawda z przodu wykorzystano tradycyjne kolumny McPhersona, jednak z tyłu przy każdym kole są 3 wahacze poprzeczne i jeden wzdłużny. Seryjnie zamontowano układ stabilizacji toru jazdy ESP. Przydaje się również układ Hill Holder, który pomaga przy ruszaniu pod górę. Komfort jazdy jest dość wysoki, na co ma wpływ dobrze dobrana charakterystyka tłumienia zawieszenia i niski poziom hałasu. Pojazd ma również dość skuteczny układ hamulcowy, który z prędkości 100 km/h zatrzymuje Cromę na drodze 37,2 m.
Podsumowanie
W klasie średniej panuje spora konkurencja i nabywcy mają kłopot z wyborem - Opel Vectra, Toyota Avensis, Ford Mondeo, Honda Accord, VW Passat, Alfa Romeo 156 czy Peugeot 407 to tylko kilka propozycji zasługujących na uwagę. Atutami Cromy są bogate wyposażenie seryjne, przyzwoita jakość wykonania, nowoczesne silniki diesla i obszerne wnętrze. Croma z silnikiem 150 KM kosztuje 91 700 zł. Potencjalni nabywcy nie są jeszcze przyzwyczajeni do marki Fiat w tym segmencie, dlatego przedstawiciele Fiata Auto Poland na razie nastawiają się na klienta flotowego.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Wysokoprężny |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1910 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 150/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 320/2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 9,6 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 7,4 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 210 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB): | b.d. |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 37,2 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 500 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 62 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 4,9/8,2 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 476 x 178 x 160 |
Rozstaw osi (cm): | 270 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/8 |
Cena (zł): | 91 700 |
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | ***** | Duża ilość miejsca na przednich fotelach i na tylnej kanapie. |
Silnik | **** | Wysoka kultura pracy, niskie zużycie paliwa, |
Poziom hałasu | b.d. | Subiektywnie - niski poziom hałasu |
Hamulce | **** | Droga hamowania Cromy jest zbliżona do drogi hamowania Hondy Accord 2,2 CTDi/140 KM. |
Dynamika | **** | Dobra dynamika zbliżona do Hondy Accord 2,2 CTDi/140 KM. |
Zużycie paliwa | **** | Stosunkowo niewielkie. |
Nowoczesność konstrukcji | **** | Nowoczesna konstrukcja auta klasy średniej. |
Wyposażenie podstawowe | **** | Bogate wyposażenie seryjne z zakresu bezpieczeństwa. |
Wyposażenie seryjne:
Fiat Croma Active
Poduszki powietrzne | 7 |
Układ ABS/system zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu ASR | S/S |
Układ wspomagania nagłego hamowania/wspomaganie ruszania pod górę Hill Holder | S/S |
System kontroli trakcji ESP | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka | S |
Radio CD/klimatyzacja | /S |
Komputer pokładowy | S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Szwecja wyprowadza wojsko na ulice. "Żaden kraj w Europie nie jest w takiej sytuacji"
- Jaka będzie jesień? Sprawdź w naszym quizie, czy znasz jesienne przysłowia
- Jesienny trening mózgu dla bystrzaków. Czy rozwiążesz 12 zagadek? QUIZ
- Lista imion zakazanych w Polsce! Urzędnik nie pozwoli ci tak nazwać dziecka!