Zwracając samochód trzeba będzie jednak zwrócić 0,5 euro za każdy przejechany kilometr. Samochód nie może mieć na liczniku więcej niż 3000 km.

Fiat od początku swego istnienia lepiej wypada w produkcji aut małych niż dużych. Najbardziej kultowe modele tej firmy to maluchy. Wśród 9 modeli Fiata, jakie zdobyły tytuł Samochodu Roku nie ma ani jednej limuzyny. Szansą na poprawę pozycji w tym segmencie miało być większe doświadczenie w tej kwestii koncernu General Motors.
Do budowy Cromy wykorzystano płytę podłogową z General Motors, na której zbudowano także Opla Vectrę i Saaba 9-3.

Croma kojarzyła się zwłaszcza z tym ostatnim, bo stacyjkę umieszczono na tunelu między fotelami, jak w Saabach.
W 2003 r. Croma miała być nowym otwarciem Fiata w segmencie D. Nie wyszło. Teraz koncern przemodelował samochód i dołożył kilka akcentów, które mają wzmocnić sprzedaż.
Nadawanie indywidualnego stylu zaczęto od maski. Zamiast obłości pojawiło się przetłoczenie, upodobniające Cromę do Volvo. O tym, że to Fiat przypominają reflektory o kształcie jak z nowego Bravo. Z tyłu auto nie wygląda już jak z podkulonym ogonem. Zmieniono klapę bagażnika mocniej zaznaczając jej

krawędź połączenia z dachem.
We wnętrzu także odmienna atmosfera. Nowe obicie drzwi jest wklęsłe, przez co wnętrze jest szersze. Przednie fotele zmieniono z mięsistego, kanapowego stylu lancii na bardziej zwarty i sportowy. Wsiadając za kierownicę sadowimy się w sprężystym, raczej twardym fotelu z odstającymi jak w sportowym aucie, choć nie tak dobrze trzymającymi, poduszkami bocznymi.
Spory zakres regulacji foteli i kierownicy pozwala przyjąć wygodną pozycję. Zmieniono kierownicę, ale dźwigienki są takie jak były poprzednio. Zmieniono tablicę rozdzielczą.

We wnętrzu mamy do dyspozycji kilka wygodnych, pokaźnych schowków, w drzwiach kieszenie z miejscami na puszki lub butelki z napojami.
Między przednimi fotelami nowość - regulowane nawiewy układu wentylacji i ogrzewania, co ma zwiększać komfort podróżowania z tyłu.
Nie zmienił się bagażnik. Jego pojemność to 500l i jeszcze fałszywa podłoga, pod którą jest wnęka o głębokości 16 cm. Przy bocznych ścianach są niewielkie schowki.
Wraz z nowym wyglądem Croma zyskała także nowe elementy wyposażenia dla audio maniaków. Jest wśród nich m.in. system Blue&Me, pozwalający w podstawowej wersji na obsługę połączeń telefonicznych za pomocą systemu Bluetooth, odczytywanie przez automat SMS-ów i odtwarzanie muzyki z odtwarzacza MP3, który może być podłączony z zestawem audio przez port USB. System Blue&Me Nav dysponuje także nawigacją satelitarną. Wśród nowych elementów wyposażenia są także światła przeciwmgielne działające jako lampy doświetlające zakręty.
Samochód można kupić z jednym z pięciu silników. Najsłabszy jest turbodiesel 1,9 multijet o mocy 120 KM, oferowany także w wersji 150 KM. Taką samą moc ma także silnik benzynowy o pojemności 2,2l. Natomiast podstawowy silnik benzynowy ma pojemność 1,8 l i moc 140 KM. Najmocniejsza jednostka to turbodiesel o pojemności 2,4 l i mocy 200KM.
Podstawą są skrzynie manualne - pięciobiegowe dla silników benzynowych i sześciobiegowe dla jednostek wysokoprężnych. Jako opcje, lub standard w niektórych wersjach silnikowych, oferowane są skrzynie automatyczne z możliwością sekwencyjnej zmiany biegów.
Wrażenia z jazdy
Samochód ma sztywne zawieszenie, które utrzymuje stabilność nadwozia podczas jazdy, ale z drugiej strony wyraźniej odczuwa się przez to nierówności nawierzchni.
Wspomaganie kierownicy powinno mieć bardziej bezpośredni charakter i szybciej reagować na ruchy kierownicą. Elektrohydrauliczny system dostosowuje swoją pracę do prędkości - przy wolnych manewrach na parkingu działa mocniej, a przy większych prędkościach słabiej.
150-konny turbodiesel pozwala na szybką i dynamiczną jazdę. Przy prędkościach około 150 km/h i więcej w samochodzie jest jednak dość głośno. Może nie z powodu silnika, który mruczy raczej dyskretnie, ale przez odgłos toczących się kół i opływ powietrza.
Wybrane dane techniczne
Typ silnika | benzynowy | wysokoprężny | wysokoprężny |
Pojemność silnika (cm3 ) | 1796 | 1910 | 1910 |
Moc (KM/obr./min) | 140/6300 | 120/4000 | 150/4000 |
Maks. Moment Obr (Nm/obr./min) | 175/3800 | 280/2000 | 320/2000 |
Przyspieszenie 0 - 100 km/s (s) | 10,2 | 11,3 | 9,6 |
Prędkość maks. (km/h) | 206 | 195 | 210 |
Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 6,0/9,8 | 5,0/7,9 | 4,9/8,2 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 478,3 x 177,5 x 159,7 | ||
Rozstaw osi (cm) | 270 | ||
Pojemność bagażnika (l) | 500/1610 |
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?