Fiat Croma kontra Peugeot 407 SW

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Po 10 latach nieobecności na rynku wraca Fiat Croma. Nadwozie, tak jak 10 lat temu, zaprojektował mistrz Giorgio Giugiaro.
Fot. Ryszard Polit: Po 10 latach nieobecności na rynku wraca Fiat Croma. Nadwozie, tak jak 10 lat temu, zaprojektował mistrz Giorgio Giugiaro.
Po 10 latach nieobecności powrócił na rynek do Fiat Croma. Z gamy konkurentów w klasie średniej wybraliśmy mu Peugeota 407 SW.

Po 10 latach nieobecności powrócił na rynek do Fiat Croma, który nieoficjalnie zachwalany jest jako "duży samochód za niewielkie pieniądze". W klasie średniej panuje wyjątkowo duża konkurencja, przed Cromą stoi więc trudne zadanie. Z gamy konkurentów wybraliśmy Peugeota 407 SW.

Fot. Ryszard Polit: Po 10 latach nieobecności na rynku wraca Fiat Croma. Nadwozie, tak jak 10 lat temu, zaprojektował mistrz Giorgio Giugiaro.
Fot. Ryszard Polit: Po 10 latach nieobecności na rynku wraca Fiat Croma. Nadwozie, tak jak 10 lat temu, zaprojektował mistrz Giorgio Giugiaro.

 

Z założenia Fiat Croma ma być autem uniwersalnym i stąd zapewne wynika ciekawe nadwozie przypominające kombi. Jego twórcą jest mistrz włoskiego designu Giorgio Giugiaro. Równie oryginalne nadwozie ma Peugeot 407 w wersji kombi. Francuskie auto zostało wybrane do porównania dlatego, gdyż ma zbliżoną długość do Fiata - ok. 475 cm. Cromę napędza

Fot. Peugeot: Peugeot 407 SW wyróżnia się oryginalnym nadwoziem o niemal identycznej długości jak Croma.
Fot. Peugeot: Peugeot 407 SW wyróżnia się oryginalnym nadwoziem o niemal identycznej długości jak Croma.

wysokoprężny silnik 1,9 JTD o mocy 120 KM, a Peugeota - diesel 1,6 l o mocy 109 KM. Jeżeli silnik o mocy 109 KM wydaje się za słaby, można wybrać mocniejszego diesla 2,0 HDI o mocy 136 KM.

 

Cechy szczególne

 

Cechy wyróżniające Fiata to przestronna kabina pasażerska, duży bagażnik o pojemności 500 l, wysoka jakość użytych we wnętrzu materiałów i wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi. Stacyjka zapłonu w Fiacie znajduje

Fot. Ryszard Polit: Diesel Fiata o pojemności 1,9 l i mocy 120 KM to bardzo dobra jednostka napędowa, zapewniająca pojazdowi dobrą dynamikę.
Fot. Ryszard Polit: Diesel Fiata o pojemności 1,9 l i mocy 120 KM to bardzo dobra jednostka napędowa, zapewniająca pojazdowi dobrą dynamikę.

się między fotelami. We wnętrzu Peugeota jest równie elegancko, jednak mimo podobnej długości i zbliżonego rozstawu osi brakuje miejsca na tylnej kanapie. Bagażnik o pojemności 450 l nie jest zbyt duży, za to można się do niego dostać, podnosząc szybę w tylnej klapie. Pod względem konstrukcji zawieszenia Peugeot jest nowocześniejszy od

Fot. Peugeot: Nastała moda na „małe” diesle. Peugeot napędza silnik o pojemności 1,6 l i mocy 109 KM. Auto francuskie jest nieco wolniejsze od Fiata
Fot. Peugeot: Nastała moda na „małe” diesle. Peugeot napędza silnik o pojemności 1,6 l i mocy 109 KM. Auto francuskie jest nieco wolniejsze od Fiata.

Fiata, bowiem wielowahaczowe zawieszenie zastosowano z przodu i z tyłu. W obu pojazdach fotele przednie są wygodne, przy czym w Fiacie siedzi się znacznie wyżej niż w Peugeocie. Tablica przyrządów Fiata jest czytelna, a przyciski na konsoli środkowej obsługuje się intuicyjnie. Inna

Fot. Ryszard Polit: Wnętrze Cromy jest wykonane z przyzwoitych materiałów i dobrze zmontowane.
Fot. Ryszard Polit: Wnętrze Cromy jest wykonane z przyzwoitych materiałów i dobrze zmontowane.

w stylu, ale równie czytelna jest tablica przyrządów Peugeota. W aucie francuskim mnogość przycisków na konsoli środkowej wymaga przyzwyczajenia.

 

S
Fot. Peugeot: W Peugeocie siedzi się niżej niż w Fiacie.
Fot. Peugeot: W Peugeocie siedzi się niżej niż w Fiacie.


ilniki

 

Z gamy silników Fiata wybraliśmy doładowanego turbosprężarką diesla o pojemności 1,9 i mocy 120 KM. Ma on 2 zawory w każdym cylindrze i zasilany jest układem common rail. Ta podstawowa jednostka Fiata cechuje się wysoką kulturą pracy i elastycznością. W Peugeocie wykorzystano diesla o małej

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Cromy ma objętość 500 l.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Cromy ma objętość 500 l.

pojemności skokowej - 1,6 l i mocy 109 KM. To stosunkowo nowa jednostka napędowa o 4 zaworach w cylindrze  również zasilana układem common rail. Jej kultura pracy jest także całkiem niezła, jednak ten silnik wydaje się nieco za słaby dla dużego Peugeota. 

 


Fot. Peugeot: Bagażnik Peugeota ma objętość 450 l.
Fot. Peugeot: Bagażnik Peugeota ma objętość 450 l.


Wrażenia z jazdy

 

Croma jest autem szybszym od Peugeota, ale zużywa nieco więcej paliwa. W warunkach jazdy miejskiej Fiat potrzebuje ok. 8 l oleju napędowego na 100 km, co i tak jest wynikiem bardzo dobrym. Najbardziej zadziwiający jest jednak niski poziom hałasu we wnętrzu Fiata, którym podróżuje się komfortowo. Dość miękkie zawieszenie Cromy łagodnie tłumi nierówności

Fot. Ryszard Polit: Wnętrze Cromy jest obszerne.
Fot. Ryszard Polit: Wnętrze Cromy jest obszerne.

drogi. Na zakrętach Fiat zachowuje się poprawnie, chociaż układ kierowniczy nie jest zbyt precyzyjny. Własności jezdne Peugeota są bez zarzutu, a sztywniejsze zawieszenie nie obniża komfortu jazdy. Croma ma skuteczniejszy układ hamulcowy. 

 

Podsumowanie

 

Fiat Croma i Peugeot 407 SW to auta o nieco innym charakterze. Obszerne wnętrze i duży bagażnik czynią z

Fot. Peugeot: Na tylnej kanapie Peugeota jest mniej miejsca niż w Fiacie.
Fot. Peugeot: Na tylnej kanapie Peugeota jest mniej miejsca niż w Fiacie.

Cromy pojazd o walorach użytkowych. Peugeot bardziej spodoba się nabywcom poszukującym eleganckiego auta o uznanym prestiżu. Za elegancję i bogatsze wyposażenie trzeba jednak zapłacić o 11,5 tys. zł więcej. Po wprowadzeniu opustu cena auta francuskiego wynosi 85 800 zł i jest tylko o 2500 zł wyższa od ceny Fiata. Zrównanie cen obu aut utrudnia wybór, gdyż każdy z nich ma swoje zalety. 

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Fiat Croma

Peugeot 407 SW

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

+

 

Poziom hałasu

+

 

Hamulce

+

 

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa

 

+

Nowoczesność konstrukcji

 

+

Wyposażenie

 

+

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Fiat Croma

Peugeot 407 SW 

Silnik /liczba cylindrów/zaworów

Diesel/4/8

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1910

1560

Moc maksymalna (KM/obr/min):

120/4000

109/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

280/2000

240/1750

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

11,3

13,7

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

9,2

11,4

Prędkość maksymalna (km/h):

195

189

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

66

67

Droga hamowania od 100 km/h (m):

37,4

39,1

Pojemność bagażnika (dm3
):

500

450

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
):

62

66

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km):

5,0/7,9

4,7/7,2

Długość x szerokość x wysokość (cm):

475 x 177 x 162

477 x 181 x 149

Rozstaw osi (cm):

270

273

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/8

2/12

Cena (zł):

83 300

85 800

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Fiat Croma

Active

Peugeot 407 SW

SR Komfort

poduszki powietrzne

7

7

układ ABS

S

S

układ ASR zapobiegający poślizgowi

kół podczas przyspieszania

-

S

układ wspomagania nagłego hamowania

-

S

układ ESP kontroli toru jazdy

-

S

elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/S

S/-

elektrycznie sterowane/podgrzewane

lusterka zewnętrzne

S/S

S/S

centralny zamek

S

S

wspomaganie układu kierowniczego

S

S

radio CD

-

S

klimatyzacja manualna/automatyczna

S/-

-/S

s - wyposażenie seryjne

 

 

Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów jest czytelna.
Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów jest czytelna.
Fot. Peugeot: Design tablicy przyrządów jest typowy dla Peugeota.
Fot. Peugeot: Design tablicy przyrządów jest typowy dla Peugeota.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Ryszard Polit: Stacyjka zapłonu znajduje się między siedzeniami – czyżby Fiat zapożyczył pomysł z Saaba?
Fot. Ryszard Polit: Stacyjka zapłonu znajduje się między siedzeniami – czyżby Fiat zapożyczył pomysł z Saaba?
Fot. Peugeot: W Peugeocie można podnosić szybę w klapie bagażnika.
Fot. Peugeot: W Peugeocie można podnosić szybę w klapie bagażnika.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie