Fiat Cinquecento

(LM)
Fiat Cinquecento sprawdza się w roli auta miejskiego.

Fiat cinquecento sprawdza się w roli auta miejskiego

Fiat Cinquecento

Debiutujący w 1991 roku mały model Fiata szybko zyskał uznanie kierowców: jest zwrotny, oszczędny, w miarę komfortowy (w porównaniu z maluchem), a do tego dostępny w atrakcyjnej cenie. Niestety klienci pozbawieni są możliwości wyboru wersji nadwoziowej - auto, podobnie jak młodsze seicento, występuje tylko jako trzydrzwiowy hatchback.
Podwozie samochodu zapewnia wygodę i bezpieczeństwo. Niezależne zawieszenie wszystkich kół, wsparte w mocniejszych wariantach stabilizatorem gwarantuje dobre trzymanie się drogi. Sporting jest dodatkowo obniżony i utwardzony, co ułatwia bezpieczne wykorzystanie mocy. Układ kierowniczy, chociaż pozbawiony jest wspomagania, to nawet na parkingu nie wymaga do obsługi dużych sił.
Poważniejszych zastrzeżeń nie budzi trwałość zawieszenia. Po pokonaniu 60-70 tys. km może jedynie zaistnieć konieczność wymiany przednich wahaczy (fiat nie dopuszcza możliwości wymiany samego sworznia). W modelach dostawczych, oznaczonych jako van - z uwagi na jazdę z dużym obciążeniem - mogą ulec uszkodzeniu tuleje metalowo-gumowe tylnych wahaczy.
Klocki hamulcowe średnio wytrzymują około 30 tys. km, przy drugiej ich wymianie zalecany jest montaż również nowych tarcz.
Do napędu auta wykorzystano trzy silniki benzynowe: 0.7 (31 KM), 0.9 (41 KM) i 1.1 (55 KM). Pierwszy z nich jest mało dynamiczny, ale słabe osiągi rekompensuje niskie zużycie paliwa - średnio nawet 5 l/100 km.
W przypadku jednostki 0.7 nie udało się uniknąć kilku mankamentów. Kiedy w aucie rozpoczęto montaż katalizatorów, pod maskę trafił nowy gaźnik z licznymi wężykami, które niestety mają tendencję do przecierania się. W efekcie samochód zaczyna przerywać i gasnąć. Jeśli właściciel zaniedbuje regularne wymiany oleju, mogą zacząć stukać popychacze zaworowe, co z kolei nierzadko prowadzi do zdarcia krzywki zaworowej wałka rozrządu.
Do napędu rozrządu w silnikach 0.7 i 0.9 wykorzystano łańcuch. W pierwszej jednostce jego wymiana wypada po 30-60 tys. km, w drugiej zaś praktycznie się nie zdarza - łańcuch służy dożywotnio. W motorze 1.1 zastosowano pasek, zgodnie z zaleceniami serwisów, po przejechaniu 90 tys. km należy wymienić go na nowy.
O cinquecento mówi Grzegorz Kubek, kierownik serwisu w ASO Fiata w Czeladzi:
- Samochody te cieszą się bardzo dużą popularnością. Szczególnie chętnie kupowane są przez młode osoby, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z motoryzacją. Stosunkowo niska awaryjność, przystępna cena i niezbyt wysokie koszty utrzymania czynią z nich atrakcyjną propozycję wśród pojazdów używanych. Za wadę należy natomiast uznać niski poziom wyposażenia większości egzemplarzy - brakuje takich elementów, jak poduszki powietrzne czy ABS.
Zalety
- spora przestrzeń na przednich fotelach
- dynamiczne silniki 0.9 i 1.1
- tanie części zamienne
- duża zwrotność
Wady
- słaby silnik 0.7
- mały bagażnik
- ubogie wyposażenie
- niski poziom bezpieczeństwa.
Ceny części zamiennych:
- klocki hamulcowe 96 zł;
- tarcza hamulcowa (1 szt.) 38 zł;
- amortyzator przedni (1 szt.) 123 zł
- amortyzator tylny (1 szt.) 79 zł;
- wahacz przedni 170 zł;
- tłumik końcowy 238 zł;
- zderzak przedni 124 zł;
- maska silnika 576 zł;
- błotnik przedni 180 zł;
- reflektor przedni 154 zł.

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie